Hoe word ik een echte goeroe?

Hoe word ik een echte goeroe?

Aangezien de augurken in de comments hier op Marketingfacts een meester zijn in het afplassen van goeroes, maar zelf vaak de expertisestatus hebben van een eerstejaars student aan de opleiding voor toekomstige werkeloosheid, heb ik dit weekend maar eens een onvervalst lesje ‘hoe word ik een echte goeroe’ opgetikt. Het helpt natuurlijk zeer als je à la Pierre de Wind de uitstraling hebt alsof je elk moment ontvoerd kan worden door buitenaardse wezens omdat ze denken dat je ontsnapt bent van hun planeet X52, maar meer nog volg je een aantal scherpe richtlijnen die hieronder door mij beschreven worden. Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt, mits je van nature ook beschikt over persoonlijkheid.

Thumbnail: sapojump (CC 2.0)

Onliners, tegeltjewijsheden en open deuren

Praat in oneliners. Wat een goede oneliner is, moet je zelf maar Googelen. Ik versta daar niet onder: het herhalen van citaten van Deepak Chopra of andere wijsgeren avant la lettre. Nee, zeg iets origineels. Als je nou niet origineel bent, en die kans is vrij groot, doe dan het volgende. Neem een tegeltjeswijsheid en voeg daar een extra dimensie aan toe. Of zeg iets oenigs dat dan heel slim lijkt. Een beetje zoals Cruijf, zeg maar: om te scoren moet je schieten. Trap een open deur nog een tikkie verder open (die zin op zich is al een goed voorbeeld, vat je ‘em?). Een goede Elvis-quote transformeren doet het ook altijd lekker, aldus Joep Zijp van Zin:

Ambition is a dream with a V8 engine.

Bufferen en cureren

Zelf twitteren? Doe toch niet zo mal! Daar huur je een stagiair voor in, die allerlei lekkere Google Reader feedjes in Buffer of Crowdbooster plaatst op het ideale tijdstip. Twitter je in het Engels, doe dan even nadenken over de tijdszones wil je? Thomas Marzano verklapte dat hij zijn zelfbenoemde Kloutzak-überstatus geheel en al te danken heeft aan dat wonderlijke tooltje, Buffer. Met meerdere online personas voor de verschillende expertisedoeleinden heeft hij het cureren op doelgroep naar een extra niveau gebracht. Ik zou mijn baan opzeggen en lekker betaald spreker worden, maar goed. Zelluf weten. Thomas!

Crowdsource alles

Zelf bloggen? Doe toch niet zo raar! Gewoon op een zaterdagmiddag een goeroescheet via Twitter laten, gaan lunchen bij Dimitri’s Boterhammen met moeder de vrouw, en een uur later liggen er diverse pareltjes op je te wachten. Een aantal gaat hieronder de revue passeren. Heel meta!

Synoniem voor goeroe

Ik maak een beginnersfout: zeg nooit goeroe, maar guru. Dat staat internationaal. En je hebt meer ruimte in je bio, aldus Henk Boshove. Bedenk een goed synoniem voor ‘goeroe’, aldus Chantal Sukel. Dit zijn er alvast een paar: serial entrepeneur, expert, pro, consultant, strateeg, (kleuren)coach, spreker, en dat dan geschreven als hashtag natuurlijk! Op de foto met een mic in je hand (bedankt Chris Hanselaar). Nog beter; zo’n voorzetbeugelmic!

Blauwe jurk

Een elementair onderdeel van het ultieme gurudom is de kledij. Minstens een daarvan moet pijn doen aan je ogen, aldus CopyDimitri (trouwens een briljante copygoeroe Twitter-ID in zichzelf). Liefst in de vorm van een blauwe jurk, of de mannelijke equivalent, zoals Nathalie Vreeburg oppert. Aangezien een beetje goeroegedrag mij niet vreemd is, hieronder een foto van mijn goeroeschoenen (Cordwainers, gekocht bij Dungelmann). Dat je er dan bij vermeldt welke briljante winkel het desbetreffende kledingstuk/schoen aangeschaft is, hoort uiteraard bij de pose. Een kale kop, gek kapsel of moeilijke bril doen de rest. Buitenissig gedrag zoals paalzitten in de woestijn is van harte aan te raden.

