ReclameReview: BOVAG Garagetaal

19 oktober 2011, 12:56

Als je, net als ik, geen expert bent op het gebied van autotechniek, dan is het goed om te weten dat BOVAG je via commercials en internet wegwijs maakt in deze garagetaal. Maar liefst 58% van de garageklanten vindt de factuur namelijk zo onduidelijk dat ze overstappen naar een andere garage. Met deze campagne wil BOVAG meer duidelijkheid creëren.

Credits:

Bureau: FIRM creatieve communicatie

Account: Tiki Beijering

Copy: Ray Pluim

Creatie: Jochem Kools

De doelstelling:

Het verschaffen van duidelijkheid omtrent de werkzaamheden en de factuur van autobedrijven.

De uitwerking:

Uit onderzoek is gebleken dat een onduidelijke factuur voor veel mensen (maar liefst 58%) reden is om over te stappen naar een andere garage. Reden genoeg voor BOVAG om te onderzoeken hoe ze autobedrijven tools kunnen bieden om de consument helderder te informeren over wat er aan de auto is gebeurd en waar de kosten vandaan komen. De oplossing is Garagetaal: de plek die duidelijkheid verschaft als je vragen hebt over je factuur. Door middel van heldere filmpjes worden de meest voorkomende termen uitgelegd in duidelijke taal.

Het oordeel:

Mijn eerste reactie was: super! Als non-techneut vind ik het heel fijn dat BOVAG mij helpt om die autotechnische abracadabra te begrijpen. Maar dan de uitvoering: ik moet nu zelf op internet kijken op www.bovag.nl/garagetaal om de termen op mijn garagefactuur te begrijpen. Is dat niet een beetje veel gevraagd van je klanten? De factuur wordt er namelijk niet duidelijker van. Je snapt alleen de moeilijke termen beter nadat je zelf op onderzoek bent uitgegaan. Als je deze campagne op usability beoordeelt, zou dat dus nog wel wat beter kunnen. Maar goed, de commercials helpen natuurlijk ook aan het begrijpelijk maken van moeilijke termen, dus als kijker word je wel enigszins op weg geholpen. De commercials zijn uitleggerig, maar dat is ook precies de bedoeling. In dit geval vind ik het dan ook niet storend. Eigenlijk zijn het niet echt commercials, het lijkt meer op infotainment. Er wordt ook geen reclame gemaakt, er wordt alleen informatie overgebracht. En aangezien ik dat nuttig vind, is mijn oordeel over deze campagne positief.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!