Is Twitter een roofvogel?

1 juni 2011, 03:28

Twitter is druk bezig. Ze zijn onlangs gegroeid naar 300 miljoen gebruikers, ze bereiden een beursgang voor en nu gaan ze eindelijk ook geld verdienen. Hoe? Door goed te kijken naar het succes en de business modellen van andere partijen. Waarom het wiel zelf uitvinden als anderen dat ook kunnen? Je koopt gewoon het wiel over of je maakt het na.

In januari stelde ik al de vraag, ‘haalt Twitter het einde van 2011?’. Dat was niet zomaar een losse kreet, dat kwam omdat Twitter nog steeds geen verdienmodel had. De gevolgen zouden voor vele gebruikers, inclusief mijzelf, desastreus zijn.

Natuurlijk zou Twitter geld moeten kunnen verdienen aan 300 miljoen gebruikers, maar als deze gebruikers alleen maar via een externe tool gebruik maken van je API dan kun je er niet veel mee.

API blijkt meest slimme zet.

Twitter is vanaf het begin een open platform geweest. Via een eenvoudige te gebruiken API kon elke ontwikkelaar zelf functionaliteiten ontwikkelen en koppelen aan Twitter. Zou dit een doordachte strategie zijn geweest? Doordat Twitter de API openstelde kwamen de meest creatieve oplossingen naar de markt. Het enige dat Twitter hoefde te doen was kijken welke oplossingen het goed deden en welke niet. De populariteit van de oplossingen was voor Twitter het beste marktonderzoek. Laat anderen het maar verzinnen, het naar de markt brengen en het publiek eraan laten wennen.

Zodra een oplossing gemeengoed is geworden bij gebruikers zet Twitter zijn stappen. Afhankelijk van de loyaliteit van de gebruikers zijn er twee keuzes: Overnemen of kopiëren.

If you can’t beat them ,buy them.

De eerste stap die Twitter hiervoor heeft gezet is het overnemen van Tweetdeck. Tweetdeck, ooit gestart door @iaindodsworth is een veelgebruikt platform voor Twitter. Een desktop-, browser- en mobile tool om eenvoudig meer uit je Twitter te halen. Tweetdeck vergroot de mogelijkheden enorm van Twitter en is daarom het meest gebruikte platform hiervoor. Dus in plaats van dit succes te kopiëren en te evenaren heeft Twitter het gekocht voor het schamele bedrag van 50 miljoen dollar. Hiermee zetten ze hopelijk de concurrentie een stukje achter zich, zoals Ubersocial en Hootsuite. Deze twee hebben een redelijke marktpositie en de gebruikers hebben er niet voor niets voor gekozen. Ik persoonlijk gebruik Ubersocial puur omdat Tweetdeck niet draait op een blackBerry. Anders wist ik het wel.

If you can copy them, don’t buy them.

Stap twee is een positie nemen in een markt zeer populair is op Twitter. Plaatjes. Dit is een markt waar veel aanbieders floreren. Twitpic, Yfrog en ook het Nederlands Mobypicture om er maar een paar te noemen. Bij deze functionaliteit blijken gebruikers helemaal niet zo trouw. Toen Mobypicture last had van een storing, gingen de gebruikers massaal een andere dienst gebruiken. Waarom? Omdat het slechts over het opslaan en delen van een plaatje gaat. Zo ziet Twitter dat ook. Het is heel populair, maar de loyaliteit is niet echt groot. Als het maar werkt is het goed. Dus heeft Twitter ervoor gekozen om deze dienst, die vrij eenvoudig te ontwikkelen is, in eigen beheer te ontwikkelen. Ze weten dat het een succes is en waarom meer betalen dan nodig? Waarom miljoenen neerleggen als je het voor een fractie kunt maken? Straks zal het de default instelling op Tweetdeck zijn en zullen de gebruikers massaal overstappen.

De volgende stap, LBS?

Een derde, zeer interessante markt, is de wereld van location based services. Een markt waar FourSquare, met een geschatte waardering van enkele miljarden dollars, de absolute winnaar is. Vooralsnog. Facebook places maakt gebruik van de loyaliteit van de Facebook gebruiker om een concurrerend product in de markt te zetten. Het lukt ze nog bij lange na niet om FourSquare van de troon te stoten, maar in potentie zouden ze dit kunnen doen. Hoe Twitter in deze wereld een plek wil gaan veroveren kan ik nog niet inschatten. Maar dat zullen we op termijn vanzelf wel merken. Een overname van FourSquare lijkt niet denkbaar evenals het lanceren van een eigen product hierin. We zullen het zien.

