Google+ is een tool om onze identiteit te bepalen

Google+ is een tool om onze identiteit te bepalen
, inBeacon
@remcobron

Google+ is niet alleen een poging om Facebook van de social media troon te stoten maar vooral ook een ‘identity tool’ om onze voorkeuren nog beter te leren kennen. Aldus Eric Schmidt die antwoord gaf op de vraag van Andy Carvin waarom Google zo strikt is als het aankomt op het gebruik van ‘echte namen’ door gebruikers van Google+.

Identiteitsmanagement op internet blijft een ongrijpbaar fenomeen. Dit komt waarschijnlijk met name door het anonieme karakter wat het internet vanaf het begin heeft gehad.

Eén internet identiteit

Het staat vast dat één vertrouwde identiteit voor verschillende websites het leven een stuk makkelijker kan maken: nooit meer overal apart inloggen maar alles via één wachtwoord en gebruikersnaam. Toch willen de internetgebruikers hier nog niet aan.

Microsoft probeerde het al in de 90er jaren met Passport, OpenID probeert het nog steeds en Facebook is misschien nu wel de leider op dit gebied met Social Graph waarmee je met je Facebook gegevens op verschillende website kan inloggen.

Nog persoonlijker

Volgens Schmidt is Google+ en daarmee de +1 knop de manier waarop Google je beter leert kennen op Google en daarbuiten. Als je ingelogd bent op Google+ en je klikt op een andere website op een +1 knop dan wordt je daar getraceerd door Google. Hiermee gaat Google diensten nog persoonlijker maken (zoals zoekresultaten) maar helpt natuurlijk vooral met het de (hyper)targeting van advertenties.

Zo blijkt maar weer; wanneer je niet hoeft te af te rekenen voor het gebruik van een product ben je waarschijnlijk zelf het product wat wordt verkocht.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Dit is een dom verhaal dat alleen maar uit de pen van een marketing iemand kan komen.
    Gewone mensen kunnen en hebben vele identiteiten en vaak ook anonieme.
    Dat is niet leuk voor marketeers maar wel de werkelijkheid.

    geplaatst op
  • @bvn punt is dat Google door strikte regels gebruikers steeds verder dwingt om op internet uit de anonimiteit te stappen, soms zelfs zonder dat gebruikers dat doorhebben. Natuurlijk is dat een beslissing gedreven door marketing gedachten; het komt immers ten goede aan het advertentienetwerk van Google.

    geplaatst op
  • Nou, nou bvn,
    Je hoeft het niet direct met Remco eens te zijn; maar om het direct als dom weg te zetten ........
    Naar mijn idee is het in ieder geval geen onmogelijk scenario. Het kan qua techniek en Google/FB hebben er baat bij. Uiteraard zijn er veel mensen die dit niet zo'n prettig idee vinden. Uiteraard kunnen alerte mensen trucjes bedenken. Uiteraard zijn er clubjes die hun best doen om ieders privacy te beschermen. Maar toch.......

    geplaatst op
  • Elke (gratis) dienst van Google is er op gericht om data te verzamelen!
    Of om je te binden aan het merk/bedrijf Google.

    Dat doet Google al jaren doordacht en succesvol.

    Het bedrijf geeft trouwens inzicht in alles wat ze van je weten op http://www.google.com/dashboard

    geplaatst op
  • @Edwords
    Dat is ook wel wat min of meer uit dit artikel naar voren komt. Echter, Google+ is er dus om al deze data betrouwbaarder te maken, zodat ze niet zeggen: persoon x is op laptop-123 ingelogd en komt op website x, website y en website z, dus schotelen we hem advertenties voor wat met deze 3 websites te maken hebben. Maar dan kunnen ze zeggen: Eduard Blacquiere is op laptop-123 ingelogd, komt op website x, website y en website z, en hiervan vond hij website y interessant, dus schotelen we hem advertenties die te maken hebben met website y voor.

    geplaatst op
  • @Jos
    Dat las ik niet expliciet in het artikel, maar ik begrijp dat je dit bedoelt.

    Ik denk dat Google zonder Google+ al dusdanig veel informatie vergaart, dat ze het voorbeeld dat je noemt al inzichtelijk hebben.

    Google+ is inderdaad een belangrijke bevestiging van die informatie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.