Facebook koopt Gowalla

3 december 2011, 07:41

Gisteren kwam CNNMoney met het nieuws dat Facebook Gowalla heeft overgenomen. In de strijd om de gebruiker bij Location Based Services (LBS) had Facebook places al verloren van FourSquare en Gowalla. Met deze nieuwe aankoop zouden ze een grote slag kunnen slaan richting FourSquare. Zowel Facebook als Gowalla willen de deal niet bevestigen. Ook is er geen overnamebedrag bekend.

Facebook op overnamepad.

Facebook had begin dit jaar al aangekondigd minimaal 20 bedrijven of producten over te nemen om te integreren in Facebook. Hoeveel ze er nu al hebben dit jaar moet ik nog uitzoeken, maar deze overname is zeker een significante slag.

User Generated Cityguides

Gowalla heeft, op het gebied van aantallen gebruikers, op dit moment de strijd verloren van FourSquare. Maar qua aanbod en diensten zijn ze zeker interessant. Gowalla ontsluit de check-ins van de gebruikers op een zeer mooie manier en presenteert deze als een soort van user generated cityguides. En is dat niet ook wat wij allemaal willen in deze peer-controlled samenleving waar we in zitten? Wij willen toch van onze vrienden horen waar we heen moeten als we een stad bezoeken?

Serieuze slag richting FourSquare?

Gaat FourSquare hier nu last van krijgen? Ik denk het wel. Door meerwaarde te creëren aan de Location Based Service (LBS) en deze te integreren in de Facebook timeline denk ik dat meer mensen er gebruik van maken. De user-base van Facebook (8.000.000) is groot genoeg om snel Gowalla de nieuwe standaard te maken. En ja, nu kan FourSquare nog gekoppeld aan Facebook, maar dat zouden de strategen in Palo Alto natuurlijk snel uit kunnen zetten.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Flora van Stek

    Je schrijft:

    Wij willen toch van onze vrienden horen waar we heen moeten als we een stad bezoeken?

    Maar dat wil ik helemaal niet horen. Ik vind het leuk om wat te zwerven in een nieuwe stad en zelf op onderzoek uit te gaan.


    9 december 2011 om 13:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief