23 vragen die helpen bij het opstellen van je contentstrategie

Succesvol starten met contentmarketing

23 vragen die helpen bij het opstellen van je contentstrategie

Duizenden blogs schreven het: contentmarketing is dé trend van 2013. Overdreven? Ik denk het niet. Google is immers steeds beter in staat om content op waarde te schatten. Om zeker te zijn van een mooie online toekomst, kun je dus maar beter beginnen met het maken van waardevolle content. Maar wat is die waardevolle content? En hoe pak je dat aan?

Drie, vijf of tien antwoorden

Om structureel waardevolle content te maken, is het belangrijk dat je weet wat je wilt overbrengen. Oftewel: een goede contentstrategie. Dit maakt het bovendien makkelijker om consistent nieuwe, interessante stukken te maken. Klinkt simpel, maar dat is het niet altijd. Een goede contentstrategie moet namelijk met veel verschillende facetten rekening houden. Het is daarom van groot belang dat vooraf de juiste vragen worden gesteld. Maar wat zijn die juiste vragen in dit geval?

Om de juiste vragen te stellen, is het van belang om het doel scherp te houden. In dit geval is dat een overzicht krijgen van de interne en externe factoren. Uit ervaring blijkt dat het opstellen van lijsten met relevante data een efficiënte manier is om snel een beeld te kunnen schetsen van deze factoren. Afhankelijk van het doel van de vraag, verschilt het aantal gevraagde antwoorden. De vuistregel is: een korte lijst helpt prioriteiten stellen, een lange lijst schetst een beeld van de markt als geheel. In mijn werk als SEO- en contentmarketingspecialist vraag ik vaak om drie, vijf of tien antwoorden.

  • Het getal drie dwingt om na te denken over de belangrijkste prioriteiten.
  • Een lijst met vijf antwoorden geeft een overzicht van de kernzaken en belangrijkste randzaken. Praktijkvoorbeeld: veel partijen focussen zich op twee of drie directe concurrenten. Door vijf antwoorden te vragen, wordt men gedwongen verder te kijken.
  • Tien antwoorden vragen is handig om een beeld te schetsen over een onderwerp.  Persoonlijk gebruik ik dit aantal voornamelijk wanneer de antwoorden niet duidelijk in te delen zijn in schalen, zoals veel voorkomende vragen, autoriteiten in de branche en relevante media.

Drie, vijf en tien zijn aantallen die ik prettig vindt werken, maar deze zijn geenszins heilig. Zo kan één antwoord vragen soms erg nuttig zijn. Of vijftig. Zie de vragen daarom als handleiding. Een hulpmiddel dat je kan helpen bij het opstellen van een slimme, haalbare contentstrategie. Duidelijk? Mooi. Dan gaan we nu aan de slag.

Doelstellingen vaststellen

Aristoteles zei ooit: “De natuur doet niets zonder doel”. Dat zou ook moeten gelden voor ieder bedrijf. Iedere actie moet direct of indirect bijdragen aan het behalen van een of meerdere doelstellingen. Maak je doelen concreet en stel prioriteiten.

  1. Wat zijn de 3 belangrijkste zakelijke doelstellingen in het aankomende jaar?
  2. Wat zijn de 3 belangrijkste online doelstellingen in het aankomende jaar?

Concurrentie

Een bedrijf moet onderscheidend zijn. Dat weet iedereen binnen de marketing. Maar dat dit ook geldt voor de contentstrategie, lijken weinig bedrijven nog te beseffen. Voordeel: de kansen liggen er voldoende. Analyseer daarom de huidige content in de markt, bekijk welke vragen onbeantwoord blijven en spring daarop in.

  1. Noem de 5 grootste concurrenten op de markt.
  2. Beschrijf de concurrenten in maximaal 3 steekwoorden.
  3. Noem 3 punten waarop jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie.

Doelgroep

De doelgroep beslist of content waardevol is. Als bedrijf moet je weten wat zij willen horen. Onderzoek, analyseer en treed in gesprek. En doe dat periodiek.

  1. Beschrijf de huidige klanten in maximaal 10 steekwoorden.
  2. Noem 5 redenen waarom klanten jouw product gebruiken.
  3. Noem de 3 belangrijkste productvoordelen voor de klant.
  4. Noem 10 veel voorkomende vragen die worden gesteld door de doelgroep over het product.
  5. Op welke on- en offline platformen communiceer je nu met de klant?

Propositie

De doelstelling, concurrentie en doelgroep zijn geschetst. De volgende stap is om te beslissen wat het bedrijf wilt overbrengen.

  1. Omschrijf het gewenste imago van jouw bedrijf in 140 tekens.
  2. Noem 5 redenen waarom jouw product de beste keus is voor de klant.
  3. Wat zijn de 3 belangrijkste boodschappen die het bedrijf communiceert?
  4. Geef 5 voorbeelden van artikelen/media die je graag zou zien op de eigen site.

Distributie

Fantastische content is belangrijk, maar deze moet wel gelezen worden. Onderzoek waar de doelgroep zijn informatie vindt.

