• Mobile
    wordt gesponsord door

QR Codes: Nog een wereld te winnen

QR Codes: Nog een wereld te winnen

Consumenten worden de laatste tijd steeds meer geconfronteerd met QR-codes en maken er ook steeds meer gebruik van. In de V.S. nam het gebruik van QR codes door consumenten afgelopen jaar toe met 4549%! Maar toch zijn niet alle marketeers overtuigd van de inzet van deze codes. Raakt de QR-code eindelijk ingeburgerd of dreigt deze Japanse uitvinding uit 1994 tussen wal en schip te raken? Wij hopen van niet en denken dat QR codes een krachtige aanvulling kunnen zijn op de bestaande marketinginstrumenten, mits je het goed gebruikt. Daarom een korte handleiding.

QR voor dummies

Een QR (Quick Response)-code is een tweedimensionale streepjescode, ontwikkeld door het Japanse bedrijf Denso Wave, die met een smartphone gescand kan worden. Hiervoor heb je (nog) wel een aparte app nodig; een zogenoemde QR-reader (iPhone/Android). De gebruiker houdt de camera voor de QR-code, de code wordt gescand en op de smartphone wordt een website geopend. Met andere woorden; een ideale link tussen print marketing en online.

De cijfers

Strategisch marketingbureau Russell Herder deed in augustus 2011 onderzoek onder 500 consumenten. 72 procent van deze consumenten zegt weleens een QR-code te hebben gezien. 30 procent weet niet wat het is of welk doel het dient.

Ondanks de enorme toename blijkt uit onderzoek van ComScore dat nog steeds maar 6 procent van de Amerikanen wel eens een QR code scant. Dat is niet zo vreemd als je je bedenkt dat nog niet iedereen een smartphone heeft. In Nederland heeft 42% van de mensen een smartphone, en dat aantal groeit snel.

Ook al zijn onderzoekers verdeeld over de bekendheid en gebruik, feit blijft dat alle cijfers aantonen dat er nog genoeg rek in deze ontwikkeling zit. Tenzij je het niet goed aanpakt…

Hoe moet het niet?

Het is pijnlijk dat er nog steeds QR-codes worden uitgebracht die niet vindbaar en/of scanbaar zijn. Over de grootte en positie wordt niet altijd goed nagedacht. Zie het voorbeeld. Hoeveel voorbijgangers spotten deze QR-code (zie afbeelding linksonder)? En zullen degenen die het zien op de grond gaan liggen om de code te scannen? En hoe ver moet je van deze billboard staan om de code te scannen (zie afbeelding rechtsonder)?

 

Maar met een goed geplaatste QR-code ben je er nog niet. Het resultaat van de scan moet goed zijn. Zorg dus voor een mobiele website!

De kracht van QR is de snelle verbinding tussen het ‘echte leven’ en online. Maar soms komen wij QR-codes tegen in e-mail of op een website. Wat is het nut hiervan als de consument met één simpele muisklik terecht kan komen op de door jou gewenste plek?

Wanneer werkt QR wel?

In de vorige paragraaf zijn een aantal randvoorwaarden geschetst voor het toepassen van QR. Als daaraan is voldaan, kun je toegevoegde waarde creëren door:

  • Direct te voorzien in een informatiebehoefte.

Geïnteresseerd in de prijs van een huis? Hoeveel kamers heeft het? Niet meer zoeken op de website van de makelaar of op Funda.nl, maar direct op je mobiel de juiste data tevoorschijn halen. Dat kan nu al. Een idee voor de toekomst: een QR-code op een groene kaart of het Europees schadeformulier. Zo vindt de consument bij een autoschade direct alle noodzakelijke informatie of kan met een verwijzing naar een app, de mogelijkheid worden geboden om de schade te melden.

  • Voor vermaak of gemak te zorgen als een consument niets beter te doen heeft.

Bijvoorbeeld in de wachtkamer van de dokter een QR-code tonen die linkt naar een preventie/kennisgame die inspeelt op een gezonde levensstijl (mede ontwikkeld door een zorgverzekeraar). Of maak zoals Tesco (HomePlus) handig gebruik van de wachttijden in het openbaar vervoer.

 

 

Ook Firstbank zorgt er met QR-codes op een billboard voor dat wachten leuker wordt.

