Online Tuesday #21: The Floor is Yours

Online Tuesday #21: The Floor is Yours

Dinsdag 13 december was het zover: de laatste editie van Online Tuesday van dit jaar. Deze editie bestijgen 14 sprekers het podium, die allen in 5 minuten hun verhaal mogen houden. In deze blog het verslag van de avond plus het antwoord via volgens het publiek de beste spreker van de avond was.

David Wolff

Hoe meet je het succes van je Facebook Pagina? Zijn we de grootste? Zijn we de meest actieve? Of kijken we naar engagement. Nog altijd focussen we teveel op broadcast metrics, aldus David. Hoe definieer je de waarde van een community op Facebook? David oppert het social brand value model, die bestaat uit 6 componenten:

  • Add value: Hoeveel waarde voel je toe aan de community
  • Create affiliation: Welk deel van community geeft je het gevoel er onderdeel van te zijn
  • Generate advocacy: Welk deel van community identificeert zich met het merk?
  • Stimulate conversation: Welk deel van je community praat positief over je merk
  • Enable identification: Welk deel van je community kan zich met de leden van de groep identificeren?
  • Nurture utility: In hoeverre wisselen mensen onderling waarde uit?

Andrew Charnley

Andrew beloof bezoekers de nieuwe manier van daten. Vrijgezellen opgelet dus. Flirten 1.0 is: je spreek niet zomaar iedereen aan, en je moet maar net op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig zijn. Hoe kom je er achter welk meisje je waar moet vinden? Internet dating 2.0 kost veel tijd en moeite en je moet iemand toch ontmoeten om te weten of de klik er is.

Andrew introduceert location-based flirten met Flirtsmart. Flirtsmart is een mobile app die je location-based matcht met jouw ware Jacoba. De Flirtsmart Radar laat zien hoever jouw match van je verwijderd is.  Erg leuk is dat de app ook gebruik maakt van augmented reality waarbij je phone je matches in de buurt laat zien.

Iskander Smit

‘Customer value as business driver’ is de titel van Iskander’s presentatie. Hij opent met de 6 verbs van Kevin Kelly (hoe internet onze toekomst gaat vormen).

Er zijn drie belangrijke elementen van service design. Allereerst richt je op de waarde die je service toevoegt voor de eindgebruiker. Wat doen een merk voor jou? Je value proposition dus. Design for value houdt in dat gehele proces wat de consument doorloopt wordt geoptimaliseerd voor deze value proposition. Gebruik hiervoor persona’s. Derde belangrijke aspect is dat je iets moet maken wat niet af is. Launch & learn. Wat moet je minimaal doen in de eerste release, en wat laat je open voor verdere ontwikkeling? Durf dingen weg te laten.

Metric driven design houdt in dat je continue blijft meten om door te verbeteren. Uiteindelijk wil je een dienst ontwikkelen die de why van consument vervult.

Mark van de Krommert

Vanavond is de lancering van Remotely.TV. Remotely.TV laat je realtime naast je TV zien wat er op TV gebeurd. Second screen dus. Maar dan zinvol, aldus Mark. Second screens worden nu al veel gebruikt, maar de contextuele relevantie m.b.t. de TV ontbreekt. Een second screen zou meer informatie moeten geven over wat er op TV is. Achtergrond informatie en fun elementen bijvoorbeeld. Dat is zowel voor adverteerders en producten interessant.

Mark laat vervolgens Remotely.TV zien. Het koppelt bv. de Twitteraccount van de mensen die in het programma aanwezig aan de show. Ook kan hij bv. relevante Wiki’s en afbeeldingen vanuit Google ophalen.

Bart te Riele

Wat kunnen merken leren van popsterren? “Why brands aren’t popstars” is de titel van zijn preso. Bart geeft direct antwoord: merken zijn niet kritisch. Iedereen die hen leuk vindt, vinden zij ook leuk. Hoe doen popsterren dit? In de basis gaan zij anders om met hun publiek, aldus Bart. “Popsterren durven recalcitrant te zijn”. Bv. Lady Gaga die republikeins Amerika tegen zich in het harnas jaagt. Omdat je een bepaalde groep in het harnas jaagt, vindt de rest je leuk.  Bart’s boodschap: wees geen allemansvriend.

Benjamin de Wit: “A great site deserves responsive”

Benjamin heeft het over responsive design, een design dat zich aanpast aan de drager. In den beginne was een website een canvas, een vast grid. Tegenwoordig zijn er heel veel verschillende resoluties en apparaten waar de site op moet draaien.

Leuke voorbeelden van sites met een responsieve design: Spigotdesign, 10k Apart en The Boston Globe

Een responsive design heeft:

  • Fluid grid: sites zijn opgebouwd in verhoudingen
  • Media queries: is een ongoing conversatie tussen de site en het device waarbij de site zich kan aanpassen

Remco Janssen

Remco gaat vandaag zijn frustratie met ons delen. Remco belooft de slechtste presentatie van de dag. Dus dat wordt wat. Remco presenteert zijn drie Not-To-Do’s van 2012:

  1. Influencer marketing
  2. Kweek ambassadeurs in plaats van het proberen van het bereik van influencers. Het gaat niet om bereik, likes of influencers. Het gaat erom dat mensen je product leuk vinden.
  3. Retweet en winacties
  4. Gewoon niet meer doen.
  5. Win een iPad 2! Doe. Iets. Relevants!

