Alle Google Shopping wijzigingen vanaf 22 september 2011

Alle Google Shopping wijzigingen vanaf 22 september 2011

In mei 2011 kwam Google Shopping als bèta naar Nederland (voorheen Google Product Search). Inmiddels zijn we enkele maanden verder en heeft Google een update aangekondigd: per 22 september zullen de richtlijnen voor Google Shopping wijzigen. Dit betekent dat adverteerders de aangeleverde feeds moeten aanpassen naar de nieuwe richtlijnen.

Google Shopping

Sinds mei 2011 is het voor adverteerders mogelijk om een product feed met alle producten te uploaden naar het Google Merchant Center. Nadat Google de feed en de producten in de feed heeft goedgekeurd, voegt Google de producten toe aan haar zoekresultaten. De producten zijn dan zowel in de normale zoekresultaten zichtbaar als in de productvergelijker van Google: Google.nl/Shopping.

Daarnaast is het mogelijk voor adverteerders om Adwords accounts te koppelen aan het Google Merchant Center. Daarmee kunnen adverteerders in Adwords product extensies activeren. Dit houdt in dat de producten uit het Google Merchant Center ook zichtbaar kunnen worden bij Adwords advertenties.

Google Shopping en traditionele vergelijkingssites

Google Shopping is nog in bèta. Eerder deze maand kwam een onderzoek door Besteproduct.nl naar buiten. Traditionele vergelijkingssites kwamen daarbij op alle fronten beter uit het onderzoek dan Google Shopping. Google heeft deze week aangekondigd dat er een aantal zaken gaan wijzigingen, om de gebruikers van Google beter van dienst te zijn.

Wijzigingen Google Shopping per 22 september 2011

Per 22 september 2011 worden de aangekondigde wijzigingen van kracht. De wijzigingen zijn van invloed op alle adverteerders die Google Shopping inzetten. De wijzigingen hebben betrekking op de weergave van beschikbaarheidsgegevens van producten en op het verbeteren van de zoekfunctie voor productvarianten (één product met verschillende maten/kleuren) en kleding. Daarnaast zijn er voor verschillende landen verschillende wijzigingen. De wijzigingen voor Nederland zijn minder vergaand dan voor bijvoorbeeld de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Japan. De verwachting is dat de extra richtlijnen voor die landen op termijn ook voor Nederland gaan gelden. Daarom zijn de belangrijkste wijzigingen (ook wijzigingen die niet voor Nederland gelden, maar wel voor andere landen) in één overzicht gezet, zodat adverteerders alvast de product feed “Google proof” kunnen maken voor de toekomst:

Feedkenmerken die verdwijnen

Een aantal variabelen die nu nog ondersteund worden door Google gaan verdwijnen. Deze variabelen zijn nog wel toegestaan in de feed, maar Google zal vanaf 22 september geen gebruik meer maken van die data. De belangrijkste wijziging hierbij is dat de variabele hoeveelheid (quantity) in de feed verdwijnt. Daar komt een verplicht veld voor terug: beschikbaarheid (availability).

Feedkenmerken die verplicht worden

Vanaf 22 september is het meesturen van een afbeelding van het product verplicht. Er dient dus een URL naar een afbeelding (bij voorkeur met een minimale grootte van 400x400 pixels) per product in de feed meegegeven te worden. Optioneel is dat er een nieuwe variabele is om extra foto’s van het product mee te sturen met de feed. Er kunnen tot maximaal 10 foto’s per product meegegeven worden in de feed.

Een ander kenmerk dat voor veel landen (maar niet voor Nederland) verplicht wordt, is de Google Productcategorie. Dit kenmerk dient in de feed meegegeven te worden. Voor zeven productcategorieen wordt deze variabele verplicht: kleding, schoenen, kledingaccessoires, boeken, dvd’s/films, muziek en software. Indien producten niet onder deze categorieën vallen, kan dit veld bij die producten leeg blijven. Google raadt wel aan voor alle producten de categorie mee te geven volgens de taxonomie van Google.

Indien kleding wordt aangeboden in de feed, wordt voor de eerder genoemde landen het veld “merk” (brand) verplicht.

De laatste wijziging die voor een aantal landen (behalve Nederland) verplicht geldt (indien dit van toepassing is op het type product, zoals kleding), is het toevoegen van nieuwe variantkenmerken van producten. Variantkenmerken van producten hebben betrekking op kleur, grootte, materiaal en patroon. Elk product wordt dan per variant meegenomen in de feed, mits er van dat specifieke item een afbeelding beschikbaar is. Bij het gebruik van variantkenmerken is een nieuwe variabele nodig: Groeps ID. Daarmee kan Google herkennen dat er meerdere productvarianten bij elkaar horen.

Tot slot

Het is aan te raden om bovenstaande wijzigingen door te voeren, zodat de feed die aan Google aangeleverd wordt alvast geschikt gemaakt wordt voor de toekomst. Daarnaast maakt de extra data het voor Google makkelijker om producten op de juiste wijze te indexeren. Kwaliteit is erg belangrijk voor Google: het menu item “gegevenskwaliteit” zal uitgebreid worden. Er komt in de nabije toekomst zelfs een optie waarbij in dit menu de gegevens uit de feed vergeleken kunnen worden met de actuele gegevens op de website.

Tot slot zal Google strenger letten op de kwaliteitsnormen en het naleven van de Google beleidsregels. Indien schendingen van het beleid en de kwaliteitsnormen vaker voorkomen, zal Google sancties toepassen. Daarbij kan Google verschillende penalties uitdelen, zoals het schorsen van de producten uit de resultaten voor een periode van een week (bij een tweede overtreding) of een maand (bij een derde overtreding). Ook is het mogelijk dat producten voor onbepaalde tijd niet meer zichtbaar zijn, indien er meer dan drie schendingen hebben plaatsgevonden.

Enkele tips (een kleine selectie uit de beleidsregels en kwaliteitsnormen van Google) om te voorkomen dat er door Google een waarschuwing of penalty wordt uitgedeeld:

  • Gebruik geen URL naar afbeeldingen met teksten als “geen afbeelding beschikbaar”.
  • Het winkellogo mag niet zichtbaar zijn op de productafbeelding.
  • Bepaalde productgroepen zijn niet toegestaan, waaronder evenemententickets, voertuigen, edelmetalen, diensten en producten die worden geleverd met abonnementen (bijvoorbeeld mobiele telefoons met abonnementen).
  • Als het lastig is om feeds aan te passen, dan kan je ook technologie inzetten die de feeds automatisch aanpast. Voor onze opdrachtgevers gebruiken wij bGenius hiervoor, maar het is ook mogelijk dit te doen via de technologie van bijvoorbeeld Shop2market.

Dit artikel is geschreven door Robert Schippers, Affiliate Marketing Product Manager bij Traffic4u.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Voor mensen die het lastig vinden om feeds te maken of aan te passen hebben wij hiervoor een gegevensfeed dienst speciaal voor Google Shopping: Google Shopping Dagelijks wordt de feed automatisch actueel gehouden door onze Crawl-IT oplossing.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.