Waarom veel Amerikaanse methodes om traffic te genereren in Nederland niet werken

2 februari 2012, 11:03

17 strategieën die hij gebruikte om een miljoen bezoekers per maand te krijgen. Die deelde Rand Fishkin van het befaamde Amerikaanse SEO-blog SEOMOZ vorige week. Naast bekende tips – kies een mooi ontwerp, optimaliseer je SEO, gebruik Google Analytics – levert hij ook een paar nieuwe.

1. Zoek communities waar jouw doelgroep zit

Dit is er zoéén. Je kent vast wel een paar plekken waar je doelgroep al uithangt, zegt Fishkin. Typ die plekken in in Google’s Doubleclick Adplanner. Dan krijg je een rapport met sitestatistieken en een handig lijstje van nog meer sites waar de bezoekers graag komen. Ga je daar profileren.

We hebben het even voor je getest. We typen Marketingfacts in en welke andere site blijkt (na Tribalinternet) favoriet bij de Marketingfactslezer? Precies. Seomoz.

Vervelend voor Nederlanders, echter, is dat de meeste sites hier te weinig verkeer blijken te hebben om te kunnen worden gemeten. Nederland heeft ook minder communities dan het Angelsaksische web, minder gespecialiseerde grote blogs, minder fora. Helaas niet zomaar te toe te passen dus.

2. Onderzoek waar je concurrentie zijn links haalt

Want op die plekken kun jij ze vast ook krijgen. Goed idee. Dat kan bijvoorbeeld met Open Site Explorer, ontwikkeld door Seomoz zelf. Typ een url in en je krijgt een rapport van hoeveel inkomende links een site heeft, hoe ze ranken enz.

Onze test: het werkt als een zonnetje – mits het weer gaat om sites met behoorlijke bezoekersstromen. Een gewone populaire Nederlandse site is vaak niet groot genoeg om meetresultaat op te leveren.

3. Richt je op de veeldelers

Zoek in je doelgroep de subgroepen die veel op social media zitten. Identificeer onder hen weer de heavy users, de veeldelers. Maak speciaal op hen toegesneden, superieure content: dat verhoogt je kansen om viral te gaan exponentieel. Let op: Fishkin heeft het dan wel over professioneel gemaakte video’s en infographics, niet meteen een tip voor de hobbyblogger dus. Inhoudelijk en stilistisch uitstekende teksten zijn makkelijker zelf te maken.

Fishkin legt trouwens niet uit hoe je die subgroepen kunt vinden. Maar dit is een manier: zoek met de Twitter search functie naar mensen die over jouw onderwerp twitteren. Gebruik een tool als Wefollow om ze te rangschikken op basis van invloed of aantal volgers.

4. Gebruik social sharing communities

als Digg, Reddit en Stumble Upon. Mijn ervaring is dat die alleen voor het Angelsaksische web geschikt zijn, Nederlanders gebruiken ze te weinig. Een gunstige uitzondering is Pinterest, dat prima werkt voor het delen van plaatjes.

5. Schrijf guest posts en accepteer guest posts van anderen

Een gastpost schrijven op een populair blog is hetzelfde als optreden in het voorprogramma van een grote band. Een krachtig instrument waarmee je, mits je goed bent, snel veel bezoek kunt trekken. In Nederland hebben we echter nauwelijks populaire persoonlijke blogs, met een groot en trouw lezerspubliek en slechts één post per dag- waardoor je als gastblogger een dag lang in de schijnwerpers staat. Er zijn wel webmagazines, zoals Marketingsfacts, Frankwatching en Dutch Cowboys, waar veel auteurs af en toe aan bijdragen. Hun onderwerpen zijn echter beperkt tot de digitale wereld en online marketing. Dergelijke webmagazines zijn ook minder dan persoonlijke bloggers bereid hun schrijvers als dank met promotie te steunen.

6. Neem deel aan Q&A sites

zoals Yahoo! Answers, Quora en Formspring. Kies daar de kwalitatief interessante vragen uit.

Zelfde probleem: te weinig Nederlandse deelnemers.

Zie ik iets over het hoofd?

Ken jij, buiten de online marketing- en digitale wereld, grote en actieve Nederlandse communities en fora waar Fishkin’s strategieën wel zouden werken? Laat het weten in de comments!

Fotocredit: Walkadog op Flickr

De Blogacademie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Sabine

    Ik denk dat er best flinke communities zijn (met name in vrijetijdsbesteding, sport, hobbies, auto/motormerken) waar er actieve communities achter ziten. Kijk maar eens op Bokt (paardrijden) en Motorforum. De vraag is alleen hoezeer die communities zitten te wachten op mensen met commerciele motivaties.