  • De nieuwsgierigheid van mensen te prikkelen.

Zo maakte KLM handig gebruik van het momentum van Koninginnedag.

 

 

En Tissot heeft in het verleden slim nagedacht over de aankleding van haar stand op een beurs, letterlijk!

 

 

QR 2.0

QR wordt tot op heden redelijk basic ingezet. Het is vaak niet meer dan een zwart wit gecodeerd blokje. Toch zijn er veel meer toepassingen van QR beschikbaar. Zo is het tegenwoordig ook mogelijk om de code te customizen.

 

 

Dus zorg met de nodige creativiteit voor een eigen, herkenbaar design! Zo voorkom je dat een QR-code een verder fraai vormgegeven uiting van een bedrijf ‘verpest’. Het Rode Kruis, de netwerkorganisatie Open Coffee, Mercedes Benz en Ralph Lauren bedachten creatieve QR-codes.

Je kunt met een QR-code meer doen dan alleen doorlinken naar een website. Wist je bijvoorbeeld dat je ook naar een telefoonnummer kan verwijzen, een sms bericht kan laten aanmaken naar een voorgeprogrammeerd nummer of een afspraak kan genereren die direct in de agenda toegevoegd wordt? Handig!

Meer weten?

De blog Social Media Examiner heeft er het volgende artikel over geschreven.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • QR-codes gaan in Nederland (nog) niet doorbreken. Organisaties twijfelen er te veel over en durven er niet mee te experimenteren. Dat is natuurlijk zonde. Het gebruik van QR-codes kan wel vergroot worden maar dan moeten bedrijven de mensen er ook in faciliteren. Leer mensen wat het nu is en hoe het te gebruiken is. Dit word te vaak vergeten zodat onwetenden het eerste zetje tot gebruik niet krijgen.

    geplaatst op
  • Hoi Henk,

    Bedankt voor je reactie.
    Ik vind het een goede toevoeging dat bedrijven het gebruik meer moeten faciliteren door consumenten kennis en vaardigheden bijbrengen over het nut en gebruik van QR codes.

    geplaatst op
  • @Sebastiaan de Wit en Ferdy Hoekman

    Ook leuk is http://www.google.com/mobile/goggles/#text ... je scant met je mobiel iets in het echte leven en Google geeft aan welke websites van toepassing zijn ... Goggles scant alles, inclusief QR Codes. De marketing challenge is natuurlijk dat je echte ding eerst hebt gefotografeerd en daarna laat indexeren door Google. Toen ik de app installeerde stond het huis van Gordon te koop op de telegraaf.nl. Na het scannen kwam ik uit op Funda. I was impressed natuurlijk.

    Het mooie van QR-Codes is dat het herkenbaar begint te worden en dus mensen aanzet/triggerd om iets te doen, net als een barcode o.i.d. Wel vraag ik mij af of over 5 jaar Goggles en andere apps het niet overbodig maken.

    Wat vinden jullie?

    geplaatst op
  • Hoi Remco

    Allereerst bedankt voor je reactie.
    Ik denk dat er een belangrijk verschil is tussen QR codes en Goggles.
    Een afbeelding scannen via Goggles is naast gewoon zoeken en voice search een derde benadering van de zoekresultaten van Google. Met andere woorden je krijgt heel veel hits en zelf moet je kijken wat het relevantste is.
    Als marketeer moet je ervoor zorgen dat jouw resultaat bovenaan de lijst van Google staat.

    Het scannen van een QR code levert één hit op voor de consument. Als marketeer heb je volledige controle op wat de consument krijgt na het scannen. Dit is veel effectiever en voordeliger.

    Je zegt zelf ook dat QR codes steeds herkenbaarder worden en als trigger werken. Ik verwacht nog niet dat mensen over een paar jaar in het wilde weg gaan scannen om te kijken of er voor hen ergens voordelen te behalen valt (afgezien van een toerist die meer info wil over een bezienswaardigheid). Er moet altijd een trigger zijn.

    Dus over vijf jaar bestaan er geen losse QR scanners meer, maar zijn deze allemaal geintegreerd in scan applicaties zoals Goggles. Ik verwacht dat de QR code nog wel bestaat alleen is deze wel helemaal gecustomized per merk en dienen ze als herkenbare tags voor consumenten dat er iets te scannen is en voordeel te behalen valt.

