12 procent van de Nederlanders bezit een tablet

25 januari 2012, 09:17

Aan het eind van 2011 waren er ruim een miljoen tablets in gebruik in Nederland, dat blijkt uit cijfers van Telecompaper (n=7000). Afgelopen december zorgde GfK nog voor verwarring door het aantal tabletbezitters op 1,7 miljoen te ramen. Navraag leerde dat het geen onderscheid had gemaakt tussen gebruikers en bezitters. Volgens Telecompaper is nu dus 12 procent van de Nederlanders in het bezit van een tablet.

Twee procent van de huishoudens heeft daarnaast meerdere tablets in bezit. Uit onderzoek van Sanoma onder tabletgebruikers bleek al eerder dat 16% van de ondervraagden twee of meer tablets in bezit had.

Het merendeel van de tabletgebruikers maakt gebruik van alleen WiFi. Dit is ook schappelijk aangezien de tablet 60% van de gebruikte tijd thuis wordt gebruikt. Daarbij gebruiken jongeren de tablet vaker buitenshuis (onderweg of op school/werk) dan de oudere tablet bezitters.

Vooruitzicht

Verder blijkt dat 15 procent van plan is om een tablet aan te schaffen in het komende half jaar. Het grootste gedeelte hiervan verwacht een iPad aan te schaffen. Apple is Nederland marktleider met meer dan 450,000 verkochte iPads. Samsung, de nummer twee qua marktaandeel, volgt op afstand. GfK raamde eveneens dat er een groot aantal Nederlanders van plan is een tablet aan te schaffen, maarliefst 1,7 miljoen, waarvan er 266.000 van plan waren met Sinterklaas of Kerstmis een tablet cadeau te doen.

Reden voor aanschaf

De voornaamste eisen bij de aanschaf van een tablet zijn het besturingssysteem, het imago van het merk en de prijs. Eigenaren van de iPad hebben de tablet voornamelijk geselecteerd op basis van het besturingssysteem en het imago van Apple, de prijs speelt voor hen een minder grote rol.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief