Wat Google éigenlijk wil bereiken met Google+

Wat Google éigenlijk wil bereiken met Google+

Google+ is heet en daarom vliegen de cijfers je om de oren. Het netwerk groeit als kool en de teller staat inmiddels op 40 miljoen, nee 60, nee wacht, 90 miljoen geregistreerde gebruikers. Indrukwekkend, maar ook een vertekend beeld wanneer je je bedenkt dat een gebruiker van een willekeurige Google dienst met één klik een Google+ account aanmaakt. Bovendien krijgen nieuwe Google gebruikers sindskort automatisch een Google+account wanneer ze zich aanmelden voor een Google dienst. Het aantal geregistreerde gebruikers zal de komende maanden indrukwekkend blijven groeien, dus daar worden we niet meer warm van.

Actieve gebruikers, daar wil iedereen nu cijfers over. Google zelf laat daar weinig over los, maar laat wel weten dat 60% van de gebruikers dagelijks gebruik maakt van hun Google+ account en 80% doet dat wekelijks. Klinkt goed, maar wanneer je een zoekopdracht doet via Google terwijl je bent ingelogd op Gmail, dan word je meegeteld. Daar hebben we dus nog niets aan.

Tegenstanders van de Plus grijpen deze vaagheid van Google over gebruikscijfers aan als hét bewijs dat het genadeloos faalt. Voorstanders klampen zich op hun beurt weer vast aan de enorme toename van het aantal gebruikers. Hoewel ik als marketeer natuurlijk geïnteresseerd ben in de potentie van Google+ en welke rol het kan spelen in de totale marketingmix, neemt bij nieuwe Google diensten altijd de innergeek het van mij over. Want uiteindelijk zijn beide cijfers niet interessant, omdat Google het niet gaat om een nieuw social network. Maar als Google geen Facebook-killer wil neerzetten (de gebruikers komen er uiteindelijk wel) en gebruikersactiviteit niet interessant is (hoe definieer je activiteit?), wat is Google+ dan wel en wat wil Google ermee?

Google+ líjkt een social network

Het lastige van Google+ zit in presentatie van het concept als hét social network van Google. We kennen social networks niet anders dan Facebook en Hyves, dus zoiets moet het ook gaan worden. De kenmerken van een social network zijn in ieder geval aanwezig: connecties leggen met vrienden, een stream met activiteiten, reageren op elkaars gedeelde content en natuurlijk Google’s versie van de like-button: de +1. 

Deze vertrouwdheid levert op dit moment vooral keuzestress op bij gebruikers, want nóg een social network voelt alsof we moeten kiezen. Facebook opheffen? Hyves de rug toekeren? Twitter vaarwel zeggen? Voorlopig lijken de meesten te kiezen voor koppelingen tussen de netwerken of de aandacht verdelen door overal zo nu en dan een update te posten. Niet nodig, want de échte impact van Google+ wordt de komende jaren pas zichtbaar. Dat heeft allemaal niets te maken met Google+ als social network, maar met waar Google goed in is: data van gebruikers verzamelen.

Google’s zoektocht naar méér data

Google is en blijft een commercieel, beursgenoteerd bedrijf en heeft ondanks alle mooie idealen één belangrijk doel: winst maken. Dat doen ze door hun technologie te verkopen aan bedrijven, maar vooral door véél advertenties te verkopen. Daarom willen ze weten wat wij doen, wat wij leuk vinden en wat ons bezig houdt.

Hoewel data verzamelen voor velen misschien griezelig klinkt - we zijn erg op onze privacy gesteld - het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Wij krijgen toegang tot gratis producten en diensten in ruil voor onze data, zodat Google weer geld kan verdienen om de dienst te verbeteren en gratis te houden. Een win-win situatie. Daarmee is privacy trouwens gewoon te koop.

Terug naar Google+. In Google’s zoektocht naar meer data heeft Google met de Plus een sociale laag toegevoegd aan al zijn diensten. Zo komen ze dankzij circles te weten met wie wij bevriend zijn en wat de onderlinge relaties zijn, weten ze dankzij +1 welke websites wij écht interessant vinden en kunnen ze nu met 100% zekerheid de data die ze verzamelen aan ons toekennen dankzij ingevulde Google profielen. Meer én accuratere data betekent meer inkomsten via adverteerders, dus blije aandeelhouders.

