Jongeren en Twitter

Jongeren en Twitter

Jongeren Twitteren niet en dus heeft Twitter geen toekomst. Een stelling die ik maar al te vaak hoor (recent op een congres weer uit de zaal) of lees, zoals vandaag ook weer op dit blog in de reactie op het artikel van Jan Willem Alphenaar. Interessante gedacht, die totaal geen enkel hout snijd.

Laten we deze redenatie even doortrekken. Jongeren gebruiken ook geen Linkedin, vanuit dit basisprincipe heeft Linkedin dus geen toekomst. Toch heb ik nog nooit iemand het (met deze redenatie) horen zeggen. Interessant is ook als je het omdraait. Hyves heeft heel veel jongeren, met name de actieve Hyvers hebben een gemiddelde leeftijd ver onder die van b.v. Facebook of Linkedin. Dus Hyves heeft de toekomst? Waarom spreekt iedereen dan al tijden over de ondergang van Hyves? De jongeren gebruiken het toch?

(Social) media gebruik naar leeftijd

Volgens mij gebruiken we media op andere manieren op andere leeftijden en daarmee dus ook regelmatig andere media. Zoals de Social Technographics tool van Forrester aangeeft zijn jongeren in Nederland (18-24 jongeren in dit geval) in grote mate spectators en joiners. Heel Nederland kent 64% spectators en 38% joiners (dat is incl. de grote hoeveelheden jongeren dus). Twitter is typisch een medium waar je als spectator of joiner niet heel veel te zoeken hebt. Het lijkt me dus volkomen logisch dat Twitter niet heel populair is onder jongeren.

Echter denk ik dat net als bij andere media ook Twitter iets is voor ‘latere leeftijd’, net als bijvoorbeeld Linkedin. De eerste stappen nemen sommige studenten, maar worden pas echt gezet als men gaat werken. De groei van Twitter (meer dan 300.000.000 accounts inmiddels) laat zien dat het einde nog lang niet in zicht is. Twitter is typisch een medium waar als je werkt je gewoon meer aan hebt.

Een interessante uitspraak die me hierbij recentelijk weer te binnen schoot toen Twitter zijn echte eerste stappen zetten op de Nederlandse markt, met Erwin Blom en Marco Derksen, was dat er toen al werd gezegd: Twitter is voor oude mannen… Achteraf misschien wel heel wijs, die hebben namelijk nog iets te melden :)

Risico’s

Zitten er geen risico’s aan dan? Natuurlijk wel. Het feit dat jongeren al op een ander netwerk, zoals bijvoorbeeld Facebook, zitten kan altijd een risico meebrengen. Net als dat voor Linkedin het geval is met apps als Brancheout. Echter heeft het hebben van jongeren ook nadelen. Het imago van Hyves is dat het voor je 14 jarige nichtje is, dus dat jij jezelf er niet op kan laten zien. Als Twitter massaal omarmt zou worden door jongeren, heb je dan niet precies hetzelfde probleem?

Het kan dus risico’s met zich meebrengen als men pas op ‘latere leeftijd’ in een bepaald medium of platform stapt. Het argument ‘Twitter heeft geen jongeren dus geen toekomst’ is echter complete nonsense. Dat is namelijk ook zeggen: Linkedin heeft geen toekomst en Hyves heeft de toekomst. Zullen we daar dan nu mee ophouden?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat hier nog een belangrijke reden bij komt. veel jongeren gaan pas twitteren als een idool van ze gaat twitteren. Op YouTube zie je jongens als KoningVlog (16 jaar) met duizenden jongere (12-18) volgers. Zij zitten op twitter omdat hun idool dat ook zit.

    geplaatst op
  • Dat 'jongeren' niet op Twitter zitten is inmiddels toch achterhaalde onzin?

    geplaatst op
  • Sluit me aan bij Bas dat het onzin is dat jongeren perse op twitter zouden moeten zitten om er een succes van te maken (dat kan ook zonder). Daarnaast klopt het idd wat @postma stelt, jongeren zit wel op twitter. Groot deel van de klas van mijn dochter (13 jr) zit op Twitter. Waarom? Precies, omdat hun idolen daar ook zitten!

    geplaatst op
  • Mijn ervaring is dezelfde als van Marco. Ook een 13-jarige dochter waarvan haar hele vriendenkring op Twitter aanwezig is.
    Maar heb het haar gevraagd, ze volgen nauwelijks celebs/idolen.