    Ferdy

    geplaatst op
  • @Ferdy
    "Het scannen van een QR code levert één hit op voor de consument." -- Je hebt helemaal gelijk. Maar ...

    Je moet als marketeer goed weten hoe je het presenteert, niet te klein, op een juiste positie dat het ook echt gescand kan worden etc., je hebt dus best wel veel grenzen, je bent niet echt vrij en hier kan de QR-Code systematiek tegen aan gaan lopen.

    In mijn beleving is een QR-Code alleen maar een unieke afbeelding. Laat Google deze indexeren en de Goggles technologie (die google straks gewoon als standaard app binnen android kan zetten) kan zonder tussenkomst van de QR Code providor naar de juiste pagina linken als dat je doel is tenminste. De mogelijkheid van bijv. SMS en visitekaartjes laat ik gemakshalve even buiten beschouwing. Apple heeft waarschijnlijk ook al een dergelijke scanner.

    Met andere woorden als een bijv. een makelaar een grote rode stip op een pand plakt, een foto maakt, deze foto plaatst op een speciale landingspagina, en door Google laten indexeren dan zal Google Goggles de gebruiker naar de juiste pagina loodsen als dit pand in de echte wereld gescand wordt. Als ik dit idee zo even in mijn hoofd mag laten dwarrelen dan zie ik leuke mogelijkheden, zeker met creatieve uitingen zijn er geen grenzen meer.
    Even helemaal los gaan: Denk ook aan real-time aanbiedingen, plak een unieke stikker op een product in je winkel, iedere 10de bezoeker op de landingspagina krijgt een unieke code die ze kunnen gebruiken om bij de kassa een korting te krijgen. Dit kan met een QR-Code natuurlijk ook allemaal maar met Goggles kun je ook een dergelijk systeem opbouwen.

    De QR-Code heeft tot nu toe nog geen hoge bekendheid wat weer betekend dat ieder symbool de wereld in geroepen kan worden om mensen aan te zetten om te scannen. Het zou zo maar dit symbool kunnen worden zonder de tekst ‘labs’ dan natuurlijk. Hier moeten de aanbieders van QR-Codes echt rekening mee gaan houden.

    Het schiet mij ook binnen dat je best wel nuttig kan zijn om een QR-Code in een email zetten of om te plaatsen op een webpagina maar je moet hem wel clickable maken (voor mobiele gebruiker) als hij naar een landingspagina moet gaan. Betreft het bijv. een actie waar je iets in de winkel moet tonen, zoals bijv. een kortingsbon dan kun je met je mobiel even een scan maken van je scherm want een mobieltje kun je wel naar de winkel nemen en een pc/laptop niet. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nooit zou adviseren om een QR-Code alleen maar op off-line dragers te gebruiken. Het gaat om delen, en verspreiden van het ene medium naar het andere om het echt goed in te zetten.

    geplaatst op
  • Wat betreft de presentatie ben ik het met je eens dat op dit moment je goed moet bedenken hoe je de QR code presenteert. Echter door verbetering van de scanners zullen deze beperkingen wel minder worden.

    Je gaat er vanuit dat het één symbool is dat aanzet tot scannen. Ik zie juist de meerwaarde voor marketeers dat iedereen zelf merkspecifieke codes kan ontwikkelen zodat consumenten meteen zien om welk merk/bedrijf/product het gaat.

    Een ander punt dat je nog niet belicht maar mijn insziens erg belangrijk is het kostenaspect. Een QR code maken kost niets. Eentje customizen kan tegen een klein bedrag (met name ontwerpkosten).

    Welke kosten gaat Google hiervoor in rekening brengen? Gaat dit ook volgens SEA net als zoeken via de site??

    Ferdy

    geplaatst op
  • Nee ik ga er juist helemaal niet vanuit dat er maar 1 symbool kan aanzetten tot scannen, in tegendeel, maar omdat Google veel bereik heeft (het android besturingssysteem) en de QR-Code nog erg onbekend is redeneer ik dat QR Code aanbieders juist rap tempo moeten maken om het concept mainstream te maken want anders gaat Google dat doen.

