• Usability & design
    wordt gesponsord door

Websites worden gelezen in een F-vorm

Websites worden gelezen in een F-vorm

Eerder schreef ik deze week over onderzoek van Jakob Nielsen, toen over het verschil in effectiviteit tussen advertenties boven en onder de vouw. Hier werd al duidelijk dat advertenties boven de vouw veel meer worden gelezen. In een nieuw onderzoek bouwt Jakob Nielsen verder op zijn theorie en toont hij aan dat mensen websites lezen in een F-vorm. De eerste paragraaf wordt dus in zijn geheel gelezen, terwijl de tweede paragraaf het met de helft van de aandacht moet doen.

Als ik het onderzoek van Nielsen dus mag geloven wordt dit stukje minder goed gelezen. Ik kan hier dus wel wat interessants gaan schrijven, maar dat kan ik beter opsparen tot de volgende alinea.

Opvallend is dat de de content onder de tweede paragraaf juist wel weer veel aandacht krijgt. Wat interessant is dat de F-vorm consistent op websites terug te zien is, of het nu gaat om een hele pagina of om een specifieke paragraaf. In onderstaande heatmaps van het eyetracking onderzoek is te zien waar de aandacht van website bezoekers naar uit gaat.

De onderste helft van de F-vorm is een systematisch scan van de informatie, vandaar dat de content daar minder aandacht krijgt. Om te zorgen dat je content beter gelezen wordt adviseert de studie om gebruik te maken van alinea’s en lijstjes.


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Wordt er een oude doos met onderzoeken open getrokken?

    http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html

    Dit is dan 2006, maar volgens mij wisten we dit in 2000 al?

    geplaatst op
  • Eens met Tim, wat doet dit hier nu?

    geplaatst op
  • Nog erger vind ik dat er amper over gesproken wordt eigenlijk? En geen uitleg van de schrijver?

    geplaatst op
  • Vanochtend toch nog even door mijn bronnen gedoken en het lijkt er inderdaad op dat ik me heb vergist. Las over het onderzoek op Geekosystem, en niet goed gekeken naar de echte datering.

    geplaatst op
  • Is er naast dit onderzoek misschien een meer recent onderzoek dat ook de leeswijze van mobiele websites heeft bekeken? Dat lijkt me namelijk wel interessant en een leuke aanvulling op deze post...

    geplaatst op
  • @ Michael,

    Wat bijvoorbeeld een grappig tegenstelling is, is dat onderzoek van vorig jaar door Universiteit van Kaiserslautern juist uitwijst dat de tweede paragraaf het langst de aandacht krijgt (PDF).

    geplaatst op
  • Er is een nieuwere versie van vergelijkbaar onderzoek, dat concludeert dat de F vorm aan het veranderen is in een Z doordat tegenwoordig de footers meer nuttige info / mogelijkheden bieden.
    Misschien een tip voor een artikel :)

    geplaatst op
  • @MartinBrouwers,

    Cool. Heb je 'n linq?

    geplaatst op
  • http://twitter.com/#!/MartinBrouwers/statuses/92862343851147265
    Het is dus niet echt hard aan het verandering in een Z.
    Een boek wordt gelezen als een Z en een website als een F, waarbij de Z terugkomt in de manier waarop de tekst wordt gescand/gelezen.

    geplaatst op
  • @MartinBrouwers,
    Juist ja. Bedankt voor je toevoeging! Zo even doorlezen.

    geplaatst op
  • TYPO: terwijl de tweede paragraaf de het met de helft van de aandacht moet doen.

    Moet zijn: terwijl de tweede paragraaf het met de helft van de aandacht moet doen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.