ReclameReview: Nike - Copa Barrio

ReclameReview: Nike - Copa Barrio

De Copa America is inmiddels afgelopen, maar aangezien ik deze campagne van Nike rondom het Zuid-Amerikaanse voetbaltoernooi toch erg sterk vind, bespreek ik hem alsnog. In deze campagne wakkert Nike de onderlinge strijd op het continent aan door voetbalfans te vragen om partij te kiezen via social media.

Credits:
Bureau: Wieden + Kennedy Amsterdam/AKQA
Creatie: Sean Vij, Alberto Ponte, Duan Evans, Phil Haworth, Mathew Jerret, Ignasi Tudela Calafel, Ryan O’Rourke, Eric Quennoy, Mike Farr, Mark Bernath, Pierre Janneau
Editor: Ricardo Mehedff, Jair Peres
RTV: Erik Verheijen
Regie: Paulo Gandra
Productie: Hungry Man Brazil
Geluid: Cabaret
Postproductie: Estudios Mega
Online: Sindicato VFX

De doelstelling:
Merk- en activatiecampagne Nike rond de Copa America.

De uitwerking:
Wieden+Kennedy Amsterdam heeft in samenwerking met AKQA een campagne rondom het voetbaltoernooi Copa America gemaakt. De campagne speelt in op de rivaliteit die bestaat tussen de - veelal Spaanssprekende - landen. Copa Barrio is de naam van de campagne, de buurtcup. Via verschillende media worden fans opgeroepen de online strijd aan te gaan. De Facebook-fan sites spelen een centrale rol in het winnen van de Copa Barrio.

Het oordeel:
Nike heeft een reputatie hoog te houden wanneer het gaat om campagnes rondom grote voetbaltoernooien. Zoals altijd gebruiken ze ook ditmaal weer sterspelers uit diverse landen om Nike neer te zetten als toonaangevend voetbalmerk. Of ze voor elk land een specifieke commercial hebben gemaakt weet ik niet, want ik heb alleen de versies van Argentinië en Brazilië kunnen vinden. Uiteindelijk heeft de campagne deze ploegen niet geholpen, want Uruguay ging er met de beker vandoor door in de finale met 3-0 van Paraguay te winnen. De insteek van de campagne vind ik zeer sterk: het toernooi tussen de verschillende landen wordt vergeleken met een lokaal toernooi waar jongens uit verschillende buurten aan meedoen. De link naar straatvoetbal is heel duidelijk aanwezig. Er wordt in de campagne een sfeer van rivaliteit neergezet, waarbij ieder land zijn eigen stijl heeft. Nike kiest geen partij, maar roept voetbalfans op om via een speciale Facebook-pagina hun voorkeur voor hun favoriete land kenbaar te maken. Directe verkopen zullen er dan ook vast niet voortkomen uit deze campagne, maar voor de lange termijn is dit weer een goede zet.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Nike doet het dan ook altijd wel erg goed hoor! Het zit gewoon vaak goed in elkaar en lijkt ook veel op elkaar qua stijl!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.