Alles moet online

Eén van de beperkingen waar Google nu nog mee kampt is dat ze alleen weten wat we online doen. Nu hebben ze inmiddels de sprong naar onze telefoons gemaakt met Android, maar ze willen nóg liever de sprong maken naar onze computers. Daarom is misschien wel de meest opvallende verandering van Google+ het nieuwe menu onder het Google logo:

Komt het bekend voor? Een vertrouwde Windows-structuur met daarin alle programma’s die je ook op de desktop / laptop gebruikt. Of je nu wilt mailen (Gmail), huishoudboekjes wilt bijhouden in Excel (Docs) of muziek wilt luisteren (Music): Google heeft overal een alternatief voor. Met één belangrijk verschil: het is allemaal cloud based, dus online. En daar houdt Google van.

Ondertussen gaat Google onverminderd door met het verhuizen en integreren van alle diensten naar de Plus (Picnik, online fotobewerking, wordt binnenkort verhuisd) met één belangrijke gemene deler: een Google+ account. Uiteindelijk niets meer dan set inloggegevens om gebruik te maken van al deze diensten. Door het gebruik van duidelijke logo’s, logische namen en vertrouwde menustructuren en interfaces, wil Google de consument laten wennen aan het in de cloud werken.

Eindelijk: een eigen besturingssysteem

Daarmee lijkt Google’s lang gekoesterde wens voorzichtig in vervulling te gaan: desktops en laptops draaiend op Chrome OS. Weg met Windows (en OSX) en ouderwets offline werken, maar allemaal over op het (online) besturingssysteem van Google. Altijd werken in de cloud, documenten opslaan op virtuele harde schijven op de servers van Google en software installeren (lees: bookmarks op je Chrome starttab) via de Chrome Web Store. Data galore!

Inmiddels zijn we alweer 2,5 jaar verder sinds de introductie van Chrome OS, maar het grote publiek laat voorlopig de Chromebooks (netbooks draaiend op Chrome) nog links liggen. Dat pikt Google natuurlijk niet, dus daar gaat Google+ de komende jaren verandering in brengen. Om een idee te krijgen: combineer de nieuwe Windows-structuur en interfaces van de Google diensten met de populaire browser Chrome en de daarbij behorende Webstore en een lelijke mockup levert het volgende beeld op:

Daar kunnen we best aan wennen, toch? Misschien mag er nog gesleuteld worden aan een begrijpelijke naam (een Chrome browser én OS is voor de gemiddelde consument niet met elkaar te rijmen), maar als ik een schot voor de boeg mag doen: waarom geen Android voor PC?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • @Dennis, goed artikel. Ik heb het met belangstelling gelezen. Het zat eraan te komen inderdaad, de koppeling, maar nu het een feit is vind ik de macht van Google wel erg groot worden. Helemaal in combinatie met de wijziging in het privacybeleid die ze gisteren bekend maakten. Google gedraagt zich steeds meer als een monopolist: je doet mee of je valt buiten de boot. Ik ben benieuwd naar de reacties in de markt.

    geplaatst op
  • Klopt, als 'alles' een keer aan elkaar zit zijn ze inderdaad monopolist. Daarom vind ik het vreemd dat Microsoft hier niet op reageert. Zoals gezegd in het artikel komt het erg veel overeen, behalve dat Google het in de Cloud gooit. Microsoft kan dit ook, en dóet het al bij de mobiele apparaten waarbij ze SkyDrive activeren á 20GB per gebruiker.

    Waarom niet bij de gewone Office-gebruiker? Niets meer frustrerend dan jouw gedane moeite zien vastlopen of verliezen.

    geplaatst op
  • @ Karel

    Microsoft heeft de boot al lang gemist en moet hopen dat ze hun technologie aan facebook kunnen blijven slijten. Hun zoekmachine heeft alleen in de US enige voet aan de grond, maar zal de slag niet winnen als ze niet blijven door ontwikkelen. In Europa is hun kans verkeken. Qua social heeft Microsoft laatst iets van zich laten horen, maar dat werd al vrij snel afgebrand. Op het gebied van hun office pakket verliezen ze langzaam terrein en met de opkomst van Chrome OS en de dalingen in de PC markt komt ook hun core-product Windows onder druk te staan.

