ReclameReview: Nike – Copa Barrio

3 augustus 2011, 09:46

De Copa America is inmiddels afgelopen, maar aangezien ik deze campagne van Nike rondom het Zuid-Amerikaanse voetbaltoernooi toch erg sterk vind, bespreek ik hem alsnog. In deze campagne wakkert Nike de onderlinge strijd op het continent aan door voetbalfans te vragen om partij te kiezen via social media.

Credits:

Bureau: Wieden + Kennedy Amsterdam/AKQA

Creatie: Sean Vij, Alberto Ponte, Duan Evans, Phil Haworth, Mathew Jerret, Ignasi Tudela Calafel, Ryan O’Rourke, Eric Quennoy, Mike Farr, Mark Bernath, Pierre Janneau

Editor: Ricardo Mehedff, Jair Peres

RTV: Erik Verheijen

Regie: Paulo Gandra

Productie: Hungry Man Brazil

Geluid: Cabaret

Postproductie: Estudios Mega

Online: Sindicato VFX

De doelstelling:

Merk- en activatiecampagne Nike rond de Copa America.

De uitwerking:

Wieden+Kennedy Amsterdam heeft in samenwerking met AKQA een campagne rondom het voetbaltoernooi Copa America gemaakt. De campagne speelt in op de rivaliteit die bestaat tussen de – veelal Spaanssprekende – landen. Copa Barrio is de naam van de campagne, de buurtcup. Via verschillende media worden fans opgeroepen de online strijd aan te gaan. De Facebook-fan sites spelen een centrale rol in het winnen van de Copa Barrio.

Het oordeel:

Nike heeft een reputatie hoog te houden wanneer het gaat om campagnes rondom grote voetbaltoernooien. Zoals altijd gebruiken ze ook ditmaal weer sterspelers uit diverse landen om Nike neer te zetten als toonaangevend voetbalmerk. Of ze voor elk land een specifieke commercial hebben gemaakt weet ik niet, want ik heb alleen de versies van Argentinië en Brazilië kunnen vinden. Uiteindelijk heeft de campagne deze ploegen niet geholpen, want Uruguay ging er met de beker vandoor door in de finale met 3-0 van Paraguay te winnen. De insteek van de campagne vind ik zeer sterk: het toernooi tussen de verschillende landen wordt vergeleken met een lokaal toernooi waar jongens uit verschillende buurten aan meedoen. De link naar straatvoetbal is heel duidelijk aanwezig. Er wordt in de campagne een sfeer van rivaliteit neergezet, waarbij ieder land zijn eigen stijl heeft. Nike kiest geen partij, maar roept voetbalfans op om via een speciale Facebook-pagina hun voorkeur voor hun favoriete land kenbaar te maken. Directe verkopen zullen er dan ook vast niet voortkomen uit deze campagne, maar voor de lange termijn is dit weer een goede zet.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    me4all

    Nike doet het dan ook altijd wel erg goed hoor! Het zit gewoon vaak goed in elkaar en lijkt ook veel op elkaar qua stijl!


    3 augustus 2011 om 10:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!