Let op uw woorden!

Taal is de grote vriend van de goeroe. Alles is 2.0, dan wel 6.0, en de taalvondst maakt het allemaal toch net wat smeuïger. Probeer het ‘domme publiek’ te overdonderen met woorden. Maak het zo onbegrijpelijk mogelijk. Bullshitbingo ligt de goeroe voorin de mond bestorven; denk aan #webcare, #relevantie. #authenticiteit, #trendingtopic, #etcetera. Uiteraard reageert de goeroe nergens op; de echte goeroe ageert zich de pestpleuris!

Een boek is het nieuwe blog

Wie schrijft, blijft. Ik zou er van willen maken: wie schrijft, blaat. Enfin. Pas met een mooie vermelding op Managementboek.nl kun je Ben Tiggelaar - primus inter pari - naar de kroon steken. Maar pas wel op voor de valkuil, door Anton-Jan Thijssen al eens mooi beschreven en door Jos Govaart nog maar weer eens aangehaald, vrij naar de meesterlijke reclameslogan breek de dag, tik een eitje: schrijf een boek, word een guru!

Koop: hoe schrijf ik een boek! (Haha, uitverkocht!)

Bloggen is het nieuwe schrijven is het nieuwe blaten

Bloggen is het nieuwe blaten, ook al bestaat het fenomeen toch al weer dik tien jaar. Elke jandoedel met een beetje aardige pen komt al een heel eind. Trouwens, wat rot het. Interpunctie is voor losers. Als je maar goed op je SEO let, en voor de rest Mashable en Techcrunch overpent. Groepsbloggen is het trouwens helemaal: lekker anderen het werk laten doen en zelf de AdSense binnenharken ;-).

Be the first

Altijd de eerste zijn, laat als eerste je penis erectus zien op Chatroulette. lanceer je pasgeborene op Path 2.0, hack je boek in elkaar via Evernote en doe alsof je de godvergeten ontdekker/bedenker/co-founder bent van Instagram. Lukt het niet omdat je geen iPhone hebt - ongoeroeachtig gedrag trouwens - of omdat je van Google niet op G+ mag, zeik de dienst dan tot op het bot af om welke willekeurige reden dan ook. Vooral zinnen als: “de user experience is niet optimaal want… ” Jajalalala.

Maak van je blog een whitepaper een workshop een lezing

Een goeroe zonder lezingen is als een stinkdier zonder geur. Hack daarom je blog om in een whitepaper, maak van die whitepaper een slideshare (vrij naar Jos Govaart wederom). Je hebt zo een driedelige workshopcyclus, waarna je als spreker geïnviteerd wordt op dat lelijke geco-sponsorde marketinggelulgala van het jaar-verkiezing. Een echte goeroe vraagt trouwens óf geen geld voor zijn/haar verhaal, ofzo absurd veel dat het wel goed MOET zijn. Vergeet niet te beginnen met het filmpje van die eenzame danser! Als het maar CC 2.0 bij elkaar geschraapt is, want copyright is voor *losers*. Elk voorbeeld dient gevolgd te worden met: “Dat merk ik zelf ook, want…” Want de goeroe praat natuurlijk en altijd voornamelijk vooral over zichzelf.

Make it until you fake it!

Jaja, het is fake it till you make it, maar hebben we niet opgelet een aantal regels eerder? Juist. Een personeelsadvertentie voor een goeroe zou luiden: gezocht, goeroe. Praktijkervaring niet vereist. Het gaat erom dat je zelf gelooft dat je guru bent, dan volgt die ene gekke danser vanzelf.

Disclaimer: enige overeenkomst met de werkelijkheid ligt buiten de verantwoordelijkheid van de auteur. Jijbakken wordt bestraft met een reply in CAPS LOCK. Graag uw authentiek zelfverklaarde goeroegedrag in het commentaarveld hieronder, ik ben namelijk echt reuzebenieuwd welk gedrag ik vergeten ben, wie zich waar aan schuldig maakt, naming en shaming; daar zitten we op te wachten!


Delen

0
0


Er zijn 37 reacties op dit artikel

  • Ha ha ha! We zijn het eens.

    geplaatst op
  • "Elke jandoedel met een beetje aardige pen komt al een heel eind."

