ReclameReview: Wijko
Het moet door de hoofden zijn gegaan van de creatieven die voor Wijko aan de slag gingen: “Wat kun je nou helemaal vertellen over satésaus?” Zeker als je de eerste commercial ooit maakt voor het merk, wil je toch goed voor de dag komen. Naar mijn mening hebben ze op een prima manier gebruik gemaakt van sociale bewijskracht, een van de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini.
credits:
Bureau: 60layersofcake
Concept en creatie: Sami Shirhan, Hans van Nood, Rodger Beekman, Patrick van Haperen
Interaction design: Nathalie Brähler
Productie: Jan Willem Bloem
Regie: Hans van Nood, Rodger Beekman
Strategie: Merle Weil, Hans van Nood, Rodger Beekman, Quirine Faber
Productie: MacGyver Amsterdam
De doelstelling:
Meer Wijko satésaus verkopen.
De uitwerking:
Wijko satésaus is een nogal voor de hand liggend ‘cadeau’ als er gevraagd wordt iets lekkers mee te nemen naar een etentje met vrienden. Zo blijkt uit de allereerste spot ooit voor het merk.
Het oordeel:
Ik zei het al: de makers hebben prima het principe van sociale bewijskracht ingezet om Wijko satésaus te promoten. We zien dat “iedereen” aan Wijko satésaus denkt als er gevraagd wordt om iets lekkers mee te brengen. Ook al vindt ons ‘bewuste brein’ het onzin om daar waarde aan te hechten (hé, we zijn toch geen kuddedieren maar individuen!), blijkt dat ons ‘onderbewuste brein’ daar wel degelijk aandacht aan schenkt. Daarom hoeft de commercial ook niet veel ingewikkelder te zijn dan dit. De boodschap is: iedereen houdt van Wijko satésaus want dat is de lekkerste. Ons brein doet de rest.
@Serge De commercials van Vaya zijn ook kort en krachtig, maar ik zou liever het ‘heel veel vakantie voor je geld’ verder hebben uitgewerkt. Een beetje zoals Plus probeert met ‘Plus biedt meer’, ook al slagen ze daar niet in. Nu schop je in de commercials vooral richting (wannabe) rijkelui. Volgens mij zit er wel meer in.