1dayfly slaat plank mis met “verkoop je vrienden”-campagne

27 augustus 2011, 05:00

Gistermiddag kreeg ik een e-mail binnen van Roderick Voerman van 1dayfly. Hij vraagt me daarin of ik mijn vrienden wil verkopen in ruil voor korting. In eerste instantie dacht ik aan een grap, maar een simpele zoekopdracht op Twitter leerde mij dat ik niet de enige was die deze e-mail heeft ontvangen. Het blijkt een ouderwetse “tell-a-friend”-actie te zijn. Dit soort acties zijn natuurlijk niet meer van deze tijd. Bovendien wordt de wetgeving met betrekking tot e-mailmarketing op bijna alle punten overtreden.

De inleiding van de e-mail zegt eigenlijk al genoeg:

We hebben ze allemaal nodig, vrienden. Met raad en daad staan ze ons bij. U weet ze te waarderen! En vanaf vandaag des te meer, want bij 1DayFly kunt u ze verkopen voor 1DayFly Credits en met deze credits kunt u mooie kortingen krijgen. Van vrienden moet u het immers hebben!

Waarom dit niet meer werkt tegenwoordig

Bij “tell-a-friend”-acties laat je dus de namen en e-mailadressen van je vrienden achter. Vaak krijg je hiervoor een beloning. Vervolgens ontvangen je vrienden een e-mail, die bijna altijd commercieel van aard is. Deze wordt dan vanaf jouw e-mailadres verstuurd. Dit laat het e-mailprotocol immers toe.

Consumenten krijgen steeds meer SPAM en gaan zichzelf daartegen in bescherming nemen. Iedereen heeft wel eens zo’n irritant tell-a-friendmailtje ontvangen en zal zich eerst een paar keer achter de oren krabben voordat hij of zij gaat deelnemen aan zo’n actie.

Gelukkig kom je dit soort acties steeds minder tegen. De professionele webshops zijn er allemaal mee gestopt. Vaak is dit een simpel formuliertje op de website, maar 1dayfly heeft er dus een grootscheepse actie van gemaakt. Hiermee onderschatten zij hun leden schromelijk.

Mág dat wel?

Ook de wetgeving is hierop aangepast. In een handige factsheet “Regels commerciële communicatie” van ICTRecht zijn de specifieke regels voor dit soort acties te vinden.

Om juridische problemen te vermijden, dient een tell-a- friend systeem aan vier eisen te voldoen:

  1. De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (of afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger.
  2. Voor de ontvanger moet het duidelijk zijn wie de initiatiefnemer van de e-mail is, zodat hij diegene kan aanspreken als hij niet gediend is van dergelijke mails.
  3. De afzender moet volledige inzage hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden, zodat hij de verantwoordelijkheid kan nemen voor de persoonlijke inhoud van het bericht.
  4. De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender. Daarnaast dient de website het systeem te beveiligen tegen misbruik, zoals het geautomatiseerd verzenden van spam.

Ik heb het natuurlijk even getest met een eigen e-mailadres. Bijna alle regels worden overtreden;

  • Je wordt beloond met korting;
  • Je krijgt het bericht dat je gaat verzenden niet te zien;
  • De e-mailadressen gaan ongetwijfeld gebruikt worden voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van het bericht…

1dayfly slaat de plank hiermee dus volledig mis in mijn ogen. Ik vrees dat het ze leden zal kosten in plaats van opleveren. Beter zouden zij zich richten op een goede inzet van social media of het bedenken van e-mailcampagnes die relevant zijn voor de leden én toegestaan zijn. Wat vinden jullie?

Gijs Heerkens
Internetondernemer bij internetondernemer

Gijs Heerkens (1983) is een Nederlandse internetondernemer. Gijs is continu op zoek naar op te zetten innovatieve internetconcepten, waarin automatisering en uitbesteding centraal staan. Een voorliefde voor ondernemerschap, meer dan 5 jaar ervaring in online marketing en een Bachelor of Commerce-diploma zijn hiervoor de perfecte basis.

Categorie
Tags

116 Reacties

    Erik

    De actie is inderdaad zo ranzig dat ik eerst volledig in de overtuiging was dat het een goed uitgevoerde hoax is. Helaas niets van dit. Als ze dit soort mailtjes al publiekelijk de wereld in sturen, dan wil ik echt niet weten wat er inmiddels allemaal al met mijn gegevens is gebeurd.

    Een schoolvoorbeeld van ‘hoe jaag ik mijn klanten weg’. Mij zien ze er in ieder geval nooit meer terug.


    27 augustus 2011 om 06:21
    Jeroen

    Grappig, ik ontving de mail 4 dagen na afmelden van hun nieuwsbrief. Hoort ook niet te kunnen…


    27 augustus 2011 om 09:06
    Ramon

    Het publiekelijk aan de schandpaal hangen van stommiteiten van bedrijven, wat jij nu doet Gijs, vind ik ook niet kunnen. Jouw bedrijf maakt ongetwijfeld ook wel eens fouten. Natuurlijk is het niet juist wat dit bedrijf doet, maar neem dan even contact met ze op om ze hier op te wijzen. Schrijf liever een positief artikel over de tell-a-friend wetgeving in positieve zin.


    27 augustus 2011 om 10:40
    Gijs Heerkens

    @ Ramon

    Een professioneel bedrijf zoekt eerst uit wat wel en niet mag. Ik vond deze case te opvallend om niet over te schrijven, ook gezien de reacties van anderen op Twitter.

    Hopelijk leren anderen hiervan.


    27 augustus 2011 om 11:16
    Jan Willem Alphenaar

    @ Ramon,

    Ik vind het juist goed dat @gijsheerkens dit aan de kaak stelt.