    "Ik zie juist de meerwaarde voor marketeers dat iedereen zelf merkspecifieke codes kan ontwikkelen zodat consumenten meteen zien om welk merk/bedrijf/product het gaat. " -- ik vind het merk ook erg belangrijk en daarom gaat het tegen mijn gevoel in dat ik het merk moet verwerken in een MS Dos-achtige uiting met zwarte en witte puntjes zeker als ik gewoon een foto kan maken van mijn uiting en die door een zoekmachine laat indexeren.

    Heb je Google Goggles al wel eens geprobeerd? Zo niet installeer het op je mobiel en scan dan de onderstaande foto (richt alleen even op het Coca Cola merk):

    http://www.coca-colaconversations.com/.a/6a00e39332d0098834014e86f062e5970d-500wi

    "Welke kosten gaat Google hiervoor in rekening brengen? Gaat dit ook volgens SEA net als zoeken via de site??" -- Google zal uiteindelijk in de resultaten wel advertenties plaatsen, dat zijn de kosten, het indexeren gaat gewoon door een landingspagina te maken met de unieke afbeelding erop en een link plaatsen via een pagina op je site zodat Google hem kan vinden. Als je de afbeelding op flickr.com zet is hij zo geïndexeerd.

    Ik denk uiteindelijk dat alles te scannen is en doorzoekbaar zal zijn, inclusief QR-Codes. Het grote voordeel wat een QR-Code nu nog heeft is dat je weet als je het ziet dat je het kan scannen. Met een Billboard is dat lang niet zo duidelijk.

    Als je Google Goggles gebruikt hebt ben ik zeer benieuwd naar je reactie.

    geplaatst op
  • Ik ga het zeker proberen.

    geplaatst op
  • Ik las laatst iets over de qxcode. Is dat dan niet de opvolger van qrcode? Daar hoor ik in dit artikel en de reacties niks over.

    geplaatst op
  • Goedemorgen Mirjam,

    QX code is inderdaad de opvolger van de QR code. In onze inleiding stellen we daarom ook de vraag of de QR code tussen wal en schip dreigt te raken.

    In ons artikel leggen we meer de nadruk op het toepassen van de code, het creëren van toegevoegde waarde voor de consument en herkenbaarheid van de QR code.

    Deze voorwaarden gelden ook voor de QX code, aangezien deze hetzelfde eruit ziet als de QR code alleen kun je met de QX nog meer data meegeven. Het feit blijft wel dat als niemand de code scant. Je er ook niets aan hebt.

    We hebben gekozen voor de focus in ons artikel en hebben daardoor de QX code niet inbegrepen.

    Wellicht een idee voor een nieuw artikel.....

    Hartelijke groet,

    Ferdy

    geplaatst op
  • Meer lezen over de voors en tegens van de QR code én de alternatieven? Check: http://bit.ly/k85pIK

    geplaatst op
  • Persoonlijk denk ik dat de QR code door de huidige ontwikkelingen van afbeeldingsherkenning steeds verder in de verdrukking gaat raken. Europa is natuurlijk al laat met het 'ontdekken' van de QR-code terwijl deze in Azie al jaren veelgebruikt en volledig geaccepteerd is. Met de iphone-app Blippar is het nu bijvoorbeeld mogelijk om plaatjes/ logo's te laten indexeren die iets laten zien door Augmented Reality. Natuurlijk hoef je niet per sé iets toe toe voegen middels AR, maar zou je kunnen verwijzen naar een website/aanbieding. http://www.blippar.com/

    Feit blijft wel dat door de mogelijkheid om beelden te laten indexeren de kans bestaat dat de QR-code overbodig wordt. Denk bijvoorbeeld aan de volgende mogelijkheid. - Je staat op een bepaalde plaats die is aangegeven met een stip. Door vanaf dit gezichtspunt naar de Eiffeltoren te kijken herkent de camera van je smartphone het beeld en geeft je korting op de entree.

    De mogelijkheden lijken mij verder eindeloos. Voor nu zijn QR-codes erg leuk. Heb er persoonlijk 1 verwerkt in een glossy tijdschrift op jilster.nl voor een 12,5 jarige bruiloft. Deze verwijst naar een bitly link die weer naar een youtube-afspeellijst linkt vol met videoboodschappen van onder andere familie uit Londen.