    Ja, zonde is dat, Remco. Kom maar op met die capslocks van je.

    geplaatst op
  • Schoenen: check
    Groepsblog: check
    E-book: check
    Crowdsourcen: check

    Ik ben aardig op weg :)

    geplaatst op
  • Hoewel ik natuurlijk zelf behoorlijk aanstichtster ben van de anti-guru beweging, ben ik nou wel ongeveer klaar met dat gemekker over guru's, kloutzakken en ander paarse-broekenvolk. Leuk stuk Remco, maar ik begrijp niet waarom dit EN hier op Marketingfacts hoort EN waarom je überhaupt nog de moeite neemt. De echte guru trekt zich geen reet aan van boe-roepende bloggers.

    geplaatst op
  • @anneliesje: Om zelf als guru bestempeld te worden. Dat zie je toch meteen :-)

    geplaatst op
  • Toch een hele eer dat ik je artikel gehaald heb, wel erkenning van jouw goeroe-status trouwens: iemand even kort kunnen uitlichten, alsof ze in je licht mogen staan. ;-)

    Ben het niet met @anneliesje eens. De goeroe is van alle tijden (kijk maar naar de oplichters op de schilderijen van Bruegel en Jan Steen) en je moet deze beroepsgroep continu, met de meest scherpe middelen ontmaskeren.

    Over Klout kunnen we wat mij betreft nog een boom opzetten, want mij is het een proto-typisch voorbeeld van de potentieel fascistische karaktertrekken die ons kapitalisme ontwikkelt (als ik met die zin geen guru wordt weet ik het ook niet meer).

    LOVE!

    geplaatst op
  • Vermakelijk stuk Remco. Ben het alleen met @anneliesje eens, vind niet dat dit soort stukken hier thuis horen. Wellicht is hier in de toekomst een rol weggelegd voor de toekomstige nieuwe MF guru @bramkoster...

    geplaatst op
  • Leuk geschreven stuk. Ik proef echter bijzonder veel persoonlijke frustratie. Ik ben het daarom eens met Annelies. Er is nou al zoveel gezegd over zelfbenoemde goeroe's/guru' s. Dit stuk heeft weinig meerwaarde en is al zeker niet constructief. Behoeft derhalve geen plekje op Marketingfacts wat mij betreft.

    geplaatst op
  • Is het niet aan Marketingfacts om te bepalen welke artikelen hier blijkbaar thuis horen? Gezien de titel kun je er ook voor kiezen het artikel over te slaan lijkt me.

    geplaatst op
  • Kan zeker. Maar wel voor gekozen. Een column is er juist opgericht om wat op te schudden, als je dat niet te vaak doet kan dat weinig kwaad.

    Daarnaast is de guru van alle tijden inderdaad. Het fenomeen expert is ook een mooie het aloude medium de TV. Gaat het over probleemjongeren? Dan nodigen we Prem uit. Niet omdat hij er zoveel van weet, maar hij is op TV wel het gezicht van probleemjongeren. Onderzoek wijst uit dat al die experts niet beter kunnen voorspellen dan een willekeurige keuze. De echte experts, de professors en mensen die zich ergens in verdiept hebben, die hoor je niet.

    Dat een Wilders zo'n kapsel heeft is ook niet toevallig, maar wel een herkenbare trait. Om dit soort constructies te verwerpen is het wel belangrijk ze door te hebben.

    geplaatst op
  • Mooi artikel geworden Remco. Precies dat mespuntje venijn waar ik vrolijk van word. Het mooie is dat iedereen natuurlijk wel iets van zichzelf terug ziet en dat maakt het alleen nog maar treffender.

    De gekke schoenen heb ik al. Veel gekker dan die Dungelmannetjes jonguh... ;-) Ik ga nu even mijn reactie Storifyen. En vergeet niet, nat worden is een keuze, tussen de druppels is het droog.

    geplaatst op
  • Erg leuk om te lezen, past mooi thuis in de categorie #kloutzak.