Stef de Jong

Stef van Isobar gaat ons wat vertellen over scenarioplanning. Hij had ten doele om een online fanbase van Grolsch te creëren en Grolsch Lowleaks (woordspeling alert) was geboren. Fans maakten kans op de laatste 200 kaarten van Lowlands. Icm met MetrixLab’s Track360 worden de bijdragen geattributeerd.

Er gingen een aantal dingen fout. Een aantal mensen ontving onterecht een mailtje dat zij hadden beginnen. Dan is het handig om een scenario planning achter de hand te hebben.

Colours (Won en Charlotte)

Emotiemeting! Dat belooft wat. Allereerst wordt de kennis van de zaal over conversie getest. Tot tweemaal toe kiest de zaal voor de verkeerde pagina in de A/B test. Meningen van panels zijn onderbuik gevoel. Mensen kunnen hun gedrag slecht voorspellen en hebben moeite met verwoorden. Eyetracking biedt hierin uitkomst; ogen liegen niet. Maar eigenlijk zijn we op zoek naar nog objectievere data. Oplossing: emotiemeting. Wat is de primaire gemoedstoestand die mensen ervargen?
- Welke zaken worden wel en niet waargenomen (eyetracking)
- Maar komt dit ook in het hoofd v/d consument aan (emotiemeting)

Met een voorbeeld laten zien dat betrokkenheid, frustratie, meditatie en spanning zich elk anders ontwikkelen tijdens het invullen van een formulier op de site.

Aadjan de Groot

Aadjan van Mass Movement doet een ode aan de banner. Twee jaar geleden is de display banner aan een revival begonnen. O.a. door RTB en technieken als behavioral en geo-targetting. Dat betekent dat er veel specifieker target kan worden. Daar moet ook de banner op worden aangepast. Aadjan pleit voor dynamische banners, die zich kunnen aanpassen aan de gebruiker. Ook kan het systeem op basis van de conversie zichzelf optimaliseren.

Erik Kepper

Erik is bij YouTube actief met branding. YouTube richt zich in toenemende mate op (branded) content. Mensen worden steeds ongeduldiger, en doen meerdere dingen tegelijk. Waar je vroeger in een TV programma nog de tijd kreeg te antwoorden, wordt je nu bij teleurstelling binnen een paar seconde weggedrukt. Hurry sickness, zo legt Erik uit. Zo ook bij online video. Slechts 53% van de online video ads wordt niet afgekeken. Daartoe heeft YouTube de skippable ad geintroduceerd, waarmee je als gebruiker binnen 5 seconden kunnen wegklikken. De adverteerder betaalt dan ook niet. Het zorgt ervoor dat kijkers blij zijn, en adverteerders worden gedwongen betere ads te ontwikkelen. Met groene en rode glowsticks mag de zaal vervolgens in praktijk ervaren hoe het is als je advertenties kunt skippen:

Jan-Willem Alphenaar

Google is evil! Waarom? 1984 is dichterbij dan we denken, aldus JW. Oorlog vindt tegenwoordig digitaal plaats. Sergey Brin, Larry Page en Eric Schmidt. JW vindt ze eng. JW opent zijn presentatie (slides) met keyhole, een bedrijf in 3D airview. Een zelfstandig bedrijf wat Google in 2004 heeft overgenomen. Daarna kwam Google met Streetview.

Alles wat we doen online is gekoppeld aan ons IP-adres. Door de enorme data die Google beschikt kan het gemakkelijk real-time data aan elkaar koppelen. Daarmee is Google de grote concurrent van de CIA, aldus JW. Technology leaders zijn de nieuwe wereldleiders. Google is grossier van data, vandaar dat Apple 1 van de grootste concurrenten is. Zij houden alles voor zichzelf.

Sidney Vollmer

Er zijn 1,5 miljoen schrijvers in Nederland. Per jaar vallen er maar een of twee op. Als schrijver heeft Sidney een boek geschreven (Alles ruikt naar chocolade) waarvoor hij ook een boek app lanceerde. In zijn presentatie legt Sidney uit hoe hij hier invulling gegeven heeft.

Zo kan er een emotionele ervaring aan het boek worden toegevoegd. Als extra USP (geheim!) kan hij met zijn papieren boek mee in de digitale slipstream. Met social integratie kunnen lezers direct vragen stellen aan de schrijver. Daarnaast zit het boek vol met multimedia links die met 1 klik te zijn embedden in het boek. Zo kan hij invulling geven aan de intertextualiteit van het verhaal.

Polle de Maagt

Polle houdt een pleidooi voor #saaitaal. En voor dingen doen die impact hebben. Technologische ontwikkelingen kunnen nog zo fantastisch zijn, maar als ‘the board’ het niet ziet zitten: it ain’t gonna happen. Daarom: #saaitaal: meer te praten als saaie mannen en minder als sociale media en marketing guru evangelisten experts

Tips: grafiekjes, met name met lijnen die naar boven lopen, vinden ze geweldig!

Daarom: minder lullen en meer doen. Minder congressen, meer projecten. Minder communicatie, meer echte dingen doen. Minder boeken over sociale media, meer goede cases.

And the winner is…

Als klap op de vuurpijl mogen we stemmen. Stemmen op de favoriete spreker, met behulp van Sendsteps. Nadat 150 stemmen zijn geteld, is de winnaar:
Bart te Riele! met 20%! Sidney Vollmer wordt met 15,3% tweede, en Andrew Charnley sluit met 14% de top 3 af.

Tot 2012!


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.