Tien tips voor meer retweets

30 juni 2011, 11:30

Je hebt een eigen blog, of je schrijft stukken voor MarketingFacts. Een ideale manier om zo veel mogelijk traffic naar je blog of website te krijgen is als de link als een lopend vuurtje wordt verspreid via Twitter. Hoe zorg je er nu voor dat de kans zo groot mogelijk is dat je blog 100 keer of vaker geretweet wordt? Hieronder tien tips.

Je hebt doorgeklikt?

Mooi.

Dan leg ik nu uit wat het echte onderwerp is van dit artikel. Ik wil het niet hebben over trucjes om retweets te krijgen, maar over één truc in het bijzonder: maak een lijstje. Tien tips voor, vijf trends in, twintig voorbeelden van; het wordt geheid gevreten op Twitter.

Ik merkte het zelf toen ik onlangs mijn eerste ‘lijstje’ voor MarketingFacts schreef: 8 redenen waarom je persbericht wordt weggegooid. Hoewel ik het artikel zelf eerlijk gezegd niet bijzonder veel inhoudelijker vond dan mijn eerdere bijdragen, werd het wel veel vaker geretweet en gedeeld via LinkedIn en Facebook.

Wat is dat toch met lijstjes? Bieden ze de illusie dat je even snel bijgespijkerd kunt worden? Of worden deze lijstjes sneller gedeeld omdat dan iets van de kennis afstraalt op de retweeter? Dat je een artikel over de eigenschappen van een goed persbericht deelt met je followers om te laten zien dat je hier zelf ook iets van af weet?

Mijn vermoeden is dat een belangrijk deel van de lijstjes-retweeters blind op de Twitter-knop drukt, om die laatste reden. Sterker nog: ik denk dat veel van deze mensen het hele artikel niet eens lezen.

Daarom ook mijn misleidende intro. Ik wil een experimentje doen. Jij weet waar deze blog over gaat, want je hebt doorgeklikt (en -gelezen). Als je de (echte) inhoud wilt delen via Twitter, gebruik dan onderstaande knop:

Dit wordt dan je tweet:

Waarom bloggers geobsedeerd zijn door lijstjes door @freek_janssen via @marketingtwit (url)

De blinde retweeters zullen gebruik maken van de officiële titel van het artikel, dus:

Tien manieren om meer retweets te krijgen door @freek_janssen (url) via @marketingtwit

Ik ben benieuwd welke tweet vaker voorkomt. In de comments houd ik de score bij.

Prettige wedstrijd!

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!