ReclameReview: KPN

ReclameReview: KPN
, Hardcopy
@davidbrinks

De eerste keer dat ik de nieuwe commercial van KPN zag, vond ik het vreemd dat nieuwkomer Alexandra de voordelen van de Dongel uitlegt aan dezelfde heren die ons twee jaar geleden precies hetzelfde hebben uitgelegd. Dit kan twee redenen hebben: 1) KPN wil graag nogmaals de Dongel onder de aandacht brengen of dit op een andere manier doen dan voorheen. 2) KPN introduceert met deze commercial Alexandra, die nu nog samen met de heren van de afdeling Transploft in de commercial voorkomt, maar gaandeweg het hoofdtypetje wordt. Waarschijnlijk gaat het hier om een combinatie van deze twee redenen.

Credits:
Bureau: N=5
Account: Anneke Bos, Tamara Schelvis
Art: Patrick Wijnhoven
Copy: Pim Kok
D.O.P.: Lex Brand
Editor: Martin Heijgelaar, Michael Horvers
Klant: Jolanda Rens, Marielle Krouwel, Aline van Keulen
Producer: Jan Jinek, Saskia Kok
RTV: Linda Kiphardt
Regie: Jonathan Herman
Strategie: Marc Pieterse
Productie: Bonkers
Geluid: FC Walvisch
Postproductie: Hectic Electric
Online: Media Republic

De doelstelling:
Alexandra introduceren als het nieuwe gezicht van KPN en nogmaals de Dongel onder de aandacht brengen.

De uitwerking:
Er waait een frisse wind over de afdeling Transploft bij Vistransport Willem de Vries die inmiddels gewoon Transport heet. Of beter gezegd: een wervelwind. En haar naam is Alexandra, de nieuwe, hippe, dynamische manager. Zij neemt de gestofjaste afdeling op sleeptouw, om te beginnen naar een ultra trendy lunchtentje, waar zij de eigentijdse gemakken van de Dongel demonstreert. Met deze campagnewending heeft KPN Zakelijke Markt een verfrissend communicatieplatform om de moderne, zakelijke diensten en producten over het voetlicht te brengen. Want de Mini cabrio van Alexandra zal de afdeling verder brengen dan alleen het hippe visrestaurant…

Het oordeel:
De eerste keer dat ik deze commercial zag, vond ik het vreemd dat nieuwkomer Alexandra de voordelen van de Dongel uitlegt aan dezelfde heren die ons twee jaar geleden precies hetzelfde hebben uitgelegd. Dit kan twee redenen hebben: 1) KPN wil graag nogmaals de Dongel onder de aandacht brengen of dit op een andere manier doen dan voorheen. 2) KPN introduceert met deze commercial Alexandra, die nu nog samen met de heren van de afdeling Transploft in de commercial voorkomt, maar gaandeweg het hoofdtypetje wordt. Waarschijnlijk gaat het hier om een combinatie van deze twee redenen. Ik snap dat zo’n ‘tussencommercial’ als deze nodig is om een nieuw typetje te introduceren, maar het komt altijd zo klungelig over. De grappige versprekingen à la Goeiemoggel zijn verdwenen, dus de flauwe grap van de ober moet de commercial redden. Naar mijn idee mislukt dat jammerlijk. Kortom, laat de heren snel verdwijnen en zorg dat Alexandra een geliefd typetje wordt, dan kan het nog wat worden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Tenen krommende commercial.

    geplaatst op
  • De boodschap is onduidelijk voor de consument. Toch jammer, ik had meer verwacht van KPN, Goeiemoggel en Inktvip versprekingen waren een drijvende kracht voor de naamsbekendheid en introductie van de dongel/KPN. Daar kwamen t-shirts, een liedje en nieuwe woorden voor de Dikke van Dalen uit.

    Hopelijk wordt het nieuwe typetje ook een hit, jammer van de slechte introductie

    geplaatst op
  • Ik had van KPN eerder een commercial gericht op "Generatie KPN" verwacht. dit voegt niks toe aan de kennis van de consument. En daarnaast is zoals eerder aangegeven de boodschap onduidelijk

    geplaatst op
  • Het succes van de inktvip serie wordt uitgemolken. Het moest blijkbaar een wat professionelere uitstraling krijgen. Ik vind de boodschap wel duidelijk. Aardige reclame.

    geplaatst op
  • De dame en de uitstraling is niet onaardig, maar ik begrijp ik niet meer wat KPN wil vertellen, wie ze wil bereiken of wat de onderliggende boodschap is.

    Vier jaar geleden was het: KPN sluit je aan, techniek verdween 'achter' de boodschap; twee jaar geleden maakten we kennis met de jolige mogelijkheden van sms'en - maar de Blackberry (techniek!!) zou daarin verbetering brengen; kortom de techniek bleek toch de facilitator van de verbinding.

    Nu wordt de boodschap nog eens dunnetjes overgedaan door een slagvaardig ogende dame "met de dongel kan je overal...." - verbinding hebben en werken (bleek de pay-off).

    Voor wie is dit bedoeld en wat de gewenste impact? Techniek maakt werken mogelijk en vrouwen kunnen dit beter verkopen dan mannen?

    geplaatst op
  • Sorry, maar ik vind 'm steengoed! Een leuke wending, een goeie grap, belooft veel. Duidelijk ook het product uitgelegd. Waar vind je dat nog?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.