“Maar mijn concurrent doet het ook!” – Over SEO en concurrentieanalyse

20 december 2011, 04:46

Tijdens mijn werkzaamheden als SEO consultant bij Onetomarket heb ik dagelijks contact met klanten over hun SEO strategie. Hierbij is de vergelijking met hun directe concurrenten natuurlijk snel gemaakt. Een logische gang van zaken, want de concurrent doet het in de ogen van de klant altijd beter dan de klant zelf. Maar het kopiëren van de strategie van een concurrent brengt lang niet altijd heil. Integendeel, het kan bij schaamteloze kopie een tegengesteld effect hebben, wanneer de uitvoer op een andere manier geschied. In dit artikel wil ik inhaken op dit onderwerp door mede-consultants handvatten te geven hiermee om te gaan en bij de kant van de klant het besef te kweken dat het blindelings volgen van concurrenten helemaal niet positief hoeft uit te pakken.

Belangrijker dan een exacte vergelijking met de strategieën van concurrenten is het bewandelen van paden waarvan bewezen is dat ze werken.

Waarom niet en wanneer wel?

Laat ik voorop stellen: het analyseren van hoe de concurrent te werk gaan zou ik zeker niet afraden. De concurrent zit vaak niet stil, dus is het altijd slim om op de hoogte te zijn van de bezigheden en de stappen die gemaakt worden. Het probleem is echter vaak dat we geneigd zijn om precies hetzelfde te doen, omdat ze toevallig net een plekje hoger staan in de organische zoekresultaten. Hoe ver wil je dan wel gaan?

Op het gebied van SEO kun je een klant op verschillende manieren vergelijken met de concurrent. Hierbij val ik terug op de drie basiselementen van SEO, namelijk content, techniek en links.

Vergelijken op basis van content

Zelf weet je dat content een belangrijk element is van de SEO strategie en dat deze goed toegepast moet worden. Hoe pakt de concurrent dit aan? Heeft de concurrent veel unieke content? Dan kun je natuurlijk niet achterblijven en moet je ook aan de bak. Doet de concurrent het organisch beter zonder unieke content? Behoed je dan voor de conclusie dat content niet belangrijk is. Unieke en vooral goedgeschreven content op een pagina is altijd een goede toevoeging. Dat vinden gebruikers en dat vindt Google ook.

Wat content betreft zijn er geen shortcuts. Content moet geschreven worden en dat kost tijd en geld. Het automatisch genereren van content is leuk voor de opvulling, maar iets waar Google snel genoeg doorheen prikt. Neem het creëren van goede content dus actief mee in de SEO strategie.

Vergelijken op basis van techniek

Met behulp van techniek kan veel gedaan worden op een website. Zowel positief als negatief voor zowel gebruikers als zoekmachines. Nog steeds worden technieken gebruikt die bijvoorbeeld de zoekmachines iets totaal anders voorschotelen dan de gebruikers, wat ook wel cloaking genoemd wordt. Als je hiermee wegkomt, kunnen hier wel verbeteringen mee aangebracht worden in de verdeling van linkwaarde binnen de website. Besef echter wel dat het toepassen van dergelijke technieken een groot risico met zich meebrengen. Cloaking gaat namelijk recht tegen de richtlijnen in die Google heeft gesteld aan websites, wat het risico tot het ontvangen van een penalty vergroot.

Als het gaat om techniek is het beter om zelf logisch na te denken. Bouw een website die gebruiksvriendelijk en tegelijk ook toegankelijk is voor zoekmachines. Het toepassen van techniek die volgens Google over de rand gaan is vrijwel altijd een bewuste keuze, dus wees verstandig.

Vergelijken op basis van links

Dit is misschien wel het element van SEO waar het meest op vergeleken wordt: het backlinkprofiel. Als SEO weet je hoe belangrijk het is om links van externe websites naar je eigen website te krijgen en ben je continu bezig met het spotten van kansen. En waar ga je kijken wanneer je actief op zoek gaat naar links? Juist, bij de concurrent. Op zich een prima strategie, echter zitten er een aantal flinke nadelen aan.

