Branchmarking: Thee, gezellig…

30 januari 2012, 05:44

Branchmarking: door eerst een doel- of probleemstelling abstract te maken en aan de hand van deze abstracties succesvolle cases in te zetten kan er een heldere propositie worden neergezet. Te vaak wordt tijd besteed aan brainstormen voor ideeën, terwijl de oplossing er al lang is. Om onderscheidend te zijn/worden betekent dit vaak ook dat de dominante logica moet worden doorbroken in het bedrijf (af met die oogkleppen!), succescases lenen zich hier uitstekend voor. Cases uit andere branches helpen bij het vinden van ‘proven principles’ die je kunt vertalen naar je specifieke situatie.

Vaak komen we bij Six Fingers producten of diensten tegen waarvan we onder de indruk zijn. Deze cases gebruiken we dan vervolgens in trajecten met klanten om van te leren.Het principe is eenvoudig. Definieer een specifiek probleem helder en maak het vervolgens abstract. En exploreer dan de alternatieve oplossingsrichtingen. Niet door alle oplossingen zelf te bedenken, maar door gebruik te maken van succesvolle oplossingen in andere industrieën en organisaties en deze toe te passen op de eigen situatie.

Natuurlijk komen we producten, diensten of marketingacties tegen die wellicht baat hadden kunnen hebben bij een wijdere blik. Een voorbeeld hiervan kwamen we recent tegen: de thee van Albert Heijn. De huismerk thee moet zich natuurlijk naast in prijs ook op het gebied van marketing kunnen onderscheiden ten opzichte van de Pickwick’s en Lipton’s van deze wereld. Albert Heijn heeft hier ook een poging toe gedaan met de labels die ze aan de theezakjes hebben gehangen. Hierop staat op elk labeltje een andere begeleidende tekst zoals: “Gezellig!” of “Proef de rust”. Wat precies de doelstelling hiervoor is, kan tweeledig zijn:

  • Of een humoristische aanpak. Deze komt dan niet uit de verf.
  • Waarschijnlijk is het doel om het gevoel over te brengen dat je krijgt van thee drinken. De tekst doet dit wel, maar of je er als consument daadwerkelijk een gevoel bij krijgt is de vraag.

Humoristische aanpak in andere branches

Voor een humoristische aanpak kun je kijken naar bijvoorbeeld Innocent, zij hebben echt begrepen hoe je humor kan integreren in de communicatie. Zo staat er op één in de zoveel smoothie-flesjes op de onderkant: “Don’t look at my bottom!”, grappig toch?! Een ander bedrijf wat op een humoristische manier omgaat met haar product is Rice to riches. Deze New Yorkse rijstpudding winkel zet op een erg grappige en originele manier communicatie in tekst in om hun rijstpudding aan de man te brengen. Door de toevoegingen aan de rijstepudding is het namelijk een dikmaker geworden. In het gehele pand wordt dit op een leuke manier onbelangrijk gemaakt door teksten als: “All calories consumed here are yours to keep” of “eat all you want… you’re already fat”. Rice To Riches In een eerder blog schreef ik hier al over. Een humoristische variant van het thee-label had kunnen verrassen door a la Loesje te zeggen: “Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op”

Het gevoel overbrengen in andere branches

In Japanse thee rituelen is het gebruikelijk om proberen te raden wat er in de thee zit. Dit spelelement samen met de andere handelingen die altijd in een bepaalde volgorde gedaan worden, brengt de mens tot rust. En brengt daarmee daadwerkelijk een gevoel van geluk over. Vertaald naar een communicatie oplossing zou in dit geval het label de oplossing tot de thee inhoud kunnen verbergen. Eerst raden wat er in de thee zit, en dan kijken door het labeltje uit te schuiven of je de goede ingrediënten hebt geraden.

Ook kan Albert Heijn thee-afdeling wellicht leren van de Japanse buren: de Chinezen. Het oude gebruik van de fortune cookies zou namelijk een beter alternatief kunnen zijn voor de “gezellig” op de theelabeltjes. Een leuke of wijze spreuk, daar heb je meer aan dan de middelmatigheid van “proef de rust.” En brengt ook zeker een gevoel over.

Elke paar weken zal ik in deze column cases toepassen op iets wat mij is opgevallen. Heb je een voorbeeld? Laat het me gerust weten.

Rob Adams
Eigenaar bij Six Fingers

In 2006 heeft Rob Six Fingers opgericht. En alles wat Six Fingers doet heeft te maken met het sterke geloof in het idee dat ieder probleem al is opgelost. Kortom, zoek bestaande oplossingen op in plaats van het wiel steeds opnieuw uit te vinden. Six Fingers is gespecialiseerd in het ontwikkelen van onderscheidende en relevante strategieën en het vervolgens concreet invullen hiervan. Dit door de dominante logica binnen branches en organisaties te analyseren en deze met ‘proven principles’ uit andere sectoren te doorbreken. Naast Six Fingers schrijft hij ook boeken en spreekt veel op seminars. In 2010 kwam zijn 2e boek ‘Ga Vreemd! En onderscheid je door branchevreemd te innoveren’ uit.

Categorie
Tags

5 Reacties

    wimwoning

    Risico van internationaal kijken lijkt me wel dat communicatie (en eigenlijk alle ‘probleem oplossen’ nogal cultuur-afhankelijk is, niet?


    30 januari 2012 om 06:37
    robadams

    @ wimwoning De uiteindelijke specifieke doorvertaling naar de markt wel. Maar de oplossingsprincipes zijn algemeen geldig. Het gaat er juist om dat de abstractie zorgt voor een breed inzicht in mogelijke oplossingen. Zonder deze abstractie blijf je vaak hangen in oplossingen die je al kent. Veel organisaties volgen braaf de regels binnen de eigen branche. En kijken zelden of niet buiten hun industrie. Met kopieergedrag, minder onderscheidend vermogen en prijsconcurrentie tot gevolg. Om onderscheidend te worden en te blijven moet worden afgeweken van de concurrent en de regels van het spel binnen de eigen branche. Hier helpt abstractie sterk bij om zicht te krijgen op mogelijke oplossingsprincipes.


    30 januari 2012 om 07:36
    Gertjan Otto

    Hoi Rob,

    Mooi voorbeeld! Ben benieuwd naar het abstracte probleem. Is dit een contradictie? En welke dan? Leuk om dan nog eens een rondje TRIZ te doen!

    Groet, Gertjan


    30 januari 2012 om 13:01
    robadams

    @ Gertjan Een rondje TRIZ is nooit verkeerd natuurlijk. De contradictie hier is productvernieuwing in relatie tot functioneel vs emotioneel. En er valt zeker nog veel meer uit te halen op deze wijze. Nu zijn het slechts enkele ideeën. Groet, Rob


    30 januari 2012 om 18:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!