    Wat ik heel leerzaam vond is een zoekkolom in tweetdeck maken met je woonplaats/school in de buurt oid. Je ziet groepen twitteren waarvan je het niet verwacht had.

    geplaatst op
  • Dus wat we eigenlijk hier zeggen is niet alleen dat de stellingname niet klopt (dat een medium geen toekomst heeft als jongeren er niet op zitten), maar ook nog dat het feitelijk incorrect is dat ze er niet op zitten :)

    geplaatst op
  • @bvdhaterd nou ja, misschien een klein beetje :)

    Laatste linkje in m'n vorige reactie klopt blijbkaar niet, dat moest "me bb" zijn. Werkt dat nu wel? Geeft bovendien mooie voorbeelden van taalverloedering...

    geplaatst op
  • Weer niet, gaat mis bij de in de url blijkbaar.

    geplaatst op
  • Toch zie ik in de leeftijdscategorie van mijn oudste kinderen (21) dat eindexamenkandidaten vanuit MBO en HBO gestimuleerd worden om linkedin accounts aan te maken t.b.v. het solliciteren na het behalen van het diploma. Was dus hooglijk verrast dat zoonlief zonder het zijn vader te vragen spontaan een 'invitation to connect' stuurde...

    Luidt dit dan toch een verjonging van Linkedin in?

    geplaatst op
  • Ik kan de reactie van mr Posdijk beamen, ik (nu 23 jaar) ben zelf ook pas (actiever) LinkedIn gaan gebruiken na het afstuderen. En de periode waar ik nog veel meer gebruik ging maken van LinkedIn was toen ik terugkwam van een jaar reizen en werkloos was.. Ook een belangrijke factor :)

    geplaatst op
  • Een enkele logica universeel maken voor het bepalen van de stand van zaken voor meerdere soorten platformen werkt natuurlijk niet. LinkedIn, (potentieel duurzaam dankzij de arbeidsmarkt, maar moet zijn ambitieuze beursgang nog waar maken), Hyves, (in Nederland duurzaam dankzij TMG, daarbuiten niet), en Facebook (internationaal universeel gebruikt en flexibel in te zetten op meerdere toepassingen), zijn totaal andere platformen dan (ook internationaal gebruikt) Twitter. De belangrijkste doelgroepen om op te adverteren worden daar, voor Twitter, dan ook geheel anders bepaald (in het geval van Hyves is de belangrijkste doelgroep bijvoorbeeld ook 'jongeren', maar dan hebben we het hier inderdaad over de 13 tot 16 jarigen, van wie er overigens bar weinig langdurig actieve leden bij komen).

    Twitter wordt relatief gezien, en vooral internationaal bekeken, niet veel gebruikt door jongeren. Maar jongeren geven daarnaast ook nog eens aan dat zij het irritant vinden om via Twitter door commerciële partijen te worden aangesproken (wat ook geldt voor Facebook maar Facebook is een veel breder merk). “Merken op social media zijn voor mensen op het kantoor die zich vervelen.” , “Ik zit veel minder op Twitter omdat er zo veel reclame is. Als ik iets zeg over een broodje tonijn word ik gelijk gevolgd door een tonijn importeur. Irritant!”, “Medewerking vragen is ook geen reclame, dat is werk.” (Kids & Jongerencongres 2011)
    Maar ook de volwassen doelgroepen zijn voor gericht adverteren, direct op Twitter, niet bijzonder interessant, gezien de beroepsgroepen die op Twitter actief zijn voornamelijk bestaan uit andere adverteerders of mensen op wie niet, direct via Twitter zelf, succesvol en gericht te adverteren valt. Twitter gebruik je marketingtechnisch vooral voor SEO (voornamelijk om nieuwe content te laten indexeren) en als aanvulling op bestaande campagnes (Old Spice had al 4 succesvolle virals lopen vóórdat ze Twitter met succes konden inzetten).

