E-mail marketing transparanter door nieuwe E-mail Code

5 september 2011, 09:45

DDMA en Thuiswinkel.org hebben in samenwerking met werkgeverskoepel VNO-NCW een nieuwe Code E-mail opgesteld die vanaf 1 januari 2012 in werking treedt. De Code E-mail vervangt de bestaande codes voor commerciële e-mail aan bedrijven en consumenten. De nieuwe E-mail Code zorgt ervoor dat bedrijven transparanter gaan/moeten informeren over hun e-mail marketing richting consumenten. Zo moet toestemming voor het ontvangen van e-mail direct zichtbaar zijn en niet enkel meer worden vermeld in algemene voorwaarden. Daarnaast moet iemand zich kunnen afmelden op het niveau waarop hij is aangemeld, bijvoorbeeld bij de holding of – in het geval van hostmailings – rechtstreeks bij de bestandseigenaar. Bedrijven hebben tot 1 januari 2012 de tijd om de code te implementeren (daarna zal de Stichting Reclame Code toezicht houden op de naleving).

De belangrijkste wijzigingen in de code stellen eisen aan transparantie in het vragen van toestemming, bij het afmelden en in het geval van derdeverstrekking.

Zelfregulering

DDMA voorzitter Henry Meijdam: “Als branche pleiten wij voor zelfregulering. Met de nieuwe Code E-mail voegen wij daad bij woord. De Code stelt hoge kwaliteitseisen aan transparantie in reclame via e-mail. Goed voor de consument en voor de organisaties die zich op deze manier positief onderscheiden”, aldus Meijdam.

Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org werkt zelfregulering beter dan wetgeving: “De bereidheid van ondernemingen is groter om eigen gedragsregels te volgen. Daarbij, als het tot een geschil komt tussen een bedrijf en consument, is een procedure bij de Reclame Code Commissie voor alle partijen goedkoper dan de gang naar de rechter.”

De nieuwe code

De code treedt per 1 januari 2012 in werking en is vanaf vandaag te downloaden (PDF) op de website van DDMA, of bekijk hem hieronder.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ralphbom

    Eindelijk zelfregulering van e-mailmarketing, was hard nodig dat iemand het voortouw zou nemen. Chapeau!


    5 september 2011 om 11:27
    Peter

    Wie heeft zichzelf wel eens proberen af te melden van alle mail communicatie van Thuiswinkel.org? Succes!

    @thuiswinkel.org: Verbeter de wereld, begin bij jezelf!!


    5 september 2011 om 14:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!