Analyse nieuwe website Radio538

22 augustus 2011, 09:00

Onlangs heeft Radio 538 een nieuwe website gelanceerd. De interactieve afdeling van Radio 538 geeft aan dat ze een jaar lang bezig zijn geweest met de ontwikkeling van de nieuwe website. Volgens Radio 538 is de website handig te bedienen op tablets en wordt er gebruik gemaakt van de nieuwste en unieke technieken. Hierdoor is de website up to date en klaar voor de toekomst. Laten wij de website op een aantal belangrijke punten onder de loep nemen en bekijken of de vernieuwde Radio 538 website daadwerkelijk klaar is voor de toekomst!

Eerste indruk

Mijn eerste indruk is dat de site er qua design goed uit ziet, hoewel de website wel wat druk en chaotisch overkomt. Een ander opvallend onderdeel is de navigatie, waarbij je door middel van een draaiknop op een radio uit de jaren 70 door de verschillende pagina’s kan scrollen.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is erg belangrijk voor websites. Dit zorgt er namelijk voor dat een bezoeker snel ziet waar hij is en welke actie er moet worden ondernomen. De website van Radio 538 is niet overzichtelijk en reageert ontzettend traag. Daarnaast worden bijna alle pagina’s binnen de website in een zogenaamde inline pop-up geopend. Klik maar eens op deze link. Bij het klikken op de 538 social icoontjes wordt er zelfs nieuwe pop-up pagina geopend. Ik maak zelf gebruik van een breedbeeld laptop en kan de inline pop-up pagina’s niet goed bekijken. De meeste teksten worden halverwege afgebroken en ook de sluitknop is niet meer terug te vinden.

Snelheid

Uit onderzoek van Google is gebleken dat gebruikers eerder afhaken bij een trage website. Het is bij Google zelfs één van de 200 factoren die worden gebruikt bij het rangschikken van een pagina in de zoekresultaten. Toch is op dit moment de relevantie van een pagina belangrijker dan de snelheid van een pagina. Op dit moment wordt minder dan 1% van de zoekopdrachten beïnvloed door de laadtijd factor. Google vindt het belangrijk dat de gebruikers relevante content krijgen voorgeschoteld, waarbij in de toekomst naar mijn idee de laadtijd als onderdeel van de ranking factoren steeds belangrijker zal gaan worden.

Er zijn veel online tools, waarmee je de snelheid van een website kunt testen. Een handige Firefox plugin is Yslow. Volgens deze tool is de laadtijd van de website van Radio 538 gemiddeld 6,5 seconden. Persoonlijk vind ik dat een website binnen 2 seconden geladen hoort te zijn.

Weergave verschillende browsers

Wanneer de website van Radio538 via Adobe BrowserLab op alle gangbare browsers wordt getest, dan ziet de website er op enkele schoonheidsfoutjes na goed uit! Ook wordt de website goed op de iPad weergegeven.

In een eerder artikel heb ik beschreven dat in 2014 het gebruik van mobiel internet groter zal zijn dan het gebruik van internet via een desktop pc. Wanneer ik de website test op een iPhone blijkt echter dat de site niet goed functioneert. Een gemiste kans!

Technische aspecten en vindbaarheid

De eerste indruk van de broncode is rommelig. Er wordt op alle pagina’s gebruik gemaakt van meta keywords, terwijl Google in 2009 al heeft bevestigd dat de meta keywords geen invloed uitoefenen op de ranking van de zoekresultaten.

Op iedere pagina wordt dezelfde meta-description gebruikt. Het is juist belangrijk om er voor te zorgen dat iedere pagina een unieke omschrijving heeft. Het zorgt er namelijk voor dat een gebruiker in één oogopslag ziet welke informatie op de pagina wordt aangeboden. Tevens zorgt een aantrekkelijke meta-description voor een goed doorklikpercentage.

Er zijn veel afbeeldingen aanwezig, maar bij geen enkele afbeelding wordt gebruikt gemaakt van een alt-tag. Met deze alt-tag kun je een afbeelding voorzien van belangrijke zoekwoorden. De inhoud van de tekst en afbeelding moeten uiteraard met elkaar te maken hebben, maar als je dit goed doet dan zal Google de relevantie hiervan begrijpen en kan deze afbeelding beter worden geïndexeerd.