    En hoe je het ook wendt of keert, goeroe word je alleen door de juiste marketingtechnieken te hanteren. Dat die zo belachelijk kunnen zijn als Remco omschrijft...tsja *krabt zich achter de oren*.

    geplaatst op
  • Goed stuk, bruikbare tips! Ik zou nog twee kleine toevoegingen willen doen: 1) De twitterbio is pas compleet als je er ook een getrademarkeerde catchphrase™ in hebt staan. Het liefst met betrekking tot het beste uit jezelf en anderen halen. 2) Als Guru mag je een keer per jaar natuurlijk graag iets terugdoen, als e-ambassadeur voor een goed doel (vergeet hierbij je Twibbon niet!). Ook de zo belangrijke "Voor iedere 100 nieuwe volgers maak ik 1 euro over!" kan weer de nodige boost aan het volgersaantal geven. Lijkt mij sowieso een goede tip voor iedere aspirant twitterkoning.

    Zelf ben je natuurlijk met dit soort stukken goed onderweg om meta-goeroe te worden. Chapeau daarvoor.

    geplaatst op
  • Nu maar ik wel de fout het zelf ook te serieus te nemen ;-)

    Anyhow, als we toch gaan aanvullen, er moet natuurlijk wel "Volgt terug" in de bio bij

    geplaatst op
  • Zijn dat plastic schoenen?

    geplaatst op
  • miss nog een leuke adword campagne integreren in je gurustrategie...

    geplaatst op
  • Niets dan Hulde met een hoofdletter H voor je stuk Remco. Je bent mijn Held van deze dag. Ik heb ervan genoten. Blijf vooral op deze vrolijke eigenzinnige manier bloggen.

    geplaatst op
  • Leuk verhaal van Remco Fransen. Maar best wel lang voor een oneliner, toch?!

    geplaatst op
  • Wat een heerlijk Droste-effect, een stuk als dit JUIST op Marketingfacts. HI-LA-RISCH! Helemaal naar mijn hart! Meer!

    geplaatst op
  • Het zit al in je verhaal: je bent 't of je bent 't niet. ALS JE ER NAAR BLIJFT VRAGEN WORD JE HET DUS NOOIT. ;)

    #tip

    geplaatst op
  • Eindelijk begrijp ik wat ik al die tijd fout deed. Het is het gebrek aan die schoenen!

    geplaatst op
  • Valt het jullie ook op dat de echt grote voormannen zelden "guru" zijn? Die zijn bijvoorbeeld CEO, nouis natuurlijk tegenwoordig wel iedereen CEO natuurlijk, maar dat zeggen alleen guru's. Denk ik.

    geplaatst op
  • Misschien als ik een comment plaats dat ik dan eindelijk die iPad 2 kan winnen?

    Of als ik gewoon doorlink naar mijn blog >> http://www.marzano.nl << voor SEO redenen?

    Of als ik gewoon heel aardig ben naar @RemcoJanssen omdat hij mij een gratis baan advies geeft? :) Wat ik in bedraad neem.

    Of eigenlijk is het ookl leuk om gewoon te deeplinken naar een inbound post op MF die ik zelf heb gepost?
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/hartpatientad_twittert_zichzelf_weer_naar_een_gezond_hart/

    Nah... zo ben ik niet...

    Leuke post Remco!

    Ciao

    @ThomasMarzano

    geplaatst op
  • En dan iets wat serieuzere reactie :)

    Ben benieuwd naar wat je deze post vindt die ik tijdje geleden schreef toen ik met hetzelfde gevoel rondliep als jij.

    http://thomasmarzano.wordpress.com/2011/07/31/the-dna-of-a-socialmedia-expert/

    Ciao
    T

    geplaatst op
  • Wie belangstelling wil wekken, moet provoceren.
    Salvador Dali

    geplaatst op
  • :-)))) Haha, geweldig blog!!! Uiteraard zeer herkenbaar...Zowel bij anderen als bij mijzelf.
    Waar ik me wel keer op keer weer over verbaas zijn alle "informal" goeroes die klagen over de "zelfbenoemde" goeroes. Wat is het probleem? Kwaliteit selecteert zichzelf....toch?

    Wat dat betreft is het best bizar hoe de specialistenstatus in het socialmedia wereldje als "vies" en "niet chique" wordt gezien. In veel andere branches is het juist een teken van autoriteit en zelfvertrouwen als iemand durft te zeggen dat hij/zij specialist is.

