21 minuten: grootschalig online onderzoek

21 minuten: grootschalig online onderzoek
,

21 minuten is een omvangrijk maatschappelijk onderzoek in de vorm van een online vragenlijst over problemen van de hele Nederlandse samenleving. Het onderzoek is een initiatief van consultancybureau McKinsey en wordt gesteund door het Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, Planet Internet en MSN.

Het doel van 21 minuten is het informeren van de Nederlandse beleidsvormers en opinieleiders over oplossingen die de bevolking voorstelt voor de belangrijkste maatschappelijke problemen. De site heet 21 minuten omdat het invullen van de vragenlijst ongeveer zo lang duurt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Lekker betrouwbaar onderzoek: niet een a-selectieve steekproef maar enkel op basis van vrijwilligeheid van toevallige sitebezoekers. Uiteraard zeggen de iniatiefnemers een correctiefactor toe te passen maar de vraag is of een massale deelname van geenstijl.nl-bezoekers (om maar een voorbeeld te noemen) uberhaupt is te corrigeren. Wat mij betreft kan dit onderzoek nu al genomineerd worden voor de Dubieuze Data Awards.

    geplaatst op
  • Eh eens. Korte discussie. :-)

    geplaatst op
  • Niet helemaal mee eens, ik heb 'm gedaan en er worden allerlei persoonskwalificaties (ook hoeveel je internet) gevraagd. Op basis daarvan kun je uiteindelijk wel zeggen: mensen uit die categorie vinden ongeveer dat, mensen die daar en daar aan voldoen vinden dat.

    geplaatst op
  • Tricky dit.

    Op zich is het zo dat er allerlei statistische weegtechnieken bestaan om data die je via Internet verzamelt te extrapoleren naar een hele populatie. Nu hangt het erg van het doel van je onderzoek af in welke mate dit mogelijk is. McKinsey heeft Motivaction bij het onderzoek betrokken, dus je mag verwachten dat er onderzoeksmethodolgisch wel over is nagedacht. Waar ik nog wel benieuwd naar ben:

    - In hoeverre zijn de maatschappelijke opvattingen van de groep mensen die bij AD, Planet, MSN en NRC rondhangt representatief voor alle maatschappelijke opvattingen in Nederland? (bejaarden, allochtonen, SP-ers etc etc.)?

    - Hoe wordt er voor gezorgd dat de meningen van mensen die het niet leuk vinden om op vrijwillige basis een enquete van 21 minuten in te vullen ook in het onderzoek vertegenwoordigd worden?

    En wat ik mij het meest afvraag: wat is de drijfveer van McKinsey om dit project van de grond te trekken? PR? Betrokkenheid bij de samenleving?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.