Leer wat online filmpjes tot succesvolle virals maakt op de Webvideo Top 40 van Upload Cinema

Leer wat online filmpjes tot succesvolle virals maakt op de Webvideo Top 40 van Upload Cinema
, Novocortex
@fenenko

Op 29 januari presenteert Upload Cinema de Webvideo Top 40 van 2011 in de Stadsschouwburg Amsterdam. Deze Top 40 bestaat uit de schokkendste, grappigste en mooiste online video’s van het afgelopen jaar. Samengesteld uit favorieten van filmmakers, journalisten, webredacteuren en bloggers. De vorige editie was uitverkocht. Want wie wil nou niet weten wat een online filmpje tot een succesvolle viral maakt?

Als je een kaartje weet te bemachtigen, dan mag je tijdens de voorstelling stemmen op de vertoonde video’s. Het publiek zal video’s uit de Top 40 rangschikken met behulp van een speciale voting app van Upload Cinema. Aan het einde van de avond weten we welke video de absolute publieksfavoriet wordt. Bekijk de trailer die het afgelopen weekend in Amsterdam is gemaakt voor de Webvideo Top 40.


En zoals altijd bij Upload Cinema, kun je niet alleen bekende virals verwachten, maar ook prachtige internetfilms die het grote publiek nog niet heeft ontdekt. Alvast een tipje van de sluier.


‘Ape with AK-47’ is onderdeel van de zeer succesvolle virale campagne van Mekanism voor de Hollywood film ‘Rise of the Planet of the Apes’. ‘Address is Approximate’ is een animatie van Tom Jenkins die gebruik maakt van Google Street View beelden.


Update 29.01.2012:
Het publiek van Upload Cinema heeft in de Stadsschouwburg Amsterdam gestemd op alle video’s uit de Top 40 van 2011. De meeste stemmen gingen naar de volgende 3 filmpjes:
1) Table Cloth Trick (Michel & Sven - Der Tischdeckentrick), een viral voor het GOP Varieté-Theater.
2) Chatroulette Love Song, een viral bedacht door twee Deense studenten die heel graag een virale video wilden maken.
3) Ape With AK-47, een viral voor de film Rise of the Planet of the Apes (zie boven).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • En een paar links met achtergrondinformatie over Webvideo Top 40 van Upload Cinema:
    - Verslag van Harald Heukers van de vorige editie van Webvideo Awards met beste virals van 2010
    - Videoverslag van Bright uit de Stadsschouwburg Amsterdam - Bright Report: Web Video Awards 2010

    geplaatst op
  • Dank voor je artikel. Je vraag die je aan het begin stelt "Want wie wil nou niet weten wat een online filmpje tot een succesvolle viral maakt?" triggerde me om verder te lezen. Ik wil graag het antwoord lezen in je artikel. Wil je daar nog op terugkomen graag? Ik ben op zoek naar wat tips in deze richting. Dank je wel.

    geplaatst op
  • @Jan-Willem

    Mijn boodschap was - als je de Top 40 hebt gezien, dan kun je patronen ontdekken die online video’s succesvol maken.

    Ik weet uit mijn eigen ervaring dat kennis van YouTube hits erg belangrijk is om een succesvolle viral te maken voor je product. In onze recente virale campagne voor Aqua Maris waren we geïnspireerd door de WTF (Wat is dit?) genre. We (Wefilm en Novocortex) wilden een opmerkelijke en onwaarschijnlijke video creëren die de kijker toch als “echt” zou bestempelen. Denk aan =http://www.youtube.com/watch?v=Oe3St1GgoHQ]Walk aan water meets Trojan games. Het resultaat is circa 1 miljoen views op video sites.

    Er zijn ook andere populaire YouTube genres, zoals OMG (schokkende video’s) of FAIL (allerlei mislukkingen), die je kunnen inspireren. En er zijn natuurlijk baby’s en katten die het bijna altijd goed doen.

    Kortom, hoe meer virals je kent, hoe makkelijker het is om je eigen viral te maken.

    geplaatst op
  • @fenenko, dank je Sergo voor je aanvullende en bruikbare info!

    geplaatst op
  • Ik vind het bijzonder dat het Amsterdamse publiek van Upload Cinema 3 video's heeft gekozen die als viral bedoeld waren (zie mijn update boven). En geen baby's, katten of epic fails die per ongeluk een viraal effect krijgen.

    Nog opvallender is dat 2 van de 3 virals door (Duitse en Deense) studenten zijn gemaakt die graag wilden bewijzen dat iedereen een succesvolle viral kan maken.

    geplaatst op
  • Ik was er gisteravond bij, en het was om te janken.

    Zelden iemand zo slecht, inspiratieloos en onenthousiast iets zien presenteren.
    Absolute afrader voor iedereen die creativiteit een warm hard toedraagt.

    geplaatst op
  • Je hoeft op Marketingfacts niet anoniem te reageren. Er zullen zeker geen repressies volgen.

    En ja, er waren een paar sippe gezichten in het lachende Upload Cinema publiek:-)

    Overigens vond ik de opzet van de vorige editie (Webvideo Awards) met prijzen in allerlei categorieën spannender. Dankzij die categorieën (van Best Use of Child tot The Dumbest Video) was diversiteit van de vertoonde video's groter. De Top 40 van 2011 was meer voorspelbaar.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.