    Ik vraag me af hoe talenten, of experts ooit moeten solliciteren, of pitchen.... "Bent u een specialist op uw vakgebied"? "Uhhhh nee hoor, dat moet u maar aan anderen vragen..." Dat gaat toch ook niet werken? De kracht van referenties moeten we niet onderschatten, maar een beetje vertrouwen in eigen capaciteit staat mij niet tegen. Maar goed, misschien ben ik wel zo'n zelfbenoemde specialist ;-)

    Facebook fapage: Check
    Google+ account: Check
    Roamler adept: Check
    Hoge tarieven: Check
    Twitter junk: Check
    Italiaanse schoentjes: Check
    Klein mannetje, grote bek: Check

    Ohoh....

    geplaatst op
  • Ik weet niks van guru's, van de discussie rondom guru's en wat wel en niet op Marketingfacts hoort, maar vond dit wel een erg vermakelijk en goed geschreven stuk. Chapeau!

    (En nu op nieuwe pumps uit :)

    geplaatst op
  • Hilarisch stuk met veel waarheden maar die schoenen... Guru/goeroe = PIMP?!?!

    geplaatst op
  • Vermakelijk artikel, Remco! Vermakelijk en herkenbaar. En de reacties ook. Observaties, zelfspot, serieuze kritiek die eigenlijk niets met het artikel an sich te maken heeft, humor en meer... Heb er niets zinnigs aan toe te voegen, gewoon een comment als waardering.Tjakkaa! Thanks all.

    O ja, je bent natuurlijk pas een echte authentieke guru als je all of the above niet meer nodig hebt en enkel je naam meer waarde heeft dan een titel, kloutscore of bio. Want vertel me hoe je heet, en ik zeg je wie je bent. Padaboem!

    geplaatst op
  • Bedankt lieve menschen voor all reacties! Ik heb er erg veel #visie #inspiratie #zinin doorgekregen! Fantastisch om te zien dat je met een paar worden dit teweeg kan brengen, ongehoord! Ga zo door lieve menschen!

    geplaatst op
  • Vind het ook wel grappig dat je met dit artikel op Facebook adverteert! Is dat ook goeroe?

    geplaatst op
  • Ik adverteer niet op Facebook?!

    geplaatst op
  • Wat dachten jullie van de net-niet-normale profielfoto? Opties genoeg:
    - zwart-wit met focusfilter
    - één oog in close-up
    - dagelijks wisselen, liefst met een obscure avatar-app
    - een babyfoto, voor de sympathy fans

    geplaatst op
  • Nice read. Hulde. Voor een hoop geouwehuru.

    geplaatst op
  • Vast veel pret gehad bij het schrijven, ik in elk geval bij het lezen.

    geplaatst op
  • Nog een paar leuke (ik laat in het midden wie ik als inspiratie heb gebruikt :-)

    - Prezi gebruiken
    - Prezi gebruiken op een Mac. Liefst MacBook Air natuurlijk
    - Jezelf over the top laten introduceren
    - In commentaar op andere blogs verwijzen naar je eigen blogpost over 'hoe het wel moet'
    - Na een spreekbeurt direct weggaan omdat je het zo druk hebt
    - Een eigen YouTube kanaal met tips van de dag/week/maand
    - Een model, theorie of stappenplan bedenken en publiceren (wel iets dat enig hout snijdt)
    - Geen voicemail hebben. "Ze bellen wel terug"
    - Bij seminars de hele sessie broeden op die ene vraag die je kan stellen waardoor jij slimmer lijkt dan de spreker
    - Een referentie van een echte guru krijgen
    - 50+ LinkedIn aanbevelingen
    - Gastdocentschap bij een paar aansprekende instituten

    geplaatst op
  • Leuk geschreven blog weer over de terminologie goeroe (oh... excuses guru). Ik denk dat in het artikel en de comments al veel (zo niet alles) gezegd is over het guru-gedrag. Sommige dingen zijn zo fout, dat ze daardoor weer onderscheidend zijn, volgens mij bevinden we ons in dat stadium nu.

    Grappig, iedereen wil zich onderscheiden, maar steek je kop (al dan niet op een foute manier) boven het maaiveld en HAK....

    Zo houden we de boel natuurlijk wel op scherp!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.