    Maar dat vind ik sowieso met elke dubieuze campagne of actie.


    27 augustus 2011 om 12:17
    Rick Koopman

    Ben wel van mening dat dit soort misstanden publiekelijk besproken mogen worden, anders moet het bedrijf in kwestie het niet publiekelijk doen.

    Aan de andere kant, je toon is enorm veroordelend terwijl je niet alle info hebt. Veroordeel een bedrijf als ze fout zitten, maar vraag op zijn minst reactie. Ik vind eerlijk gezegd de aanname dat ze de emailadressen gaan misbruiken vrij ver gaan, wellicht de volgende keer iets objectiever blijven? Past denk ik ook beter bij een medium als marketingfacts.


    27 augustus 2011 om 17:08
    Wouter Rensink

    “Ik vrees dat het ze leden zal kosten in plaats van opleveren.”

    Ik denk dat er genoeg naïeve mensen zijn om zo’n actie, tenminste op korte termijn, winstverhogend te laten zijn. Op lange termijn is dit natuurlijk slechte marketing.

    Ben het wel met dhr. Koopman eens dat de uitspraak “De e-mailadressen gaan ongetwijfeld gebruikt worden voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van het bericht…” wat ver gaat. Ik begrijp dat u dit verwacht, maar de term ‘ongetwijfeld’ is wel erg sterk.

    Los daarvan goed dat dit onder de aandacht wordt gebracht. Ook interessant om de TAF-regels te leren.


    27 augustus 2011 om 21:50
    Gijs Heerkens

    @ Rick Koopman, Wouter Rensink

    Het woord misbruiken heb ik niet gebruikt. Ik bedoel hier dat ik verwacht dat de e-mailadressen zullen worden opgenomen in de database om aanbiedingen naar te sturen.


    28 augustus 2011 om 06:19
    Arjan

    Bovendien heeft meneer Roderick zijn eigen naam verkeerd geschreven in zijn email. Kortom, beetje onnadenkend


    29 augustus 2011 om 05:30
    Sebastiaan

    Het spijt me, maar ik vindt het gewoon een leuke actie! Als je een mailtje ontvangt betekend dat dus dat je vrienden hebt die het ook leuk vinden, zo niet krijg je ook niets….. heb geloof ik wel eens van ergere dingen gehoord….


    30 augustus 2011 om 08:52
    Willie

    Ochjee een mailtje ontvangen. Wat erg. Een simpele druk op de knop en het is weer weg.


    30 augustus 2011 om 09:19
    Gijs Heerkens

    @ Jeroen

    Voor zover ik kan zien krijg je geen beloning voor het delen. Regel 1 wordt dus aan voldaan.

    Ik kan het niet testen want het veld “e-mailadres” is disabled bij mij.

    Kreeg je te zien hoe de e-mail eruit gaat zien en met welk e-mailadres wordt de e-mail bij de ontvanger afgeleverd?

    Dat zijn regel 2 en 3.

    Bovendien lijkt het me sterk dat ze deze actie niet houden om e-mailadressen te verzamelen voor promotionele doeleinden.

    Regel 4 is dus discutabel.


    1 september 2011 om 09:22
    Jeroen

    Je krijgt een e-mail op je verjaardag dat je dat je kado krijgt voor je verjaardag.

    “Beste jarige,

    Van harte gefeliciteerd met uw verjaardag! Bij een verjaardag horen natuurlijk cadeautjes. Daarom ligt er een klein verjaardagspresentje voor u klaar. Laat u verrassen en bekijk meteen de video met de vrolijke taartentest.”

    vervolgens klik je op de link en kom je op een tussenpagina uit:

    “Beste heer ….,

    Voor ú ligt er een leuk aardigheidje klaar! Een mini-whiteboard dat plakt op elk glad oppervlak. Zo noteert u eenvoudig wat u écht niet mag vergeten. Wilt u dit handige cadeautje thuis ontvangen?

    JA – Ik ontvang graag het cadeautje

    NEE – Ik ontvang liever geen cadeautje”

    Als je ja klikt kom je op de laatste pagina ( het adres een post hierboven )

    Nu krijg je alleen een kado als je minimaal drie vrienden incl e-mail adressen plaatsen. Wanneer je dit niet doet krijg je geen verjaardags kado

    Doe je dit wel krijg je een volgende pagina met het bericht:

    Beste heer …..,

    Hartelijk dank voor het aanmelden van uw vriend(en).

    Zij ontvangen een e-mail waarin ze de Consumentenbond kunnen laten weten of ze de traktatie – een maand gratis toegang tot onze testresultaten – op prijs stellen.

    Wekelijks nieuwe testen!

    Kijkt u zelf ook regelmatig op de site van de Consumentenbond? Er staan elke week weer nieuwe onderwerpen en testresultaten op!

    Met vriendelijke groet,

    Bart Combée

    algemeen directeur


    1 september 2011 om 09:39
    Gijs Heerkens

    @ Jeroen

    Oke, zo te zien worden dus wel alle regels overtreden…


    1 september 2011 om 09:41
    Jeroen

    Het e-mail adres wordt vervolgens gespoofd naar de drie vrienden toe

    mijne-mail@gmail.com via tripolis.com to een vriend

    met een e-mail:

    Beste J,

    xx augustus was ik jarig en van de Consumentenbond mag ik trakteren! Op een maand gratis toegang tot alle testresultaten van de Consumentenbond. Jij bent een van de gelukkigen die ik heb uitgekozen.

    Meld je snel aan en neem mijn verjaardagstraktatie in ontvangst. De gratis toegang eindigt automatisch en zal niet worden omgezet in een abonnement.


    1 september 2011 om 09:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!