Gaan Nokia en Microsoft het maken?

10 januari 2012, 10:09

De Lumia 800 is voorlopig een bescheiden succesje te noemen. De branding rondom het toestel is dik in orde, daar heeft Nokia dan ook flink in geïnvesteerd. De verkopen blijven nog wat achter bij de verwachtingen, maar wat zegt dit? Volgens mij moet het besturingssysteem en het app ecosysteem snor zitten, en dat zit wel goed. In deze blog gaan we wat dieper in op de toekomst van Nokia, Windows Phone en de Lumia 800.

Deze blog is onderdeel van een redactionele samenwerking met Nokia.

Lumia 800

Over het aantal verkochte Lumia’s is Nokia niet zo spraakzaam. Uit een onderzoek onder 22 analisten bleek dat men gemiddeld verwacht dat er 1,3 miljoen Lumia’s over de toonbank zijn gegaan. Hoewel; het gaat hier dan om aan winkeliers verscheepte Lumia 710 en Lumia 800 toestellen. Niet om de daadwerkelijke verkoop aan consumenten.

De Lumia 800 is ook voor Microsoft van groot belang. In korte tijd is Nokia de belangrijkste fabrikant geworden voor het Windows Phone besturingssysteem, zo blijkt uit cijfers van Occasional Gamer. Volgens die schattingen is het aandeel Nokia momenteel 45%, gevolgd door HTC (40%) en Samsung (12%). Door de nauwe samenwerking heeft Nokia grote invloed op het Windows Phone platform. Microsoft lijkt Nokia die macht en autoriteit over het platform te geven, die Google niet aan zijn partners geeft.

Op de Nokia Conversations blog schrijft het bedrijf:

“Nokia wouldn’t be just be another Windows Phone OEM. Nokia plans to help drive and define the future of the platform. That could include contributing expertise on hardware optimization, language support, customization of the software and helping bring Windows Phone to a larger range of price points, market segments and geographies.”

De Nokia’s Lumia 900, een van de meest geprezen telefoons tijdens de CES 2012, gaat naar verwachting in maart in de verkoop in de VS. Met de Lumia 800 is Nokia’s old-school design nóg meer versmolten met Windows Phone’s ‘clean design’. De smartphone heeft, zoals we mogen verwachten, enorm krachtig en heeft een behoorlijk scherm.

Erop of eronder

Het Finse Nokia heeft alles ingezet om van Windows Phone een succes te maken. Als het bedrijf er met dit besturingssysteem niet in slaagt om Nokia opnieuw op de kaart te zetten, dan lijkt het einde in zicht. “Plan B is dat plan A slaagt.”, zegt vice-president Victor Saeijes in een interview met een Zweedse krant. Nokia kondigde deze week de laatste versie van het mobiele besturingssysteem Symbian aan, genaamd Belle. Volgens Saeijes kan het Finse bedrijf alleen een grote stap voorwaarts maken op de smartphonemarkt als Windows Phone een succes wordt. “Het is alsof we opnieuw beginnen. We moeten in de Verenigde Staten slagen als we wereldwijd willen slagen”, aldus Saeijes. Hij verwijst met zijn opmerkingen naar uitspraken die twee andere topmannen van het bedrijf eerder deden. Sebastiaan van Silfhout, de algemeen directeur van Nokia in Nederland, zei vorig jaar oktober al dat het besturingssysteem Windows Phone een succes moet worden. In zijn woorden: “Er is geen weg meer terug, plan A is ook plan B.” Stephan Elop, de CEO van Nokia, zei een week later dat het “erop of eronder” zal worden voor Nokia. Tevens voegde hij eraan toe dat het bedrijf bezig is om een grote comeback te maken in de VS.

Financieel

Nokia meldde bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat 2012 een transitiejaar wordt. Bijna de helft van de omzet uit mobiele telefoons komt van Symbian smartphones, waarvan de rol is uitgespeeld. De omzet van Devices & Services was 5,997 miljard euro in het vierde kwartaal van 2011. Nokia verkocht in het vierde kwartaal 113,5 miljoen mobiele telefoons, 8 procent minder op jaarbasis. De verkoop van gewone mobiele telefoons daalde met 1 procent. De verkoop van smartphones daalde echter met 31 procent.

Nokia verkocht 19,6 miljoen smart devices met een omzet van 2,75 miljard. De 93,9 miljoen mobiele telefoons brachten 3,04 miljard euro op. Smartphones maken 47 procent van de omzet uit. Dat is vrijwel allemaal Symbian S60. MeeGo en Windows Phone spelen nog een kleine rol.

Mogelijk is er een toekomst voor een sterk afgeslankte producent van mobiele telefoons voor opkomende markten. De productie van smartphones onder eigen naam is moeilijk voorstelbaar, maar Microsoft blijft wel expertise kopen voor Windows Phone. De samenwerking met Microsoft is ook al op die manier financieel gestructureerd: Nokia betaalt Microsoft voor de licentie op Windows Phone. Omgekeerd betaalt Microsoft aan Nokia voor de ondersteuning en ontwikkeling van het platform. Wordt het erop, dan blijft Nokia bestaan als zelfstandig merk, met een concurrerende positie in opkomende markten. Het Windows Phone ecosysteem heeft zijn positie veroverd, met Nokia daarin als prominente speler. Het bedrijf is niet meer nummer één, maar het geheel blijkt meer waard dan de som der delen

Uitvoering is essentieel

De partnering met Microsoft lijkt een slimme keuze van Nokia, maar het is geen garantie tot succes. Zoals Google’s Vic Gundotra al tweette, “two turkeys do not make an eagle.”. I would take issue with classifying either Microsoft or Nokia as turkeys, but the point is, this is a partnership that absolutely relies on a solid execution strategy.

Niet dat ik 1 van beiden een ‘turkey’ vind; het gaat erom dat deze partnership uiteindelijk compleet afhangt van de strategie en de uitvoering daarvan. Hoe sneller Nokia en Microsoft een definitieve overeenkomst hebben, hoe beter. Zowel Nokia als Microsoft zijn niet snel ingesprongen in de veranderende smartphone markt. De komende jaren zal de markt ongetwijfeld weer voor (meerdere) shake-outs zorgen. De variëteit aan screens zal alleen maar toenemen. Zo bleek al uit een interview dat Nokia’s CEO Stephen Elop stuurde op uitbreiding van de partnership die verder gaat dan alleen smartphones. Hij ziet volop kansen voor het ecosysteem buiten alleen smartphones: “The broader digital experience is coming into focus. […]. If you look at the overall Microsoft strategy, you see the consistency of user experience… across PCs, tablets and phones. And for the operators, I suspect they see an opportunity to participate in a larger play when a consumer walks through their doors.”

Zelf heb ik wel vertrouwen in de toekomst van Nokia en Microsoft. Het belangrijkste wat Nokia goed op orde heeft is de branding van de Lumia 800. Het gevoel klopt met het gevoel wat ik krijg als ik het toestel in mijn hand heb. Het werkt allemaal lekker, het is slick. Als ik zo de Nokia Facebook pagina in de gaten hou, en als ik de reacties van anderen op mijn toestel hoor, ben ik daar niet de enige in.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Livia

    Thanks for a sneek peek into your life! 🙂 I totally love love love your new closet and your Marc Jacobs … I HEART it!! I also love how you included your &qibu;oabtes" … they are absolutely lovely. I had a Golden Retr. who passed and there's not a day I don't think about her and miss her. Can't wait to see more of your paintings!


    11 juli 2016 om 23:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!