Jim Sterne over social media marketing en web analytics

Jim Sterne over social media marketing en web analytics
, i-SCOOP
@iscoopbiz

Volgende maand is het weer zover: dan kunnen marketeers terecht in Londen voor de Search Engine Strategies 2010 Conference & Expo.

Dit jaar besteedt de conferentie opvallend veel aandacht aan sociale media en web analytics, naast aan Search Engine Marketing (SEM) zelf natuurlijk. Eén van de keynote sprekers is Jim Sterne (links op de afbeelding). In een interview geeft hij zijn visie op social media marketing en web analytics. Een samenvatting.

Gevraagd naar het verband tussen social media marketing en search engine marketing, wijst Sterne er op dat het luisteren naar wat er op sociale media wordt gezegd meer is dan alleen maar een kwestie van reputatiebeheer.

Hij zegt dat het monitoren van de conversaties van social media gebruikers (en dus het identificeren van keywords en trends) een invloed moet hebben op het verbeteren van je SEM-inspanningen. Tussen haakjes: dat geldt trouwens voor elke andere vorm van marketing: ‘social media listening’ laat je toe om al je marketingprogramma’s bij te sturen.

De invloed van social networking op web analytics

Wat mij vooral interesseert (ik ben geen SEM-expert) is de mening van Sterne over web analytics en sociale media. De man is, zoals je allicht weet, voorzitter van de Web Analytics Association en één van de pioniers van de webanalyse. Kortom: hij weet wel iets van meten, analyseren en optimaliseren.

Voor Sterne zijn de drie belangrijkste zakelijke metrics in web analytics ‘revenue, cost en customer satisfaction’, opbrengst, kosten en klantentevredenheid dus.

Maar het is wel duidelijk dat ook hij de invloed van sociale media mee opneemt in zijn visie op web analytics. Je herinnert je ongetwijfeld de stappen in de levenscyclus van de klant die alweer jaren geleden werden uitgewerkt door Sterne zelf en Matt Cuttler: reach (bereik), acquisition (acquisitie), conversion (conversie), retention (klantenbehoud) en loyalty (getrouwheid).

Sterne heeft het in het interview nu over awareness, opinion, response, engagement, conversion, retention en advocacy. Het hele sociale netwerkfenomeen zit er in vervat.

Winnen de marketing automation leveranciers het pleit?

Verder doet Sterne ook een aantal voorspellingen op het vlak van de marktevoluties bij de leveranciers van web analytics en customer intelligence oplossingen.

Er is immers een wildgroei aan toepassingen die allemaal gelijklopende en toch verschillende doelstellingen hebben: social media monitoring tools, web analyse systemen, BI-toepassingen en nog veel meer.

Volgens Sterne zullen leveranciers steeds meer gaan samenwerken (denk aan Radian6 en Webtrends) maar hij verwacht ook een belangrijke rol voor marketing automation spelers zoals Omniture, Unica en SAS. We kunnen ons dus verwachten aan heel wat persberichten op dat vlak de komende maanden en jaren.

Voor de ‘peetvader van de web analytics’, zoals Sterne wel eens wordt genoemd, is de klant, ondanks het feit dat hij steeds meer online is, zichtbaarder dan ooit.

Sterne: “Je kunt hem zien door te volgen, te luisteren, te meten etc.”.

Voor hem moeten bedrijven, zoals het de webanalist betaamt, niet alleen data over die klant verwerven maar ook participeren, dialogen opzetten en meedoen aan conversaties.

Meer over de Search Engine Strategies 2010 Conference & Expo vind je hier, het hele interview met Sterne (in het Engels) lees je dan weer hier.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Misschien leuk te weten dat Jim Sterne op 9 februari a.s. te gast is in de radioshow Searchcowboys op Webmasterradio.fm. Roy en ik zullen hem het hemd van het lijf vragen ;).

    Overigens heeft SES dit jaar een erg goede line up, wordt zeer interessant!

    geplaatst op
  • Wildgroei of niet, met Clipit worden we veel benaderd door onderzoeksinstellingen, maar ook door SEM's die de dienst gebruiken voor linkbuilding analyses, PR in combinatie met Search en ook voor social media optimalisatie :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.