Vaderlandse passie delen op Love Holland

13 juli 2011, 03:14

Deze maand is Love Holland live gegaan, een platform waar Nederlanders hun vaderlandse passie kunnen delen. Ik sprak met Isabel Mosk van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, een van de initiatiefnemers. Het idee is ontstaan nadat ze samen met Mobypicture het now.holland.com platform hadden opgezet waarbij alle social media content m.b.t. het WK verzameld werd. Dit platform werd een groot succes. Hier is het volgende idee uit ontstaan voor de promotie van Holland. Nederlanders worden aangespoord om hun mooiste Holland momenten vast te leggen op beeld/video en te taggen met #love, aangevuld met de naam van hun provincie (#lovefriesland), stad (#loverotterdam, #love020) of toeristische bezienswaardigheid (#lovemadurodam). Hierdoor worden de gebruikers van de #loveholland en gerelateerde hashtags als ambassadeurs ingezet voor de promotie van Nederland. Uiteindelijk wordt al deze social media content verzameld op love.holland.com.

Het doel van het project is het stimuleren van positieve conversaties over Holland op de sociale media kanalen, dat vervolgens leidt tot een platform (MobyNow) met gebruikersfoto’s. Wanneer deze database straks gevuld is, wordt deze internationaal vermarkt. “Het is uniek dat wij de Nederlander zelf inzetten voor de promotie van hun eigen land”, aldus Isabel. De doelstelling op korte termijn is dat er aan het eind van het jaar 10.000 foto’s zijn geplaatst. Daarnaast wil het dit jaar 450.000 Nederlandse bezoekers op de site verwelkomen, en 300.000 internationale. Isabel geeft aan dat de doelstellingen behoudend zijn ingestoken, met name omdat het de eerste keer is dat ze zo’n project hebben opgestart.

Eerste reacties

“De eerste reacties zijn heel positief, zowel vanuit de sector (toeristsche partners) en als de gebruikers”, aldus Isabel. Toeristische partners willen maar al te graag mee werken. Vanuit de gebruikers merkten ze dit al toen ze 1 maand geleden 40 mobypicture gebruikers hebben gevraagd mee te doen aan deze pilot. Tevens is #lovezeeland een mooie voorbeeld van een bestaand initiatief dat vanuit de crowd is opgezet dat al een succes is gebleken.

Hier zijn inmiddels ruim 3000 foto’s en video’s gedeeld. Deze postings hebben al ruim 200.000 bezoeken naar Mobypicture opgeleverd.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ruud

    Jammer dat je alleen wel verplicht mobypicture moet gebruiken. Zeker nu Twitter met eigen photo client in de startblokken staat en Yfrog en Lockerz veelgebruikt zijn.


    14 juli 2011 om 18:23
    Albertine

    Het is volgens mij heel logisch dat Mobypicture gebruikt wordt: Love Holland, dus ook de fotodienst van de Nederlandse Mobypicture.


    15 juli 2011 om 06:08
    Ruud

    @Albertine Dus je zit ook op het vaderlandse Hyves en niet op Facebook?


    15 juli 2011 om 06:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!