Vandaag, tijdens een workshop van Google op LeWeb 2011 (#leweb), heeft Google een product aangekondigd dat een antwoord moet bieden op een vraag die velen van ons hier op Marketingfacts en ver, ver daarbuiten bezig houdt: hoe meet je de waarde van social media? Wat is de ROI, wat is de conversie en hoe… meet ik dat. Tuurlijk, aantallen followers en likes zijn prima “hard” te maken, maar analytics om ROI te bewijzen, daarvoor moet je verder gaan, vinden ze bij Google. Dus komen ze met de Google Analytics Social Data Hub. Meer informatie dan in deze link is er op dit moment nog niet echt…. Dus heren en dames experts, kom er maar in ;).
Wat zit er in?
In het dashboard zie je ook de conversaties op social media in je “gewone” analytics dashboard. We hebben het dus over een geheel nieuwe “afdeling” binnen analytics van Google: Social analytics. Op de website lees je:
“Plug your social data into Google Analytics. As the number of social networks and activities performed grows, there’s no comprehensive way for marketers and publishers to see the big picture of how social behavior really impacts their brand, let alone understand how these social actions lead to engagement or true return on investment (ROI) of their content. That’s why we’ve developed the social data hub - so any network can integrate their activity streams - like +1, votes, and comments - into Google Analytics Social Analytics reports, which will be available next year.”