Nieuwe site Cadeau.nl: “Het cadeau en zijn verhaal”

23 juli 2011, 17:24

Je moet morgen naar een verjaardag. Maar zoals het vaak gaat: je hebt nog geen cadeau. Je hebt nog net genoeg tijd om de stad in te duiken, maar je wilt ook niet voor de zoveelste keer met een fles wijn, een cadeaubon of een toiletproduct aankomen zetten. Jouw cadeau moet leuk, persoonlijk, en het liefst ook origineel zijn. Maar dat kost vaak veel tijd en moeite. De gloednieuwe website Cadeau.nl biedt de oplossing.

Hoe het begon

De vier vrienden Mischa, Rogier, Arjen en Arjen, waarvan de laatste twee broers hebben Cadeau.nl afgelopen weekend gelanceerd. Vanuit eigen behoefte, want zelf komen zij ook niet graag aan op een feestje aan met een saai of suf product. Daarom reisden zij de wereld af op zoek naar originele cadeaus. Op beurzen in Parijs, Frankfurt en Japan, maar ook gewoon in het dagelijks leven. Het assortiment van Cadeau.nl breidt dan ook snel uit, maar wel gecontroleerd, zodat het kwaliteitsniveau gehandhaafd kan worden.

Functioneel zoeken

Op de site word je stap voor stap naar een passend cadeau geleid. Gaat er iemand samenwonen, of is er iemand geslaagd? Zoek je iets voor je oma of voor een collega? Is de persoon een actief buitenmens of houdt hij meer van lezen? Via deze vragen kom je steeds dichterbij een cadeau naar wens. Sites als icadeau.nl en yoursurpise.nl hanteren een soortgelijke zoekfunctie en deze methode lijkt aan te slaan. Op dit moment is het systeem nog relatief eenvoudig. Wordt het assortiment groter, zal er een nieuw systeem geïntroduceerd worden die het vinden nog makkelijker maakt.

Betekenis

Je kunt natuurlijk ook gewoon geld geven. Maar wat een cadeau speciaal maakt, is uiteraard het verrassingseffect. En als je daarbij iets kunt vertellen is het cadeau compleet. Waarom past het zo bij die persoon? Waar komt het vandaan? Het assortiment stuk voor stuk uit producten waarbij unieke verhalen te vertellen zijn, waarmee je kunt aankomen op een feestje. Zo is er de samoerai-paraplu die een extra handvat heeft om zelfs in de grootste stormen je mannetje te kunnen staan. En de vissenkom die is gebaseerd op een appartementencomplex in Hong Kong. De cadeaus hebben vaak ook een maatschappelijke betekenis. Zoals het milieu of maatschappelijke betrokkenheid. Het vogelhuisje dat je zelf in elkaar kunt zetten bijvoorbeeld, is gemaakt van stevig gerecycled karton. En de Mouse Doorstop is gemaakt van reststukjes hout. Zo heb je, als je het goed doet, bij elke persoon die je iemand blij maakt een ‘wat ken je mij goed!’ reactie.

Het verrassingseffect, hoe houd je dat erin?

Wat ik zelf ervaar is dat de leuke, originele cadeaus zo populair worden, dat je ze op een gegeven moment te vaak gaat zien. Ik heb dat bijvoorbeeld bij dollar-toiletpapier. Bij een site gespecialiseerd in originele cadeaus bestaat dat gevaar ook. Maar daar heeft Cadeau.nl iets op bedacht. Ze blijven namelijk de wereld afreizen om het assortiment aan te vullen. Dreigt een cadeau de fun-factor te gaan verliezen, zal deze plaatsmaken voor een ander cadeau. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Rogier zegt hier het volgende over: “Bij het uitzoeken van cadeaus letten we ook op de “aanhoudende waarde’. Wij zien het als karakter. Sommige vazen zijn in de jaren 50 ontworpen, die waren toen mooi, en zijn dat nog steeds. Het heeft te maken met design, maar ook hoe het product gemaakt wordt en hoe bruikbaar het is. Niet alle cadeaus zullen per definitie klassiekers worden, maar we doen ons best om zo authentiek mogelijke cadeaus aan te bieden.”

En het cadeau belandt niet in de kast

De cadeaus zijn niet alleen leuk, maar ook stuk voor stuk functioneel. Er is dus weinig gevaar dat het ergens wordt weggestopt of dat je het een keer gebruikt om het daarna weg te gooien. Vind je een cadeau toch niet helemaal geschikt , kun je het gewoon terugsturen of omruilen voor een ander product.

De plannen?

Cadeau.nl wil de beste cadeausite van Nederland worden. Het lijkt erop dat ze cadeaus kopen snel, geslaagd en leuk maken.

En omdat er voor elk feest een leuk cadeau is, zullen tevreden klanten snel terugkeren. Over een paar weken ben ik jarig. En ik weet nu wat ik op mijn verlanglijstje ga zetten…

Nawaz Kazmi
Marketingpsycholoog bij MiU Marketing

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!