    Ik heb zelf eens om een travel forum obv hun werving commerciele stickies die niet door de admin werden gelocked, en de negatieve reacties waren niet van de lucht.


    3 februari 2012 om 05:07
    Elja

    Er zijn natuurlijk nog wel meer blogs/communities, zoals Sabine ook al aangeeft.

    Op mijn blog over fotografie komen dagelijks zo’n 4.000 bezoekers (toch niet weinig voor Nederlandse begrippen) en is er gewoon de mogelijkheid om gastblogs te schrijven. Ook verschijnt er ongeveer 1 artikel per dag.

    Gewoon even goed zoeken naar de juiste blog dus.. 😉


    3 februari 2012 om 07:18
    Kittykilian

    Hoi Sabine,

    Nee joh, helemaal geen commerciële motivatie! Een gastpost is alleen nuttig als hij inhoudelijk waardevolle inhoud biedt voor de lezers. En als lezers het zo goed vinden dat ze gaan doorklikken naar de site van de schrijver heeft de schrijver dat terecht verdiend. Het kost een boel tijd en energie – het is niet de bedoeling dat je pr-stunts uithaalt. Zie het meer als de posts die ik hier op marketingfacts schreef. Al die gastblogs zijn bedoeld om aandacht voor onze eigen site te krijgen, maar ze gaan over informatie die nuttig is voor alle lezers hier. Niet over ons eigen onderwerp.


    3 februari 2012 om 07:18
    Kittykilian

    @Elja, Leuk, die kende ik niet. Zit zelf niet in die hoek. Zal hem onthouden!


    3 februari 2012 om 07:20
    Jan-Willem B

    Vind het artikel enigzins kort door de bocht. Er zijn ook in het Nederlands taalgebied genoeg waardevolle communities waar, mits met de juiste strategie, genoeg traffic uit gehaald kan worden. Het kost wat meer moeite om ze te vinden, maar binnen elke niche zijn ze er wel.


    3 februari 2012 om 08:08
    Bas Wallet

    Volgens mij valt het ook wel mee met het niet toepasbaar zijn van de bovengenoemde artikelen. Het hangt natuurlijk volledig af van het segment waarin je zit, maar uit eigen ervaring zijn er voor vrijwel ieder punt van “kritiek” voldoende alternatieven.

    1. Zoals in de andere comments al aangegeven, communities zijn er voldoende. Waarschijnlijk is het Nederlandse web dusdanig transparant dat je daar geen zoektools voor nodig hebt.

    2. Kijken bij de concurrentie voor “linkinspiratie” is een prima middel. Misschien is de tool van SeoMoz niet ideaal maar er zijn een aantal prima “backlink checkers”. Google er maar eens op.

    3. Het automatisch laten delen van content kan inderdaad lastiger zijn, maar het kan wel. Het is wel zo dat een retweet of ‘vind ik leuk-effect’ pas echt zichtbaar zijn vanaf 1.000 volgers. Gratis e-books met een “pay per tweet” doen het volgens mij nog wel goed.

    4. Social sharing is minder populair in Nederland, maar als je nieuwswaardig artikelen hebt, is nujij een mooi kanaal.

    5. Ook een beetje afhankelijk van je doelgroep maar het vinden van gastbijdrage-websites hoeft niet zo moeilijk te zijn. Mail gewoon blogs waar je graag terecht komt. Ik krijg zelf ook vaak van die verzoekjes binnen. 🙂

    6. Q&A sites kan je gewoon vertalen naar: Nederlandse niche-forums.


    3 februari 2012 om 08:17
    Kittykilian

    @Bas, bedankt, goeie tips!


    3 februari 2012 om 08:23
    Sabine

    @Kitty, ik bedoel natuurlijk niet hard commercieel, maar de schoorsteen moet roken (je doet het niet als vrijwilligerswerk of uit de goedheid van je hart) en als je motivatie om daar in de community te mengen als “niet zuiver” worden gezien, kan dat lastig laveren zijn. Dat het een must is dus die inzet in echt in de community te investeren, staat buiten kijf.


    3 februari 2012 om 08:39
    Kittykilian

    @Sabine We zijn het eens!


    3 februari 2012 om 08:45
    levi hofman

    geld verdienen op internet website las ik soortgelijke informatie, alhoewel hier het beter word uitgelegd.


    23 januari 2013 om 13:31
    levi hofman

    sorry, hoegeldverdienenopinternet.nl is de website


    23 januari 2013 om 13:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!