Fans maken Ajax koploper van de social media Eredivisie

Fans maken Ajax koploper van de social media Eredivisie

Het afgelopen weekend heb ik met veel enthousiasme gewerkt aan een blogpost over de social media aanwezigheid van Eredivisieclubs welke maandag op Marketingfacts is verschenen. In de social media jungle ben ik terecht gekomen op een onofficiële Ajax fanpage. In mijn eerdere analyse heb ik mijn conclusies daar sterk op gebaseerd en is dat gepresenteerd als de officiële Ajax fanpage. Door attente lezers ben ik hierop gewezen. Met die kennis ben ik opnieuw aan de slag gegaan om tot een nieuwe blog te komen. Met dit stuk hoop ik een eerlijker beeld te schetsen van de social media aanwezigheid van Eredivisieclubs in Nederland.

Kijkend naar de ranglijst van Eredivisie op social media dan is Ajax op dit moment de koploper gevolgd door PSV, NEC en AZ. Binnen het Eredivisielandschap is Ajax, als grootste club van Nederland, zeer zichtbaar door haar schaalgrootte. Met name op Facebook valt Ajax op met een onofficiële fanpage met meer dan 125.000 likes. Een aantal andere clubs zoals PSV, NEC en AZ laten goede initiatieven zien maar hebben nog niet de omvang van Ajax. Bij deze analyse is alleen gekeken naar inzet op Facebook en Twitter,  hierbinnen is gekeken naar zowel officiële en onofficiële kanalen.

Facebook wordt steeds meer succesvol omarmd

Nog niet alle Eredivisieclubs zijn actief op Facebook maar het aantal Facebook Fanpages neemt gestaag toe. Op de pages zijn verschillende activiteiten die voorbij komen, met een wijde variatie van direct linken naar de website tot echt de interactie met je fan aangaan. Het is wel een ware zoektocht naar de officiële club fanpages, via de clubwebsite is de meeste eenvoudige manier. Zoals eerder vermeld ben ik eerste instantie ook ‘misleidt’ naar een fanpage gemaakt door Ajax fans. Toch is die bewuste Facebook fanpage goed ingezet en creëert veel bereik en sympathie onder de Facebook fans. Een voorbeeld daarvan is een foto van de een juichende Patrick Kluivert geplaatst met de tekst: you are always welcome.  Die Facebook post krijgt 735 likes, reken eens door hoeveel mensen je daarmee bereikt. Er wordt ook slim ingespeeld op het laatste jubileum kampioenschap, bij elk bericht staan de ???. Lijkt mij dus slim als Ajax contact opneemt met de beheerders en gaat samenwerken (zo ver dat nog niet gebeurd) aangezien de eigen fanpage dit nog niet bereikt.

PSV is op Facebook goed mee bezig door bijvoorbeeld beelden uit het archief te halen en te tonen aan hun fans en daarnaast actuele unieke content te delen. NEC maakt gebruikt van Facebook Questions om fans te betrekken en reacties los te kweken. Bij clubs als AZ en Feyenoord is de betrokkenheid van fans groot. Beide clubs krijgen op bepaalde berichten feedback percentages van meer dan 4%, wat hoog valt te noemen. De andere clubs zetten Facebook beperkt in of sterk op de manier van het direct koppelen naar hun eigen website. Bij Facebook valt ook op dat er veel internationale fanpages zijn. Veel buitenlanders zoeken een Eredivisieclub waar hun favoriet speelt. Misschien in de toekomst ook nadenken over internationaal georiënteerde Facebook pagina’s of een insteek op speler niveau.

De kracht van Twitter wordt deels uitgenut

Tijdens een wedstrijd wordt Twitter bij veel Eredivisie clubs succesvol als een radioverslag ingezet. Een mooie manier om je club te volgen en de wedstrijd te beleven. Daarom heen is het toch vaak het doorlinken naar informatie die op de website staat van de Eredivisieclubs. Er zijn weinig clubs die echt de interactie met de fans aangaan op Twitter. De clubs die hier wel goede stappen in zetten zijn PSV en de Graafschap. Deze clubs plaatsen unieke content op Twitter en bedanken hun fans voor de reacties. FC Twente maakt het wel wat gortig met een batterij aan tweets die verwijzen naar fctwente.nl, een voorbeeld hoe het niet moet. Het is leuk om het enthousiasme van Excelsior op Twitter te zien. De verjaardag van commercieel manager wordt onder de aandacht gebracht, de balsponsor en een kijkje achter de schermen bij de businessclub. Zo zijn er verschillende manieren om als club zichtbaar te zijn online.

De ontwikkelingen op social media gebied gaan snel en de speeltijd is over. Binnen de Eredivisie wordt dit ook steeds professioneler en structureler opgepakt. De ene club is daar verder in dan de andere. Sommige worden, voorlopig, nog voorbij gestreefd door hun eigen fans. Kijken hoe dit het komend seizoen zich zal ontwikkelen. Kan er een club met zijn eigen kanaal over de 125.000 likes heen? We zullen het zien de komende maanden.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Menno, dit is een betere post dan maandag ... Gezien ik naar jouw verwijs in een post hierbij het inzicht dat ik jou maandag ook gestuurd heb ... Social Media in de Eredivisie aangaande Ajax ... Succes dit voetbalseizoen! Ik blijf je volgen en zal zelf ook het nodige analyseren aangaande de Eredivisie.

    geplaatst op
  • Ik ben verantwoordelijk voor een deel van de Marketing binnen Hyves en daaronder vallen ook Eredivisie voetbalclubs. Het viel mij op dat wij niet meegenomen zijn in dit onderzoek.
    Daarom zal hieronder ook de ledenaantallen van de grootste voetbalclubs die officieel op Hyves actief zijn delen:

    Ajax.hyves.nl 219.000+ leden
    Feyenoord.hyves.nl 113.000+ leden
    PSV.hyves.nl bijna 59.000 leden
    FCUtrecht.hyves.nl 116.000+ leden
    AZ.hyves.nl bijna 7.000 leden

    Er staan nog zo'n 6 Eredivisieclubs op het punt om te starten met hun officiele voetbalpagina op Hyves.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.