Pondres herziet Social Strategy Model

10 november 2011, 07:45

In 2009 introduceerde Sjef Kerkhofs het Social Strategy Model, een model bedoeld als strategisch kader voor het vormen van een strategisch social media plan. Omdat er genoeg gebeurt in het online landschap, heeft Sjef het model een update gegeven. De herziene versie is gepubliceerd als whitepaper, die je in deze blog kunt inzien. De whitepaper bevat naast het model enkele cases en resultaten uit de SMO11 & SMO12 onderzoeken. Nieuw in het model is dat de interne cirkel is omgedoopt tot het DNA van de onderneming, hetgeen continu als rode lijn binnen de social media strategie bewaakt moet worden.

Ook is er meer nadruk gelegd op het belang van de nulmeting, die als het ware een kick off is van de analyserende stappen in het model. Voor organisaties is een grote valkuil het daadwerkelijke management en beheer van social media na het inplementeren van de strategie. De capaciteit of kennis ontbreekt vaak, waardoor beheer wordt verwaarloosd en de social media werkzaamheden niet tot een succes kunnen uitgroeien. Ook hier is in de nieuwe variant van het Social Strategy Model meer nadruk op gelegd.

SMO2012 onderzoek

Het model is mede gebaseerd op het SMO2012 onderzoek (n=617). Hieronder een aantal van de belangrijkste bevindingen:

66% van het Nederlandse bedrijfsleven zegt social media in te zetten om bepaalde doeleinden te realiseren. Vooral PR en het verbeteren van imago scoren goed, maar ook leadgeneratie, zoekmachinepositie, communityvorming en kennisdeling nemen een steeds belangrijkere plaats in als uiteindelijk doel. Opmerkelijk is dat kostenbesparing nauwelijks als doel op zichzelf wordt gezien, terwijl dit een aantal jaar geleden nog een belangrijk uitgangspunt punt voor de inzet van social media leek. Wanneer 66% van het Nederlandse bedrijfsleven social media inzet, wil dat automatisch zeggen dat 34% er geen gebruik van maakt. Uit de resultaten is op te maken dat 32% van de niet-gebruikers aangeeft geen behoefte te hebben aan de inzet van social media, een fors percentage. Ook wordt gebrek aan kennis en budget vaak genoemd.

Het onderzoek laat zien dat 32% van de respondenten met zekerheid een strategie hanteert en 21% denkt dat te doen. Het overige deel denkt van niet of weet zelfs zeker dat er geen strategie aan te pas komt. Het overgrote deel van de bedrijven zonder strategie geeft te kennen hier ook geen behoefte aan te hebben. Maar ook het gebrek aan budget en kennis vormt wederom een obstakel. Slechts ongeveer 50% van de bedrijven meet de resultaten van hun inspanningen, de andere 50% doet dit niet.

De whitepaper

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Sjef Kerkhofs

    Thanks voor het artikel Danny! Ter aanvulling: het SMO2012 komt over enkele weken beschikbaar, we zijn het nu aan het afronden. Voor de liefhebbers: de whitepaper kan ook op onze site in PDF worden aangevraagd (pondressocialmarketing.nl)


    10 november 2011 om 08:03
    Henk Jansen

    Toevallig ben ik net in beginfase met opzetten van social media aan de hand van het “oude” social media model van Pondres. Ik ga dit gelijk bestuderen en het nieuwe model gebruiken.


    10 november 2011 om 08:10
    Sjef Kerkhofs

    @Henk: succes met je strategie, mocht je tussendoor vraagjes hebben let me know!


    10 november 2011 om 08:26
    Eduys

    Wordt vooral getriggerd door het woord DNA, alleen hoop dat we daarmee hetzelfde bedoeen. Ik ben er namelijk sterk van overtuigd ben dat de daadwerkelijke sleutel tot succes hebben in social media de factor aanwezige kennis binnen een bedrijf is, in combinatie met de waarden van het bedrijf en de vaardigheden van de mensen om via social media te communiceren.

    Het eerste aspect kennis, vertaald in producten en dienstverlening is de oorsprong van het bedrijf. Waarom deden we dit ook weer, wat maakte ons onderscheidend? Die kennis vertalen in relevante content om mensen via sociale media te inspireren en gewoon te helpen is waar het naar mijn mening om gaat. Het grappige is dat de meeste bedrijven vaak ‘vergeten’ zijn hoeveel kennis intern aanwezig is.


    10 november 2011 om 13:48
    Sjef Kerkhofs

    @Edwin: we zitten helemaal op 1 lijn. Je visie van DNA is precies mijn visie en vormt de rode draad door het hele model 🙂


    10 november 2011 om 15:02
    Eduys

    @ sjef -> goed om te horen.

    Leuk dat je linked naar mijn Twitter account, alleen dat ben ik niet 😉


    10 november 2011 om 15:24
    Mike van Hoenselaar

    Ik mis in het artikel voornamelijk wat nu het grote verschil is van de update van het model. En wat nu de oorzaak is geweest van die verschuiving of aanpassing. Wellicht dat Sjef dit nader toe kan lichten~?


    13 november 2011 om 11:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!