Alexander Osterwalder: “Twitter is te laat begonnen met geld verdienen”

5 augustus 2011, 12:00

Als je het hebt over businessmodellen, dan spant één man de kroon. Alexander Osterwalder. De Zwitser schreef de bestseller Business Model Generation: een prachtig en praktisch handboek dat eigenlijk iedereen zou moeten lezen. In deze Sparkcast gaat Alexander in op de waarde van sociaal kapitaal, de waardering van Facebook en Twitter en de heropstanding van Microsoft.

Business Model Generation schreef Osterwalder niet alleen, maar met nog 450 anderen. Osterwalder: “Je kunt wel schrijven over innovatie in business modellen maar dan moet je zelf wel het goede voorbeeld geven”. Hier is meteen de eerste tip voor iedereen die kennis wil delen door het op te schrijven: vraag je publiek mee te denken en input te geven. Zij zijn uiteindelijk je lezers. En zij hebben vaak ervaring met de dingen waar jij over schrijft. Een mooi voorbeeld van ‘Crowdsource journalistiek’.

Voor degene die niet bekend zijn met de materie van Osterwalder: hij ontwikkelde de business model canvas (gratis te downloaden). Dit is een handig hulpmiddel waarmee je in negen stappen je eigen business model kunt analyseren of met nieuwe modellen kunt experimenteren. Print de 9 blokken uit, ga er met z’n allen omheen staan en aan de slag. Doe dit niet meteen te gedetailleerd, maar werk aan verschillende modellen. Werk als een designer en maak verschillende schetsen. Je zult niet de eerste zijn die zich vastklampt aan dat ene model en later merkt dat het anders had gemoeten. Prettig is dat sinds kort de canvas ook als iPad app beschikbaar is. Met een prijskaartje van een kleine $ 30,-, is de applicatie wel duur maar ook best handig om snel business modellen te schetsen.

Osterwalder geeft een aantal handige tips om tot een goed, doortimmerd businessmodel te komen. Hij gelooft heilig in prototypen en het schetsmatig opstellen van de onderdelen van je model. Je hebt visualisatie nodig om een model te vereenvoudigen, dat lukt niet met alleen woorden. Je moet het kunnen ‘zien’.

In deze Sparkcast gaan we in op de toekomst van telecombedrijven, Microsoft, Twitter en Facebook. We kijken niet alleen naar wat goed gaat, maar vooral naar wat beter kan en… beter moet.

In het Engelstalige interview o.a. de volgende onderwerpen:

1. Ruimte maken voor innovatie

2. Het testen van businessmodellen

3. De Facebook currency

4. Tips voor Telecombedrijven die hun omzet zien teruglopen

5. Het potentieel van Twitter en Facebook

Op veler verzoek: sinds kort kun je de SparkCast ook als iPhone app downloaden. Daarnaast kun je je gratis abonneren op de rss-feed.

Deze audio edit is mede mogelijk gemaakt door de hulp van geluidsstudio Dedacom in Amsterdam. Bedankt!

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marijn

    Opzich wel een interessante gedachte. Het is natuurlijk wel zo dat door deze kreten er veel gratis publiciteit komt!


    6 augustus 2011 om 11:31
    kennethlim

    Het feit dat Twitter onlangs een financieringsronde van $800 mln binnenhaalde is voor mij een indicatie dat het geld veel te snel verbrand wordt.


    7 augustus 2011 om 12:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!