  1. Noem de 5 belangrijkste huidige offline partners.
  2. Noem de 5 belangrijkste huidige online partners.
  3. Noem 10 personen met een hoge autoriteit binnen jouw branche.
  4. Noem 10 vakbladen/media/evenementen die belangrijk zijn in deze branche.
  5. Noem 5 onderwerpen die regelmatig in deze vakbladen/media/evenementen worden belicht.

Capaciteit

De mooiste video’s, wetenschappelijke onderzoeken en uitgebreide achtergrondartikelen wil iedereen maken. Natuurlijk. Maar helaas is dat niet altijd reëel. Maak daarom vooraf een inschatting van de capaciteit, zodat de contentstrategie ook in de praktijk leidt tot resultaat.

  1. Hoeveel tijd kan er wekelijks gestoken worden in content creatie?
  2. Welke media (artikelen, onderzoeken, foto’s, etc.) kan men produceren?
  3. Geef een schematisch overzicht van de verantwoordelijken afdelingen/personen binnen het bedrijf.
  4. Noem 5 onderwerpen waarop er intern expertise aanwezig is.

Hoewel slechts 23 vragen, blijkt dat het in de praktijk vaak genoeg stof geeft voor een eerste brainstorm. Maar uiteraard zijn er nog duizenden andere vragen die ook interessant zijn. Welke vragen zouden volgens jou absoluut gesteld moeten worden voordat er nagedacht wordt over het contentstrategie?

Credits afbeelding: Abhi (CC)


Delen

0
20


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Prima artikel met praktische tips!

    geplaatst op
  • Ik vind het een prima artikel en ik wil het voor mijn bedrijf meteen doen. Dus is zit met je 23 vragen klaar en hoop zo licht in mijn duisternis te scheppen. Het is alleen voor mij al weer een paar jaar geleden dat ik een ondernemings- of marketing plan maakte. Dus misschien wel een heel domme vraag: maar de eerste twee vragen vind ik heel moeilijk - vraag 1: is dat een omzetdoelstelling? en vraag 2: wat ís eigenlijke een online doelstelling? Zou je me nog ietsje meer op weg kunnen helpen?

    geplaatst op
  • @jaap Bedankt!

    @Flores Bedankt voor je reactie! Om het niet makkelijker te maken: er zijn ontzettend veel verschillende doelstellingen, zowel zakelijk als online. Denk daarbij aan zakelijke doelstelling als omzet, winst, productuitbreiding, het uitbreiden van distributiekanalen of merkherkenning. En online doelstelling zijn bijvoorbeeld meer online verkeer, betere online vindbaarheid, hogere conversie rate of social media volgers.

    Bedenk goed welke doelstellingen reëel zijn en maak ze vervolgens zo concreet mogelijk. Uiteindelijk zijn deze doelstellingen namelijk het uitgangspunt van de (content)marketing. Mocht je verder vragen hebben tijdens het vormen van de contentstrategie, stel ze gerust!

    geplaatst op
  • En nu, Ralph? Nu heb je een heleboel antwoorden op een heleboel vragen. Begrijp me niet verkeerd, want de vragen moeten absoluut gesteld worden, het is de basis, niet alleen voor content marketing, maar voor alle marketing. Daarmee heb je alleen nog geen strategie, idee, plan of uberhaupt sjoege van welke content je moet maken.
    Stel, je hebt drie doelstellingen, wat betekent dat voor je content?
    Daarom een praktisch voorbeeldje... ter inspiratie voor mensen die nu nog niet weten wat ze moeten, zoals @Flores.http://www.elcontento.nl/blog/bid/277772/Hoe-begin-je-met-content-marketing

    geplaatst op
  • @Andre Bisschop.Het artikel gaat om de vragen die je stelt voordat je begint. Dus nee, er ligt dan nog geen strategie. Er zijn echter genoeg andere artikelen te vinden waar je op basis van deze vragen een volgende stap kan maken met je contentstrategie. Persoonlijk zou ik daarbij vooral verwijzen naar handleidingen of stappenplannen in plaats van een case op mijn eigen bedrijfswebsite.

    geplaatst op
  • Ik mis de vragen zoals: welke thematiek speelt een rol binnen het bedrijf en welke buiten? Op welke onderwerpen wil de organisatie zich profileren? Waar liggen de gemeenschappelijke interesses? Wat is de tone of voice?

    Vind de vragen nog steeds erg gericht op wat de organisatie in huis heeft en kan uitzenden. wat wil de doelgroep? Belangrijker nog: wat verwacht de doelgroep van de organisatie?

    Ik vind overigens dat "Contentstrategie" net zoals social media een hype is/was. Ik vind dat je een ondernemingsplan hebt met een marketingstrategie. Vervolgens stel je een communicatiestrategie op en hierin liggen de boodschap, propositie(s), thematiek ook besloten en bij het kopje middelen horen de sociale media en distributie voorwaarden ook thuis. Maw vind je lijst met vragen eerder goede handvatten bieden voor het opstellen van een communicatiestrategie/ plan van aanpak.

    geplaatst op
  • Prima tips!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.