
Ik kom net uit Club 11 in Amsterdam waar ik te gast was bij de verkiezing van de winnende ontwerpen van de Postbankpas. Een actie die ik vanaf het begin met belangstelling heb gevolgd.
Waarom? Omdat het wat mij betreft een unieke actie is waarbij nu eens niet is gekozen voor een massa mediale maar een virale aanpak (via eigen medewerkers en een email naar 10.000 jonge Postbank-klanten) en waar user generated content (klanten kunnen hun eigen bankpas ontwerpen) centraal staat.
Binnen een week waren al 22.000 zelf ontworpen bankpassen aangevraagd en 12.000 ontwerpen ingestuurd voor de wedstrijd. In het persbericht dat vandaag is verstuurd staat dat er binnen twee weken ruim 42.000 Postbankklanten een zelf ontworpen bankpas hadden aangevraagd en vanmiddag tijdens de presentatie meldde Hans Hagenaars, directeur Postbank, dat de teller inmiddels op bijna 50.000 passen staat.
Vanaf 1 december start Postbank de massa mediale campagne om de Postbankpas bekend te maken bij het grote publiek aldus Liselore Stuut, persvoorlichter van de Postbank.
Morgen tijdens Fusion 2005 zal ik in mijn presentatie over weblogs laten zien welke rol de blogosfeer heeft gespeeld bij het virale succes van de Postbankactie.