    Interessante discussie wel. En leuke speculaties over de toekomst. Waarin Siri misschien wel een rol gaat spelen als er teksten die je uit moet spreken op billboards gaan staan, waardoor Siri weet naar welke actiepagina je wil.

    geplaatst op
  • Beste Mark,

    Leuk om te lezen hoe je QR codes hebt ingezet voor de link naar Youtube.

    Ben het met je eens dat QR in de toekomst zal worden ingehaald door nieuwe technieken. Op dit moment echter kan augmented reality nog niet overal worden toegepast; op het Leidseplein zal het prima werken, maar in verschillende provinciale steden levert het me (nog) helemaal niks op. De consument is voor een groot deel nog niet bekend met de mogelijkheden van beeldherkenning; QR is dan een eerste mooie stap omdat de code (tamelijk) eenduidig en dus herkenbaar is.

    geplaatst op
  • Ook een leuke toepassing ... shoppen op het perron, op alle NS-stations van Nederland staan billboards met afbeeldingen van Mattel en Bart Smit speelgoed, zo meldt marketingtribune. Even een qr-code scannen, en je wordt direct naar de aanschafpagina gebracht.

    http://www.telegraaf.nl/uitwinkelen/11031332/__Shoppen_op_het_perron__.html?p=5,1

    geplaatst op
  • @ Remco Bolwerk

    Ik heb Goggles gebruikt en zie zeker mogelijkheden voor deze toepassing.

    Echter ik verwacht dat mensen (zeker in Nederland) eerst moeten wennen aan het scannen van objecten in het openbaar.

    Een trigger zoals een QR code kan wel een eerste stap zijn voor deze gewenning.

    Ferdy

    geplaatst op
  • @Ferdy QX-code de opvolger van de QR-code. denk het niet. QR-software zit nu al vaak reeds geïnstalleerd op nieuwe mobiele telefoons. Werkt prima voor het doel.

    QX doet me een beetje denken aan shotcodes rond 2006. Ligt te dicht bij QR, is niet meegeïnstalleerd en dus niet heel interessant. Lees ook niet dat de mobiele fabrikanten het pushen.

    Waar ik nu naar kijk is de NFC Tag [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication[/url]
    Ook een oude technologie die nu pas begint op te komen.

    Peter

    geplaatst op
  • @Ferdy, precies ook mijn lijn van argumentatie.

    geplaatst op
  • @Peter,
    Hier een demonstratie - Near Field Communication (NFC) / Quick Response (QR) Code Tag Demonstration

    Grappig hoe de QR-Code gebruikt wordt: "Heeft u nog geen NFC op uw device gebruik dan een standaard barcode scanner"

    http://www.youtube.com/watch?v=f08Rwcv4K1o

    geplaatst op
  • @remco

    thnx! interessante combo. Als je een keer een test wilt voeren met track and trace op je QR-codes of NFC tags kan ik http://www.delivr.com aanraden. Simpel te gebruiken, gratis en gaat vrij diep. Zitten een stel jongens van mobile monday NY achter.

    geplaatst op
  • Mooi artikel, Sebastiaan en Ferdy.
    Ik kwam het bij toeval tegen in een Google-search.

    Leuk ook om te zien dat jullie onze QR-code van de Open Coffee Vijfheerenlanden (QR-code in de vorm van koffiemok) hebben geplaatst. ;-)

    Ik heb in augustus 2011 ook een artikel ter inspiratie gepubliceerd. Voor de geïnteresseerden, zie: http://dropalive.nl/archives/qr-codes

    De inzetbaarheid van een QR-code wordt naar mijn idee nog veels te veel onderschat.

    De 'key' is vooral: gebruik het met een strategie, gebruik het innovatief. Gebruik het niet omdat het een 'must' is. Want dat is onzin. Ieder bedrijf of onderneming is namelijk weer anders.

    Voor het ene bedrijf kan het gebruik van een QR-code heel zinloos zijn, dus gebruiken ze het niet. Voor de ander kan het juist leiden tot hele innovatieve marketingcampagnes. (The World Park Campaign)

    En verder kun je op visueel ontwerp-gebied prachtige dingen uithalen met QR-codes waardoor ze veel meer 'vertellen' en veel interessanter zijn. Daarvan zijn voorbeelden genoeg te vinden.

    Vriendelijke groet,
    Pascal Usmany

    Drop Alive Creative Studio


    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.