Andrew Barendrecht (Apache Corp): “We don’t measure ROI”

1 februari 2012, 07:02

Naar olie boren is een risicovolle onderneming. Je boort een gat in de hoop dat je op olie stuit, maar dat blijft onzeker totdat het zwarte spul je om de oren spuit. Daarnaast is het niet alleen risicovol, het is ook nog eens een technische en gecompliceerde onderneming. Daar wil je zoveel mogelijk kennis en ervaring voor bij elkaar brengen. En daar gebruikt Apache Corp. Enterprise 2.0 voor. Ik sprak Apache Corp’s Andrew Barendrecht tijdens Beyond Enterprise 2.0.

Andrew Barendrecht is Collaboration Strategist binnen Apache Corp en verantwoordelijk voor ‘Social Collaboration and Knowledge Sharing’ binnen de multi-national. Apache is een relatief kleine speler op de oliemarkt (ca 4000 vaste medewerkers en 3000 op cintractbasis), maar groeit wel snel door zich agressief op de markt te bewegen door onder andere aquisities. Juist door deze relatief kleine omvang, met daardoor weinig overhead, is Apache in staat om snel te opereren. Belangrijk daarbij is dat het wereldwijd de kennis en ervaring die binnen de organisatie aanwezig is op elk gewenst moment beschikbaar moet hebben, ongeacht plaats en tijd. Hiervoor heeft Apache, onder leiding van Andrew een gebruiksvriendelijk Social Collaboration Platform ontwikkeld.

Gebruik van dit platform gebeurt voornamelijk in het veld, vanaf hun smartphone of iPad. Hierdoor hebben de medewerkers, waar dan ook binnen de organisatie ten alle tijden contact met elkaar. Adoptie van het medium ging verbazingwekkend snel. “We take their Sunday experience into the Monday experience”, aldus Andrew. Waarmee bedoeld wordt dat gebruik van het platform, in dit geval tibbr, gelijk is aan het gebruik van nieuwe en sociale media in hun persoonlijke leven. De meerwaarde ervan is direct duidelijk.

De adoptie en het gebruik van het platform ging zo snel, dat het pushen ervan nauwelijks nodig was. Op dit moment ligt het gebruik, ruim 1 jaar na lancering, op 35-40% van alle medewerkers. Maar dat klinkt allemaal leuk, maar hoe wordt dit succes nu werkelijk gemeten? Het antwoord daarop is even opmerkelijk als vooruitstrevend: “We don’t waste our time on measuring something that just works,” zegt Andrew, met een glimlach. Kortom, er wordt geen ROI gemeten, simpelweg omdat er, tot in de top van de organisatie, een rotsvast geloof is dat dit werkt, dus waarom bevestigen wat je al weet.

Een man naar mijn hart, die Andrew. Daar kunnen heel wat organisaties nog wat van leren.

Meer Beyond Enterprise 2.0 materiaal:

Beyond Enterprise 2.0 – The next Big Thing: Gamification

Succesvol zijn in Enterprise Social? ‘Make IT happy!’

Beyond Enterprise 2.0 congres: Een gevalletje Engagement

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Michonnet

    Zin 2. Tranen!


    1 februari 2012 om 08:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!