Hoe gebruiken Nederlanders en Europeanen de iPad?

13 oktober 2011, 09:54

Sanoma heeft onderzoek gedaan naar hoe wij in Nederland (n=1.442) en in Europa (n=3.673) gebruik maken van de iPad. Zoals verwacht zijn er vele nieuwe iPad-gebruikers bijgekomen. Van de ondervraagden heeft 16% twee iPad’s of meer in bezit. Vooral het gebruik van de iPad onder vrouwen is gestegen. Opvallend is dat de iPad thuis de voorkeur krijgt boven de pc. Eveneens opvallend is dat vooral Russen fervente iPad gebruikers zijn, soms hebben ze er wel vier in huis. In Finland wordt de iPad juist opvallend veel onderweg gebruikt.

Gebruik van iPad toegenomen

Het gebruik van de iPad in Nederland was al zeer intensief in 2010, maar is nog verder toegenomen in 2011. Vrijwel iedereen gebruikt de iPad meerdere keren per dag. Ongeveer de helft tussen de 30 minuten en 1 à 2 uur, maar er zijn ook gebruikers bij die tussen de 3 en 4 uur of zelfs meer op een dag er gebruik van maken.

Ook in de andere landen is het gebruik toegenomen. Ongeveer tweederde van de respondenten geeft aan dat ze de iPad steeds vaker zijn gaan gebruiken. Bijna iedereen gebruikt de iPad meerdere keren per dag (92-98%), waarvan ongeveer de helft tussen de 30 minuten en 2 uur. De Russen en Duitsers zijn de meest fervente gebruikers. Zij maken op een dag veel vaker en tot zelfs 4 uur of meer gebruik van de iPad.

Twee keer zoveel vrouwelijke gebruikers

In Nederland zijn vooral meer vrouwen de iPad gaan gebruiken in het afgelopen jara. In vergelijking met 2010 zijn er twee keer zoveel vrouwen, in totaal 20 procent van de gebruikers (10% in 2010), de iPad gaan gebruiken. Het profiel van de gebruiker wordt net als in 2010 getypeerd als: hoogopgeleid, getrouwd of samenwonend met of zonder kinderen, werkzaam in loondienst of als zelfstandig ondernemer met een inkomen boven of (meer dan) twee keer modaal. De grootste groep gebruikers is tussen de 35 en 45 jaar, gevolgd door 45 tot en met 54 jaar. De leeftijdsgroep 25 tot en met 34 vormt de derde grootste groep.

Ook in Europa is gemiddeld 80% man en 20% vrouw. Het gebruik en de ervaringen met de iPad zijn vrijwel gelijk onder mannen en vrouwen. Het opleidingsniveau is hoog, vooral hoger beroepsonderwijs of universitair. In Rusland ligt dit percentage het hoogst (89%). In meer dan tweederde van de huishoudsituaties is men getrouwd of samenwonend met of zonder kinderen. Ongeveer 60 procent van de respondenten geeft aan boven modaal of twee keer modaal of meer te verdienen.

iPad thuis primaire computer

Dat het gebruik van de iPad is toegenomen, heeft invloed op het gebruik van andere apparaten zoals de laptop en desktop computer en de mobiele telefoon. In Nederland is de iPad thuis voor veel gebruikers de primaire computer geworden (62%). 72 procent geeft aan dat zij de laptop of desktop computer minder zijn gaan gebruiken sinds de iPad is aangeschaft. 36 procent geeft aan de mobiele telefoon minder te gebruiken. Op het werk domineert de pc vooralsnog.

Hetzelfde geldt voor Europa: 73 procent van de respondenten geeft aan dat zij de laptop of desktop computer minder zijn gaan gebruiken. 38 procent is de mobiele telefoon minder gaan gebruiken. Op het werk domineert de laptop of desktop computer vooralsnog. In Rusland en Hongarije wordt de iPad echter, in vergelijking met de andere landen, al twee keer zoveel als primaire computer op het werk gebruikt.

iPad kent veel gebruikers

Ruim tweederde van de iPad’s worden in Nederland door andere personen in de directe omgeving actief gebruikt. Meer dan de helft van de partners doet dit vaak en meer dan een derde van de kinderen maakt vaak gebruik van de iPad. Men is de iPad daarnaast meer onderweg gaan gebruiken. Naar familie, vrienden en/of kennissen wordt de iPad nog niet heel vaak meegenomen, maar wel meer dan in 2010.

