• Mobile
    wordt gesponsord door

1,7 miljoen Nederlandse tabletbezitters

1,7 miljoen Nederlandse tabletbezitters

Het aantal Nederlandse bezitters van iPads en andere tablets is per december 2011 gestegen tot 1,7 miljoen. Dat is 14% van de internettende bevolking. Dat blijkt uit het Trends in Digitale Media van Intomart GfK (n=850). In de tweede helft van dit jaar zijn er maar liefst bijna een miljoen gebruikers bijgekomen. In juni 2011 waren 725.000 personen in het bezit van een tablet. Daarnaast zijn er nog eens 1,7 miljoen Nederlanders van plan binnen afzienbare tijd een tablet aan te schaffen. 266.000 Nederlanders zijn van plan met Sinterklaas of Kerstmis een tablet cadeau te doen.

Gebruik

De tablet wordt door de meeste bezitters dagelijks gebruikt. Het gebruik is vaak gedeeld met anderen in het gezin, gemiddeld heeft een tablet 2,3 gebruikers. Uit het onderzoek van Sanoma kwam al eerder naar voren dat 71% van de tablets gedeeld wordt met anderen. 

Gemiddeld zijn er 20-25 apps gedownload. Het meest wordt het tablet gebruikt voor internetten, e-mailen en social media. Daarnaast zijn spelletjes en video/televisiekijken populaire bezigheden. De top 3 media-apps op de tablet zijn YouTube, UitzendingGemist en NU HD. Het onderzoek van Sanoma kende de volgende top 3: NU HD, Twitter en Flipboard.

Smartphone

Ook de smartphone laat een sterke opmars zien. In december 2011 zijn er bijna 5,5 miljoen bezitters (45% penetratie onder de internetpopulatie), een toename van bijna 820.000 ten opzichte van een half jaar geleden in juni 2011. De laatst bekende cijfers waren van Telecompaper, en lieten zien dat 42% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder in het bezit was van een smartphone. De smartphone wordt veel gebruikt voor internet, social media en e-mailen. De smartphone wordt vaker dan de tablet gebruikt voor het maken van foto’s en radio luisteren. Op de smartphone zijn gemiddeld 15 apps binnengehaald. De top 3 van gebruikte media- apps op smartphones bestaat uit NU, YouTube en Telegraaf. Op de vierde plaats staat Teletekst. Het is opvallend hoe een klassiek product als Teletekst zo dominant aanwezig blijft in de nieuwe digitale omgeving.

Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met Cebuco, RAB en SPOT. De steekproef bestaat uit 850 Nederlanders 13+ die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (87% van de Nederlandse bevolking 13+). Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Danny, volgens mij gaat het om gebruikers. 1,7 miljoen gebruikers en per tablet 2,3 gebruiker. Zou namelijk wat veel zijn 1,7 miljoen bezitters.

    Ruim 739.000 aan bezitters is dus een beter getal, anders wordt het een beetje 'kranten statistiek' - abonnementen versus lezers.

    geplaatst op
  • Net met @boezeman @JeroenHuijsdens ook al over gehad op Twitter. Het is wat onduidelijk omdat GfK de termen zelf ook door elkaar gebruikt. "Mensen maken daar geen onderscheid in: Men zegt het apparaat in bezit te hebben en het blijken bovendien gebruikers te zijn. Wij gebruiken de termen ook door elkaar.", krijg ik via de mail te horen.
    Ik ga het uit voorbehoud veranderen naar gebruikers.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.