#PICNIC11 Frogtek winnaar van Vodafone Mobile Clicks

16 september 2011, 14:40

De Spaanse start-up Frogtek heeft op Picnic 2011 de prestigieuze Vodafone Mobile Clicks hoofdprijs gewonnen van 150.000 euro. Frogtek is een applicatie die winkeliers in derde-wereld-landen in staat stelt een financieel systeem op te zetten om hun bedrijf snel en eenvoudig te managen. ParcelGenie uit de UK werd tweede, en Wunderlist uit Berlijn werd derde. Het Nederlandse Skylines wist helaas niet in de prijzen te vallen.

De oprichter van het Spaanse Frogtek, Guillermo Caudevilla was uiteraard verheugd over de gewonnen wedstrijd. “Dit voelt super, het is een behoorlijk verassende uitslag met deze sterke line-up van deelnemers. Wie hij zelf als winnaar zag? “ParcelGenie was een sterk idee met een fantastisch team. Maar alle andere partijen waren ook van zeer hoog niveau.” Over de manier waarop het geld wordt besteed kon hij ook wel wat kwijt. “We kunnen nu beter onze klanten trainen en bereiken. Dit is de grootste uitdading met een product dat zich richt op derde wereld landen. Het geld brengt ons ook tijd om verder te ontwikkelen.” Hoewel Frogtek een product heeft dat veel winkeliers in kleine landen fantastisch kan helpen verwacht het bedrijf ook serieus geld te kunnen verdienen.

De zeer sterke deelnemerslijst dit jaar was Heystaks (Ierland), Frogtek (Spanje), Hole 19 (Portugal), BillGastro (Turkije), Wunderlist (Duitsland), ParcelGenie (UK) en Skylines (Nederland). Van deze deelnemers viel vooral Wunderlist, derde in de finale, op met een mooie gratis takenlijstapplicatie met de mogelijkheid om online te synchroniseren. Dit is onder andere te gebruiken op iPhone, Ipad, Android, Mac en PC. Met meer dan 1 miljoen gebruikers lijkt dit een zeer succesvolle start-up. ParcelGenie, tweede in de finale, biedt een kado geef functionaliteit aan die onder andere via sms kan worden verstuurd, en dan bij de ontvanger thuis wordt bezorgd. Dit gaat mede in samenwerking met Amazon.

Vodafone Mobile Clicks is een samenwerkingsverband tussen Vodafone Group, PICNIC, Trend 8 en Mobile Monday. Bij Mobile Clicks concurreren de beste jonge start ups in de 7 deelnemende landen voor een prijzengeld van in totaal € 225.000. De meest innovatieve ideeën van elk land mochten meedoen in de finale op Picnic 2011. in Nederland heeft het foto zoek platform Skylines gewonnen. Zij waren een van de partijen die ook door de internationale jury werd gekenmerkt als sterk en opkomend. Helaas was de line-up dit jaar zo sterk dat Skylines niet in de prijzen viel. Daardoor blijft Layar in ieder geval voor nog 1 jaar de laatste Nederlandse winnaar van Mobile Clicks.

Voor Vodafone is het wederom een zeer succesvolle editie geweest van Mobile Clicks. Jan van der Aa, online PR manager van Vodafone, omschrijft het succes treffend. “De wedstrijd wordt steeds internationaler, we zijn gegroeid van 1 land naar 7 deelnemende landen in de laatste jaren. Het is en blijft een doel van Vodafone om innovatieve start-ups te blijven helpen. Vodafone gaat eind van dit jaar naar een nieuwe kantoor in Amsterdam. Hier worden de faciliteiten gecreëerd voor de start-ups om beter en sneller te kunnen ontwikkelen. Continue support in plaats van alleen jaarlijks via de Mobile Clicks wedstrijd.”.

Bart Fussel
Co-Founder bij aFrogleap

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!