De top 10 affiliate netwerken van 2011 in Nederland

De top 10 affiliate netwerken van 2011 in Nederland

Net als vorig jaar heeft ook dit jaar Affiliateblog.nl weer een mooie analyse/benadering gemaakt van de affiliate markt in Nederland. De motivatie is nog gelijk: de cijfers zijn niet gemakkelijk te achterhalen, veel van de bedrijven brengen niets naar buiten over de omzet. De “Top 10 Affiliate Netwerken 2011” laat zien dat afgelopen jaar de omzet met 22,3% groeide naar 100,3 miljoen. Door de overname van M4N door Zanox is zij in één klap het grootste affiliate netwerk van Nederland geworden.

 

 

Verwachte omzetten affiliate netwerken in Nederland, zie toelichting op Affiliateblog. Op basis van de verwachtingen & resultaten van vorig jaar is de foutmarge ±10%.

Zanox is in 2011 harder gegroeid dan M4N. Zanox eindigde 2011 zonder M4N met iets meer dan 14 miljoen euro omzet. Daisycon kende in 2011 een gezonde groei en het aantal werknemers groeide van 73 naar ±85. Tradetracker had de groei er in 2011 ook nog fors in zitten. Net als Daisycon focust Tradetracker zich ook steeds meer het buitenland. Daar hebben ze met het toegankelijke & self service systeem en de meer ‘light’ account management aanpak wellicht betere kansen dan andere Nederlandse toetreders. Tradedoubler geeft bijna elk jaar aan dat ze net als vroeger de schouders er weer onder gaan zetten (in 2008 was Tradedoubler nog het grootste Nederlandse netwerk). Volgend jaar zou het zomaar weer eens kunnen zijn dat er een groei met dubbele cijfers in zit. De nummers 5 tot en met 10 groeien over het algemeen lekker mee.

Conclusie

Er zit nog steeds een forse groei in de Affiliate Marketing. Er is een ‘kleine klap’ geweest bij de netwerken op het gebied van leadgeneratie en co-registratie. De kracht van e-mail neemt hierdoor in de breedte een ‘klein’ beetje af. Deze krimp is echter ruimschoots opgevangen door nieuwe toetreders. Dit zijn veelal A-merken, zoals Media Markt, Blokker en Nelly.com.

Al met al gaat het goed goed met affiliate marketing. Echter, de ‘need for quality’ wordt steeds groter, zo laat Jochem Vroom van Affiliateblog weten. “2012 gaat het jaar worden van ‘added value’, kan je als Publisher en of affiliate geen duidelijk verhaal neerleggen over de meerwaarde van jouw website en community? Dan ga je verliezen en zal je gaan krimpen.” Kortom: Mooie sites en communities bouwen, dat heeft de toekomst binnen affiliate marketing. Meerwaarde voor zowel bezoekers als voor partners.

De marktanalyse van Affiliateblog schetst een flink ander beeld dan het AdSpend onderzoek van het IAB/Deloitte. Jochem Vroom is dan ook zeer kritisch op het onderzoek:

“Ik vind het jammer dat een bedrijf als Deloitte overgegaan is tot publicatie met zo weinig cijfers van affiliate netwerken (enkel wat mid-sized partijen). Als je in een onderzoek niet aan de cijfers kan komen moet je of op een andere manier aan cijfers komen (wellicht via benadering / netwerken) of wellicht nog beter: het onderzoek staken. Ideaal was natuurlijk geweest als de netwerken de cijfers gewoonweg gecommuniceerd hadden, maar dit zal door beursnoteringen en andere belangen nooit gaan gebeuren.”


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Goed om te lezen. Dit is natuurlijk een voortvloeisel uit het feit dat er veel meer online gekocht wordt. Waar ik nu erg benieuwd naar ben is welke affiliatepartij de hoogste conversie biedt. Ofwel, met wie kun je het beste in zee gaan.

    geplaatst op
  • Raar dat Paypro er niet bij staat. Ik heb altijd gedacht dat dat toch de grootste was in Nederland.
    Via Paypro verkoop ik Facebook likes. Mensen kunnen ook makkelijk affiliate worden dankzij paypro.

    geplaatst op
  • Raar dat Paypro er niet bij staat. Ik heb altijd gedacht dat dat toch de grootste was in Nederland.

    geplaatst op
  • Wellicht late reactie richting Franklin, maar Paypro is bij lange na niet de grootste. PayPro is wel leider in NL op het gebied van affiliate marketing in de digitale producten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.