Wat is het grootste nadeel van deze strategie? Jouw concurrent is degene die bepaalt hoe jouw linkprofiel eruit ziet! Al zou het je lukken om het complete linkprofiel te kopiëren, dan loop je nog steeds achter. Daarnaast is het in de praktijk onmogelijk om aan alle links te komen die een concurrent heeft, wat je alleen maar verder achter laat lopen.

Waar win je dan wel mee? Door juist te onderscheiden in de linkbuilding strategie. Pak alle “makkelijke” links die je uit het backlinkprofiel van je concurrent haalt, maar maak het verschil met de goede links door onderzoeken te doen, link bait te creëren of welke andere manier waarvan je vrijwel zeker weet dat de concurrent de links niet (zomaar) kan kopiëren. Waar blinkt jouw organisatie in uit? Heb jij veel data waar interessante conclusies uit getrokken kunnen worden? Deel dat in een onderzoek en verspreid deze onder de nieuwssites. Heb je een eigen tool ontwikkeld waar anderen ook veel aan kunnen hebben? Deel dit op internet en links zullen vanzelf volgen. Natuurlijk, dit kost tijd en geld, maar dit is wel waarmee op de lange termijn het verschil gemaakt kan worden.

Vorm je eigen SEO strategie

Om een lang verhaal kort te maken: Houd je bezig met je eigen strategie, maar houd je concurrent in de gaten. Ga niet blindelings kopiëren, want het zal nooit beter worden dan het origineel. Misschien heeft jouw concurrent al zijn of haar strategie gekopieerd van een andere online speler, wat jouw strategie tot een kopie van een kopie maakt. Daarnaast is het goed mogelijk dat je iets gaat kopiëren wat nog niet eens een bewuste strategie is geweest van de concurrent. Tevens zullen er ongetwijfeld concurrenten zijn die wél bereid zijn om zich in black hat wateren te wanen, echter ben jij rationeel genoeg om hier niet in te volgen. Formuleer jouw eigen strategie, blijf bij de SEO basics en pak de voorsprong!

Jordy Noll is een freelance SEO specialist, na ruim 10 jaar SEO gedaan te hebben bij onder andere adidas Group en wehkamp. Hij specialiseert zich hierbij op eCommerce SEO, international SEO en het vervullen van interim SEO posities bij bedrijven als GAMMA, PostNL en Greenchoice.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Dennis Sievers

    Ja… maar…. als we ons moeten onderscheiden moeten we echt aan het werk en nadenken enzo.

    Goed verhaal, het moge duidelijk zijn dat de grootste winst ligt in de mate van (positief) onderscheid dat je als organisatie weet te bereiken. Als je niet voorop wilt lopen, dan ook niet in de rankings.


    20 december 2011 om 06:53
    Noll

    @Dennis: Mooi gezegd, Dennis! Positief onderscheiden en werk verzetten. Niets gaat vanzelf. 🙂

    @Mike: Goede aanvulling, waar ik zelf ook helemaal achter sta (verdelen van content over het hele bedrijf). De waardering houdt de werknemers gemotiveerd, dus vergeet inderdaad niet de successen ook te delen met iedereen.

    Dat artikel die je aandraagt, daar ga ik nog wel een keer voor zitten. 🙂 De insteek bevalt me wel in ieder geval!


    20 december 2011 om 12:05
    Jeroen van Eck

    Prima artikel! Voor mij als gelijkgestemde natuurlijk een inkoppertje. Ik hoop echter dat niet-SEO’ers dit artikel ook lezen en zich gaan bezinnen met betrekking tot hun search strategie!


    20 december 2011 om 19:02
    Mark Rood

    Beste Jordy,

    Bedankt voor dit nteressante artikel. +1


    27 oktober 2012 om 15:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!