• Mobile
    wordt gesponsord door

Hoe verleidt u de mobiele (be)zoeker?

Hoe verleidt u de mobiele (be)zoeker?

5 tips voor meer rendement uit uw mobiele SEA campagnes

Met wereldwijd 115 miljoen verkopen van nieuwe smartphones in het afgelopen kwartaal wordt de mobiele telefoon een steeds belangrijker vertrekpunt van zoekopdrachten. Uit recente zoekvolumes blijkt eveneens dat mobiele zoekopdrachten in de lift zitten. Goede mobiele vindbaarheid is dan ook een essentieel onderdeel binnen het werk van iedere Search Engine Marketeer. Dit artikel geeft aan de hand van 5 praktische tips inzicht in het bereiken en bewegen van de mobiele zoeker.

1. Bepaal door middel van keyword research uw belangrijkste mobiele zoekwoorden

Het startpunt van iedere SEA campagne is een gedegen keyword research. Hierbij biedt de meeste keyword software, waaronder Google’s Keyword Suggestion Tool inmiddels inzicht in mobiele search aantallen. Gebruik deze data dan ook om te analyseren met welke keywords u uw doelgroep kunt bereiken. Belangrijk hierbij is om te beseffen dat het zoekgedrag op de mobiel afwijkt van Desktop. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bijna de helft van de mobiele zoekopdrachten bestaat uit individuele keywords.

2. Maak een scheiding tussen Mobiele Search en Display campagnes


Het bereiken van uw mobiele doelgroep met een latente interesse kan via het AdWords Display netwerk. Hierbij is het mogelijk te segmenteren tussen mobiele devices met een volledige internetbrowser, WAP telefoons (bestaan ze nog?) en alle mobiele apparaten. Daarnaast kan worden gekozen om uw AdWords display advertenties alleen te targeten binnen Android Apps (bijvoorbeeld binnen de VI of NU.nl App).

Ervaringscijfers laten zien dat bounce rates van AdWords kliks vanuit Apps naar normale websites erg hoog zijn. Voor het adverteren van uw Apps is dit kanaal wel zeer geschikt.

3. Zorg voor een duidelijke call-to-action in de advertentie variant

Het verleiden van de mobiele zoeker begint met een goede advertentie tekst. Click-to-call buttons en directe mobiele app downloads zijn voorbeelden van nieuwe call-to-actions die de mobiele versie van AdWords u biedt. Voor advertenties van sites zonder apps of telefonische contactmogelijkheden bieden Mobile Ad Sitelinks de zoeker de mogelijkheid direct te navigeren naar de mobiele pagina die het meest relevant voor ze is.

4. Meet de kwaliteit van de traffic per mobiele device door

Google Analytics geeft u zeer specifiek inzicht in de kwaliteit van de SEA sitebezoeker per mobiele device. Analyseer deze gegevens dus nauwkeurig en bekijk uw prestaties per apparaat. Zo kan het voorkomen dat bounce rates via de iPad rond de 40% zijn terwijl via bijvoorbeeld bepaalde HTC Android devices een weigeringspercentage laten zien van 80%. Wanneer conversies via mobiele devices achterblijven en er geen mobiele strategie is, valt te overwegen om met SEA naast Desktops en Laptops alleen iPads te targeten.

5. Optimaliseer uw landingspagina’s voor mobiel verkeer

Voor mobiele sites is het uiteraard van belang rekening te houden met de schermgrootte en gebruikersgemak. Uw mobiele bezoekers zitten niet te wachten op lange teksten en uitgebreide contactformulieren. Zorg er dus voor dat uw landingspagina’s weinig content bevatten, bestaan uit enkele columns en ingebouwde functionaliteiten bevatten als call-buttons en navigatie mogelijkheden. Gelukkig is er inmiddels technologie beschikbaar om ook voor mobiele sites A/B en Multivariate testen uit te voeren. Tools zoals Usabilla hebben inmiddels mobiele versies ontwikkeld van hun UX tools waarmee heatmaps kunnen worden gemaakt en feedback kan worden verzameld van het gebruik van uw mobiele landingspagina’s.

Hoewel Search Engine Advertising via de mobiele telefoon duidelijke kansen biedt voor bedrijven, wordt dit kanaal nog vaak verkeerd ingericht. Het startpunt van een goede mobiele SEA campagne begint dan ook met het besef dat de mobiele zoeker zich significant anders gedraagt.  Door in te spelen op mobiel zoekgedrag met andere call-to-actions (zoals click-to-call en app downloads), specifieke mobiele landingspagina’s in te richten en het rendement per device type door te meten kunnen mobiele SEA campagnes rendabeler worden ingezet.

Deze blogpost is geschreven door Willem Blom van Expand Online.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • heel handig artikel. ik probeer voor mijn website nu ook naar de mogelijkheden te kijken betreft mobile marketing. Met name hoe je moet adverteren en hoe je een website er op moet afstellen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.