Als je een boek leest is het fijn dat dit duidelijk is ingedeeld in verschillende hoofdstukken en paragrafen. Ook bij een website is het belangrijk om deze indeling te gebruiken. Hierdoor begrijpt Google de inhoud van een pagina beter. Normaal gesproken maak je een 1 a 2 keer gebruik van een H1 heading. Op de homepage van Radio 538 wordt 14 keer gebruik gemaakt van een H1 heading, waardoor het enigszins onnatuurlijk overkomt.

Bij het openen van http://www.radio538.nl wordt de website automatisch doorverwezen naar http://www.radio538.nl/#app-01. Ook de titel in de browser heeft een nietszeggende beschrijving, namelijk “Home / App 01”. Mijn advies is om /#app-01 door te verwijzen naar http://www.radio538.nl en hiervoor een pakkende browsertitel te gebruiken!

Als je via Google bekijkt hoeveel pagina’s van Radio538.nl er geïndexeerd zijn, dan valt op dat de meeste pagina’s niet meer op de juiste locatie uitkomen, maar op de homepage.

Wanneer de oude website wordt vervangen voor een nieuwe website, moeten natuurlijk alle oude pagina’s op de juiste wijze worden doorverwezen naar pagina’s binnen de nieuwe website. Als je een oude pagina verwijdert, verwijs je deze met een 301-redirect door naar een nieuwe relevante pagina. Op deze wijze heb je de meeste kans dat de posities in Google behouden blijven en zorg je er voor dat een bezoeker automatisch wordt doorgestuurd naar de nieuwe pagina.

Het is dus belangrijk om van te voren goed na te denken over hoe je de pagina’s gaat doorverwijzen.

Eindoordeel

Ik vind de website van Radio 538 verrassend qua design. Het sluit goed aan bij de doelgroep van Radio 538. De navigatie is opvallend en vooruitstrevend. Tevens is de navigatie goed geïntegreerd in de website.

Toch zijn er zoekmachine technisch een aantal verbeterpunten. Zo kan er op technisch vlak gebruik worden gemaakt van het comprimeren van JavaScript en CSS bestanden. Dit zal er onder andere voor zorgen dat de website sneller gaat draaien. De inline pop-up’s binnen de website zijn voor de bezoeker een stap achteruit. Het duurt lang voordat een pagina wordt geopend.

Kortom een verassende website, waarbij er aan de vindbaarheid en snelheid nog wat extra aandacht kan worden besteed.

Hendrik van Zwol
Expert kunstmatige intelligentie (AI) bij Innovadis | B2B commerce

Ontdek met mij de wereld van AI, waar ik bedrijven begeleid in het toepassen van intelligente technologieën voor hun digitale transformatie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Remco de Vries

    Wat mij betreft een behoorlijke stap achteruit, en behoorlijk doorgeslagen in het design-for-apps verhaal. (tenzij het de bedoeling is dat het puur een applicatie is, en deze site per-ongeluk live staat op het www.)

    Qua gebruiksvriendelijkheid echt onder de maat. Radio 538 is een radiostation. De schuifbalk zelf kan gesleept worden, echter zal in de praktijk niemand dat snappen. De “Tuner” aan de onderkant wekt de indruk een soort livestream op te zetten (immers een radiostation), in ieder geval iets met online radio. Echter bestuurt de tuner de schuifbalk (waarom?). Dit riekt naar “Mystery meat”, een mooie term ooit bedacht voor onbegrijpelijke navigatiestructuren.

    De linkerknop is om live te luisteren, prima. Echter bestuurt de rechterknop dan weer de schuifbalk?? De knoppen daaronder, tja. Die ga ik niet gebruiken hoor.

    Elke link/pagina op de website wordt geopend in een ontzettend trage lightbox, waarom zou je dat in vredesnaam doen? Over de laadtijden is al voldoende in het artikel geschreven, 6.5sec is natuurlijk veel te lang.

    Het logo linkt niet naar de homepage (klassieker) en de navigatie wordt geopend in dezelfde vreselijke popup als de rest, met de uitzondering dat de navigatie meegaat. Je blijft dus altijd in die vervelende popup.

    En dan als laatste, waarom moet ik in godsnaam een VIP-lid zijn om op de sociale kanalen te klikken? Ik wil dat helemaal niet!