    Om over andere initiatieven als bijv. de Zune maar niet te beginnen. Heel misschien dat de Windows Phone nog van de grond komt. Microsoft voelt de hete adem van giganten als Google en Facebook en heeft geen enkel fatsoenlijk weerwoord op alle fronten.

    @ Dennis
    Leuk artikel en originele insteek. Er gaan veel verhalen rond over het waarom en hoe maar dit is volgens mij de meest complete en logische insteek. Google+ als social network zal namelijk niet slagen (imho), maar die data die ze van die paar users hebben en de verandering in de privacy regels mogelijk is gemaakt door de komst van Google+ (mits privacy waakhonden hierover niet gaan vallen) is natuurlijk van groot belang voor Google en hun moneymaking machine AdWords.

    geplaatst op
  • +1 !

    geplaatst op
  • Interessant stuk. Zag de bui al hangen en met de nieuwe privacyregels staat niets Google meer in de weg om toch wel een hele mooie database op te bouwen.

    Waar ik erg benieuwd naar ben, is of aan de achterkant ook koppelingen met Analytics data gaan plaatsvinden. De potentie is natuurlijk enorm: niet alleen weet Google dan wie je bent, wat je zegt leuk te vinden en wie je vrienden zijn, maar ook welke (watvoor) sites je bekijkt en waar/wat je onlangs gekocht of ingevuld hebt.

    Targeting to the max en een nog grotere afhankelijkheid van Adwords...

    geplaatst op
  • Opvallend om dit bericht (en andere) te zien.

    Nederlandse blogger lijken maar niet te gaan houden van Google+.
    Het lijkt een beetje op collectief zeuren: Google+ was geen succes, werd geen succes en zou het ook nooit worden. Dat was Juli 2011. In de tijd tot nu werd bij ieder succes gezeurd dat het maar tijdelijk was. Dat er maar 250.000 Nederlandse gebruikers waren, dat Buzz ook niets was, etc, etc.

    Een paar maanden geleden zaten we op 40 miljoen gebruikers, nu op 90 miljoen. Gelukkig, het is nog steeds geen succes. We spreken elkaar weer bij...250 miljoen gebruikers misschien?

    (Disclaimer: ik ben een enthousiast G+ gebruiker/Plusketier)

    Voor mij ligt de verklaring van Google+ eenvoudiger: Google was een search bedrijf. Signalen kwamen van bezochte links. Toen kwamen sociale netwerken als Facebook en Twitter en die hielden de deur dicht voor Google en groeiden sterk. Google zag daarmee dat de relevantie uit hun resultaten sloop, omdat steeds meer online verkeer niet door hen getraceerd kon worden. Daarom is Google+ nu zo belangrijk voor ze. Google krijgt nu weer sociale signalen binnen.

    Facebook heeft laten zien dat veel mensen het hartstikke fijn vinden om in een internet-binnen-het internet te zitten. En zich niet storen door discussies over Open en Dicht internet. Zolang ze maar veel functionaliteiten hebben, waardoor de omgeving voor hen relevant is. En daar brengen ze zonder problemen veel van hun tijd door.
    Een dergelijke omgeving maakt Google nu door in een rap tempo in "the Plus" aan het integreren.

    Over die nieuwe privacyregels: jammer dat daar flinke Donner & Wetter over ontstond. Een goed artikel hierover en wat er goed is aan de nieuwe regels kan je hier vinden: http://marketingland.com/google-terms-of-service-privacy-policy-4293 . Misschien goed om wat minder continue negatief te zijn over Google.

    Wat Google volgens mij vooral wil bereiken met Google+: meedoen in een wereld die van Search naar Social is gegaan. Wat mij betreft is ze dat goed gelukt. Ik heb het er prima naar mijn zin. Dat komt overigens vooral door de interessante discussies met de erg leuke mensen daar.

    Ik hoop jullie daar verder te spreken: +EwoutWolff.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.