Net als in Nederland is de eigenaar van de iPad lang niet de enige gebruiker. Ruim meer dan de helft (57-71%) van de iPad’s wordt ook door andere personen actief gebruikt. Meestal is dat de partner en voor ruim een derde de kinderen. De meest voorkomende plek om de iPad te gebruiken is thuis. De tweede plaats is tijdens vakantie/reizen. Meer dan de helft doet dit ‘vaak’ en meer dan een derde ‘soms’.

’s Avonds populairste tijdstip, woonkamer mest favoriete plek

Het meest voorkomende moment waarop Nederlanders de iPad gebruiken, is nog steeds ’s avonds in de woonkamer. In de ochtend wordt de iPad ook veel gebruikt. Tijdens het wachten of wanneer je even niets te doen hebt en in bed voor het slapen gaan, komt vrijwel evenveel voor. De tijd die dan wordt gespendeerd is echter substantieel toegenomen ten opzichte van 2010. Ongeveer een derde neemt de iPad ook mee naar het toilet. In 2010 was dit nog een vierde. Dit is wel duidelijk meer een mannelijk gebruik. Tijdens de lunch wordt de iPad ook vaker gebruikt dan in 2010.

De doeleinden waarvoor de iPad voornamelijk wordt gebruikt zijn vrijwel hetzelfde gebleven. Het zijn vooral de basisfuncties die het meest worden gebruikt zoals surfen/browsen, zoeken, e-mailen en nieuws lezen, welke bovenaan staat. Daarnaast wordt de iPad voornamelijk voor doeleinden ter vermaak gebruikt waaronder: social netwerken/bloggen, spelletjes spelen, tijdschriften lezen, tv of video kijken en foto’s. Social netwerken/bloggen komt inmiddels veel vaker voor dan in 2010. Men is tevens iets meer online aankopen gaan doen met de iPad in 2011.

Meest populaire apps

De NU.nl iPad app is nog steeds de meest favoriete en meest gebruikte app van Nederland. Andere favorieten zijn in volgorde van populariteit: Twitter, Flipboard, Safari, Facebook en e-mail. Dit zijn dezelfde apps als in de top vijf meest gebruikte. Het zijn vooral social netwerk apps die een vlucht hebben genomen in 2011, zoals ook blijkt uit de doeleinden waarvoor de iPad wordt gebruikt.

In vergelijking met andere landen gebruiken Duitsland (54%) en Hongarije (41%) de meeste apps, zij hebben de meeste gebruikers met meer dan 50 apps. Gemiddeld download een derde van de respondenten meer dan 50 apps. Vrouwen downloaden in het algemeen minder apps dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten heeft voor meer dan zes apps betaald.

Over het onderzoek

Van begin juli tot en met begin augustus 2011 heeft Sanoma Media een iPad-enquête afgenomen in de belangrijkste Europese landen waar het mediabedrijf aanwezig is en apps uitbrengt: Nederland, Finland, Rusland, Hongarije, België en Duitsland. Via banners in diverse Sanoma Media apps werden in totaal 3.673 gebruikers gevraagd over hun gebruik en ervaringen met de iPad.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Raymond

    1 op de 5 nederlanders heeft twee iPads of meer???

    Ja dag, dat wil zeggen dat er al 6.000.000 iPads in nederland zijn…

    Het totaal aantal iPads in Nederland komt niet eens boven de miljoen.

    Wat wellicht bedoeld is, is dat 1 op de 5 iPad gebruikers, twee of meer iPads hebben.


    17 oktober 2011 om 10:02
    Laure

    Gelukkig is Raymond er nog… lekker artikel zo, en iedereen lekker door tweeten natuurlijk…


    18 oktober 2011 om 06:14
    DannyOosterveer

    Hi Raymond, goed dat je dit even aanscherp. Ik heb net het onderzoek er even bij gepakt en hoewel het wat gechargeerd was opgeschreven, zie ik dat 84% van de Nederlanders/ondervraagden 1 iPad heeft, 14% 2, daarboven zit nog 2%. Blijft toch flink veel. Pas het voor de duidelijkheid even aan hierboven, maar het blijft veel.


    18 oktober 2011 om 06:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!