NS.nl meest bezochte reiswebsite in Nederland
In april 2011 bezocht 56,6 procent van de Nederlandse internetgebruikers een reiswebsite. Daarmee staat Nederland op de vierde plaats in Europa als het gaat om het gebruik van reiswebsites of travel sites. UK (66,5%), Ierland (58,7%) en Spanje (57,3%) scoren hoger volgens het deze week verschenen persbericht van comScore.
Als we naar de Nederlandse reiswebsites kijken dan blijkt dat NS.nl, de website van de Nederlandse Spoorwegen, met ruim 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand het meest bezocht. Daarna volgen OV9292.nl en de websites van Emesa BV (waaronder websites als VakantieVeilingen.nl and InpakkenenWegwezen.nl). In Europa trekken Expedia en Priceline.com met resp. 21,7 en 16,4 miljoen unieke bezoekers per maand veruit de meeste bezoekers.
Volgens comScore telt Nederland op dit moment bijna 12,0 miljoen internetgebruikersdie gemiddeld 31,3 uur per maand aktief zijn op internet. Nederlanders besteden daarmee binnen Europa de meeste tijd aan internet.
Ik ben benieuwd welke conclusies hieruit worden getrokken. Uiteraard reizen we veel en hebben we dus behoefte aan actuele reisinformatie. Maar hoeveel procent van de bezoekersaantallen komt noodgedwongen op de site omdat de dienstverlening van de desbetreffende onderneming weer eens te wensen overlaat. Ik doel uiteraard op vertragingen, uitgevallen treinen en andere storingen. Ik ben benieuwd naar die cijfers. Ofwel 1 stap verder: er zit niet alleen een relatie tussen behoefte aan reisinfo (vanuit positieve zin) en bezoekersaantallen, maar ook tussen slechte dienstverlening en bezoekersaantallen. Misschien ver gezocht, misschien vanuit marketingoogpunt ook geen interessante discussie, maar het kwam bij mij als frequent reiziger die zijn treintijden uit zijn hoofd kent, als eerste naar boven toen ik dit artikel las.
Marco, heb je de cijfers goed overgetypt 😉
NS en 9292 hebben maandelijks veel meer bezoekers dan 1,5 miljoen… ComScore en het bedrijf achter Nedstat. En deze 2 sites worden door Nedstat gemeten. De onderzoeker had even de onderzoeksresultaten naast de werkelijk gemeten cijfers moeten leggen. Het verschil is lachwekkend…..
@mdebruin: ja hoor, cijfers zijn goed overgetikt (zie ook grafiek); moet zeggen dat ik zelf ook vraagtekens had bij de absolute aantallen. Kan me herinneren dat jij destijds veel grotere aantallen noemde. Kun je daar overigens nog iets over zeggen? Wat is volgens jou het huidige bereik van bijv. OV9292.nl?
In mijn tijd zaten we structureel boven de 3 miljoen. Hoe het nu is weet ik niet. Wellicht dat iemand van 9292 zelf reageert. NS cijfers waren destijds net iets hoger en de andere maand weer wat lager. NS heeft meer dan alleen een routeplanner.
Het gaat mij niet alleen om de echte cijfers. Waar het mij om gaat: het is een onderzoek waar ook klanten van ComScore in genoemd worden. Check als ComScore voordat je iets gaat roepen tenminste even wat je echt meet bij die klanten. Nu is het lachwekkend (voor mij). Iedereen kan bedenken dat 1,5 miljoen veel te laag is.
En je schrijft het zelf al: achter Emesa zitten meerdere sites terwijl andere sites alleen zijn #appelsenperen
Ik vraag me af waar Booking.com dan staat gezien de omzetten die hier vandaan komen..
Gezien de vragen die zijn ontstaan n.a.v. het artikel lijkt mij een korte uitleg op z’n plaats. De cijfers betreffen unieke personen – geen unieke cookies/browsers zoals in webanalytics. De aantallen zijn uitsluitend afgeleid van het comScore panel in Nederland. Er is dus geen enkele relatie met de “Sitestat/DigitalAnalytix” cijfers, welke uitsluitend voor klanten zelf toegankelijk zijn. Gemiddeld (met nadruk op gemiddeld) kun je er van uitgaan dat een persoon per maand 2,4 cookies “verbruikt” om een site te bezoeken (meerdere browsers, meerdere locaties, cookies opruimen, etc.). Rekenen we de 1,54 miljoen personen van NS om naar unieke browsers (webanalytics bezoekers) dan zijn dat er 3,7 miljoen (1,54 keer 2,4). Dit is in lijn met Mark’s beleving. Gezien bezoek aan de NS site vanaf meerdere locaties en mobieltjes zullen de webanalytics cijfers waarschijnlijk zelfs iets hoger zijn.
De webanalytics cijfers zijn dus niet gebruikt voor deze bezoekersaantallen. Als sites dat willen biedt comScore ze gratis de mogelijkheid om dat aan de hand van een tag te doen: zie Unified Digital Measurement (ook aan de hand van DAx tags). Deze calibratie tussen panel en tags vormt ook de kern voor de nieuwe STIR bereikscijfers, zodat er eindelijk een einde komt aan de verwarring tussen bereikscijfers uit een panel (personen) die vergeleken worden met de eigen webanalytics cijfers (unieke browsers).
Tot slot: de rangschikking in de tabel is op eigenaar van sites en omvat in een aantal gevallen de (ontdubbelde) aantallen personen van meerdere sites bij elkaar opgeteld.
Enrico Verhulst, comScore, tevens contactpersoon STIR
Gek hé dat de NS zo ‘goed’ scoort? Misschien vanwege al die mensen die mobiel hun vetragingen willen checken?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!