Braziliaanse location based services en media start-ups in de Hub

14 april 2010, 18:37

“We are basically leaning against the building”, het antwoord wat we krijgen na een goede 20 minuten wachten in de lobby van hotel Melia Jardim Europe in Brazilië. Uiteindelijk betekent het, “we staan vast in Sao Paulo, 2 blokken verderop en zijn er over 15 minuten”. Verontschuldigend stellen de jongens van Pinuts Studios zich aan ons voor. Het ritje bleek toch niet zo “peanuts” als ze hadden gehoopt. Humor hebben ze wel waardoor de toon van de meeting gelijk is gezet.

Pinuts Studios is een bekende pionier op het gebied van mobiele value added services in Brazilië. Het bedrijf is relatief jong met zijn 4 jarige bestaan, maar heeft zeker geen misverstane klanten. De grotere mobiele carriers, integrated VAS bedrijven en ecommerce websites kloppen regelmatig bij de mannen aan die “nuts” zijn van het getal Pi.

Ze zijn thuis op alle mobiele platformen en ontwikkelen de applicaties voor een groot aantal leaders op de markt. Een aantal applicaties wist de Braziliaanse app store top 10 te bereiken. Een van deze apps was Shoptour. De gebruiker van de app heeft een bepaald product voor ogen wat hij wil aanschaffen. Shoptour doet een search door hun social network database en komt met een of meerdere aanbiedingen. Deze aanbiedingen worden door andere gebruikers online gezet. De payback voor het publiceren van de aanbieding komt in de vorm van een kortingscoupon.

Na onze afspraak met de mannen van Pinuts stond er meeting gepland met Amanaie. Gilberto Junior, de goedlachse CEO, had ons uitgenodigd in Hub Sao Paulo. Amanaie is onderdeel Social Smart, een VC van Gilberto en Michael Niklas. Amanaie maakt zich sterk voor social advertising. Ze waren de eerste die applicaties voor Orkut, de Braziliaanse Facebook, ontwikkelden. Een onlangs gelanceerde voetbal applicatie, waarbij men de uitslagen kan voorspellen heeft in korte tijd al 314.000 users. Misschien ook niet zo verwonderlijk in een voetballand als Brazilië. Naast deze applicatie ontwikkelde Amanaie ook een Facebook kloon van marketplace voor Orkut. Een applicatie die in zijn begin fase al 1 miljoen pageviews per maand haalt.

De Hub is een werkplaats en meetingspot voor startups, een soort meeting plaza. Het concept van de Hub is simpel en effectief: het wereldwijd samenbrengen van mensen in een innovatieve denk tank. Ongeveer 150 bedrijven komen en gaan bij de Hub. Of ze huren een vaste plek of ze nemen een gratis flexplek. Pablo Handl, de man achter de Hub Sao Paulo, vertelt dat de Hub startende social media bedrijven aantrekt, maar eigenlijk vooral is gericht op maatschappelijke ondernemers; van street clothes voor straatkinderen tot elektrische auto’s. Samen met Pablo gaan we een netwerkevent met verschillende startups organiseren tijdens ons verblijf in SP. Even een andere invalshoek dan new media. Een aantal bedrijven zullen we vragen om hun idee te presenteren in Pecha Kucha format. In 6 minuten en 20 seconden een compleet concept uitleggen is een hele grote uitdaging voor volk dat zeer sociaal en communicatief is aangelegd. We gaan het meemaken.

In een jaar waar Foursquare al bijna in de dikke van Dale staat, iedereen wil weten “waar” je uithangt en er wordt gestreden om het Burgemeesterschap van de Dam, mag een bezoek aan LBS Local (location based services) in Brazilië niet uit blijven. In de wijk Vila Olympia, het Silicon Valley van Brazilie, ontmoeten we de vlotte en enthousiaste Anderson Thees. Hij gelooft heilig in location based services en heeft de investeringsmaatschappij MIH verlaten om zich volledig te richten op LBS. LBS local is een samenvoeging van MapLink en Apontodar. LBS Local had vorig jaar een omzet van 15 miljoen Reales en een winstmarge van 18%. Het komende jaar zal de omzet met 55% groeien en de online advertising met 150%. In de afgelopen 10 jaar is er 4 miljoen US$ aan kapitaal geïnvesteerd. De belangrijkste twee aandachtsgebieden zijn local & geo. Met 15 miljoen points of interest geïndiceerd zijn ze de grootste partij op local. Belangrijk wordt de geo traffic information. Er rijden nu 150.000 auto’s rond waarvan ze kunnen bijhouden hoe druk het waar is. Door middel van tracking van deze auto’s ontwikkelen ze een predictive forcasting. Een handige tool in Sao Paulo waar een rit van 15 minuten zo een uur kan duren. In 2006 probeerde LBS al een Foursquare variant op de markt te zetten. Helaas bleek het toen nog wat de vroeg en faalde het bij het grote publiek. Op dit moment is het druk bezig te bedenken of het een partnership sluit met Foursquare of dat het hun eigen versie gaat lanceren voor de Braziliaanse markt.

Al bijna avond, komen we aan bij Palvora Communication voor een ontmoeting met de Braziliaanse counterpart van Marco Derksen; Edney Souzy. Een van de eerste bloggers in Brazilië en oprichter van InterNey. Een blog met 4,5 miljoen page views per maand gegenereerd door 40 vaste bloggers.

Dorrit Gruijters
Directeur bij Coincide BV

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!