    Gezien het lage redement wat uit deze manier van adverteren te verkrijgen is, wat ook wordt weergegeven in de resultaten van Twitter, is het niet logisch om Twitter op dit moment een duurzaam merk te noemen zolang het op zichzelf staat. We hebben het hier wel over het falen van de grootste marketingstrategie die Twitter in potentie aan had kunnen roepen. Twitter kan echter, zoals het nu is, bar weinig veranderen aan haar werking, zonder de kracht, (simpliciteit en minimalisme), van haar concept te verzwakken. Dat is al een groot verschil met bijvoorbeeld LinkedIn en andere merken. Twitter staat dus een uitdaging te wachten.

    Daarbij gaat het onder andere om de aanwezigheid van een stabiele en langdurige groei van actieve gebruikers die langer dan 3 maanden na inschrijving de interactie blijven aan gaan met het platform, en niet om het huidige aantal langdurig actieve gebruikers. Dat laatste zegt namelijk niets over de duurzaamheid en flexibliteit van een gebruikersplatform.

    Is het ontbreken van jeugdparticipatie een slecht teken voor het merk Twitter?
    Jazeker. Een breed merk is nu eenmaal sterker en een grote en een voor Twitter extreem belangrijke doelgroep waar maar weinig winst op te boeken valt, zowel kwa geld als kwa groei, is geen goed teken. Het zegt ook niet álles over de duurzaamheid en sterkte van een merk, (en dat wordt door mij ook niet beweert).

    Maar niet elk gegeven is informatie en je moet informatie in een passende context plaatsen om er een zinnige conclusie uit te trekken. Je bent als ondernemer en als belegger behoorlijk idioot wanneer je alleen op basis van enkele statistieken belangrijke beslissingen zou nemen. Helemaal wanneer de statistieken ook nog eens op een ander merk slaan dan het merk waar jij interesse in hebt.

    Een duif is een vogel, maar niet iedere vogel is een duif.

    geplaatst op
  • Ik kom best veel jongeren tegen op twitter. Inderdaad onder meer omdat ze hun idolen, Justin B. bijvoorbeeld, dan kunnen volgen. Wat me opvalt is dat veel jongeren twitter gebruiken als een 'wie, wat, waar' op Hyves: ze melden wat ze aan het doen zijn. Daarnaast is twitter voor hen een chatbox. Wat me daarbij vooral opvalt, is dat veel jongeren zich niet realiseren dat twitter zo'n open medium is. Denk maar aan het meisje dat een paar weken geleden had getwitterd dat ze was 'geslaagt' voor haar Nederlands. Deze tweet kwam, met haar twitternaam erbij, in de Metro te staan. Bepaald geen pretje voor het 16-jarige kind. Daarnaast is het gevloek niet van de lucht - prima natuurlijk, maar je moet je wel realiseren dat je tweets compleet met vloeken en spelfouten door Google worden teruggevonden. Op Hyves, dat over het algemeen met gesloten profielen werkt, is dat wel anders. (Let wel, dit zijn alleen mijn bevindingen, uiteraard heb ik hier geen uitgebreid onderzoek naar gedaan).
    Tot slot vermoed ik dat de oorspronkelijke twittercodes door veel jongeren anders worden beleefd. Denk hierbij aan crowdsourcing, samen delen, nieuwe contacten opdoen, dat soort zaken. Ik heb al een paar keer gemerkt dat het bepaald niet werd gewaardeerd als ik via een hashtag reageerde op een tweet van een jongere. Beslist geen opdringerige tweets hoor: ik was bijvoorbeeld bij Duinrell en vroeg een onbekende jongen naar zijn ervaringen met een bepaalde attractie. Waar ik me mee bemoeide! En hoe ik erbij kwam hem zomaar, zonder hem te kennen, iets te vragen!
    Ik wil helemaal niet zeggen dat deze ontwikkeling slecht is. Het kan het karakter van twitter echter wel veranderen. Waarmee de cirkel rond is: want heeft dat type twitter wel de toekomst?

    geplaatst op
  • Uit de praktijk kan ik melden dat jongeren wel twitteren. Ik heb het twitteraccount @2mc (ooit bedachte bedrijfsnaam). Nu blijkt dat dit ook een veel voorkomende brugklas afkorting is. Gevolg: ik krijg elke ochtend netjes mijn huiswerk door...

    Ze gebruiken het om uitvaluren aan elkaar door te geven. Te discussiëren over huiswerk en over \"kk meesters\".

    Leuk hoor!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.