    22 augustus 2011 om 09:49
    Jonathan Marks

    Agree with the points above, especially the poor performance on the iPhone. Most of the listening to 538 is still on analogue FM radios. I would ensure that when the site opens that the pointer on the dial is tuned from 102 not from 90 MHz. Us radio geeks know that the dial goes from 88 to 108 MHz, but I would argue 538 doesn’t want you to explore the dial at all. Set it for 102, lock it in and keeo listening. So if you want to use the tuning knob, move the range between 101 and 103 (zoom in the scale) and focus on what’s happening across the country around 102 FM.


    22 augustus 2011 om 10:11
    Maikel

    Ik vind de website niet echt duidelijk. Het duurde even voordat ik snapte dat je de balk kunt scrollen en dit is misschien leuk voor smartphones, maar het werkt niet op mijn Iphone en wel op mijn PC. Op de Iphone krijg ik namelijk de oudere mobiele website met lelijke navigatie. De plugins werken inderdaad heel sloom, wat irritatie wekt. Daarnaast is de navigatie moeilijk te vinden, wordt je weer naar een hele andere site gestuurd in een oranje stijl, terwijl de homepage paars is. Ik denk niet dat mensen het gaan snappen. Ook de banner als middelpunt van je website vind ik slecht, want dan leg je het er wel heel dik bovenop. Leuk ontwerp, slechte informatievoorziening.


    22 augustus 2011 om 10:49
    DannyOosterveer

    Vreemd dat zelfs in mijn slome Firefox de site bij mij wel soepel loopt. Vind ‘m er juist wel gaaf uit zien, alleen als je het hebt over de validiteit dan bereikt de site niet echt zijn doel inderdaad.


    22 augustus 2011 om 10:52
    Sietse Broekema

    Google maakt dan niet of nauwelijks gebruik meer van meta keywords, maar ze zijn niet de enige zoekmachine! Bing, bijvoorbeeld, kijkt er wel naar. Natuurlijk zijn er andere, belangrijkere, rankingfactoren die je terecht noemt, maar voor de zekerheid zou ik altijd gebruik maken van meta keywords.


    23 augustus 2011 om 05:23
    Maarten

    En de tijd bij replies klopt niet, loopt een uur voor


    23 augustus 2011 om 08:32
    Marjolijn

    Wij zijn denk ik niet de doelgroep… waarschijnlijk vind de doelgroep van 538 het ‘super vet’ en snappen zij het wel.

    Ik vind het langzame laden nog het meest storend. Typisch een gevalletje ‘we willen een hippe website, maar niet goed nagedacht over de usability…’


    23 augustus 2011 om 12:19
    Michael Guntenaar

    Dank voor de lovende woorden maar zeker en nog meer voor de kritische punten in onze nieuwe site.

    Een aantal van de punten waren/zijn reeds opgepakt en zelfs al uitgerold. Maar een aantal zaken zijn zeker dingen waar we wat mee kunnen.

    Als 538 hebben we een jaar geleden besloten om iets neer te zetten wat onderscheidend / anders is dan een “standaard website”. Daarnaast wilden we dat het goed zou functioneren op iPads/tablets die 2 doelen zijn iig bereikt 😉

    Enige kritiek op de interface hadden we wel verwacht, we doen het nou eenmaal onaangekondigd iets heel anders dan men gewend is.

    Wanneer we met de kritische bezoeker praten (Twitter, e-mail, telefoon) dan blijkt toch voor het overgrote deel dat het even wennen is. Ze vinden de content niet op de vertrouwde plek of het ziet er net anders uit.

    Het vorige design heeft met een paar evaluaties toch iets meer dan 5 jaar online gestaan dus mensen waren daar (ondanks ook wel wat gebreken) gewend mee.

    We zullen ten alle tijden kritisch blijven kijken en ook de kritieken die we online lezen ter harte en in overweging nemen door te voeren.

    Daarnaast staan er een hoop verbeteringen voor extra snelheid, UX, SEO en content inhoudelijk op stapel en zullen niet rusten tot dat alles 100% naar onze zin is.

    Op dit moment laten de cijfers nog steeds een goede lijn zien, al is het een moeilijke periode om de vinger op te leggen gezien de vakanties/campagnes.

    We zullen dit natuurlijk actief blijven volgen om de route verder uit te stippelen 😉


    24 augustus 2011 om 06:09
    Ruud Van Soest

    Heel jammer! De beste site en een van de weinige die echt horizontaal waren. De meeste monitoren worden meer en meer horizontaler maar de sites blijven vertikaler! De 538-site was perfect om links en rechts te gaan.

    Heel, heel erg jammer dat ’t weer terug moest!


    1 augustus 2013 om 17:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!