Vingertjes in de social media pap.

De overname van Tweetdeck vergroot niet alleen de positie van Twitter in de Twitter-wereld, ze hebben met dit Dashboard ook meteen een vingertje in de pap van de andere sociale netwerken. Met behulp van Tweetdeck kunnen de gebruikers namelijk ook meteen hun contacten op Facebook en LinkedIn onderhouden en monitoren.

Twitter is een roofvogel.

Ik vind dit allemaal mooie ontwikkelingen. De strijd om de loyaliteit van de gebruiker is nu serieus begonnen. Ik ben benieuwd wat voor creatieve extra’s er ontwikkeld gaan worden die weer een mogelijke prooi van Twitter kunnen zijn. Misschien is Twitter niet meer het onschuldige vogeltje dat zij proberen uit te stralen, maar een echte roofvogel die aast op prooien.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Tens

    Ik help u eraan herinneren dat het adverteermodel van Twitter tot noch toe gigantisch geflopt is. Ook Facebook delft onverwacht extreem lage inkomsten uit advertenties, omdat dit sociale platform daar niet geschikt voor blijkt te zijn.

    Twitter kocht Tweetdeck omdat haar eigen app niet naar behoren kon functioneren. Het gaf vooral problemen met Android.

    Twitter een roofvogel? Haar basis, de hoofdlijnen in het verdienmodel, staat niet. Zolang jongeren aangeven juist bij Twitter weg te blijven wanneer er gericht wordt geadverteert en zolang 70% van de Tweets nog altijd niet worden gelezen en de grootste beroepgroep van Nederlandse Twitteraars vooral bestaat uit marketeers, heeft Twitter alleen het tegendeel bewezen.

    Dat is het gevaar van social media initiatieven die niet worden ondersteund door een breed merk (vandaar dat Google als merk zijnde veel sterker staat dan Facebook, hoewel de indexering van Facebook hoger is). Twitter moet, net als Facebook, veelzijdiger worden. Zich als merk breder ontwikkelen. En daarmee duurzamer worden. Wanneer de geldstroom wel stabiel is, maar de groei van het aantal nieuwe en langdurig actieve gebruikers is dit niet, dan is het alleen op korte termijn geld waard (zie MySpace). Sponsoren blijven dan immers weg. Twitter heeft beide aspecten, een vaste groei van langdurig actieve nieuwe gebruikers als ook een vaste grote geldstroom, nog altijd niet voor elkaar. Ze is niet flexibel en het merk is niet breed te ontwikkelen. Ze speelt paniekvoetbal.

    Mijn verwachting is dat Twitter steeds minder zelfstandig zal worden, tenzij ze echt met iets brilliants komen.

    Vooral in 2012, wanneer Larry Page pas goed met Google Social los zal gaan, zal Twitter het nog moeilijk krijgen. Facebook kent dit probleem ook trouwens, vandaar dat Suckerberg zo graag zou zien dat Google als merk wat onbetrouwbaarder over komt. Facebook krijgt echter wél de kans om zich breed te ontwikkelen..


    1 juni 2011 om 05:50
    ronvanswol

    Tens heeft wel een punt waar het gaat om de mogelijkheid om de dienst door te ontwikkelen. Het verdienpotentieel van een microblogdienst lijkt me immers matig, maar Tweetdeck heeft als platform al veel meer mogelijkheden en als de mensen bij Twitter erin slagen om dat merk verder uit te bouwen en uit te breiden met diensten die voor reclamemakers interessant zijn dan zou het nog wel eens wat kunnen worden. Want laten we wel wezen: een sponsored tweet hier een daar en een eventueel premium-account in Tweetdeck gaan niet het grote geld opleveren.


    1 juni 2011 om 07:45
    Fred IJspeerd

    De internetbubbel van 2000 zit nog vers in mijn geheugen.

    Twitter is geen roofvogel, wel zijn de mensen op de beurs aasgieren die gaan bieden op Twitter. Mijn voorspelling: het aandeel Twitter zal eerst flink stijgen. Daarna zal het aandeel een daling laten zien. Eén en ander zal afhankelijk zijn van hoe snel de digitale ontwikkelingen gaan en of Twitter die kan bijhouden of dat er een andere marktleider komt met de opvolger van Twitter.

    Niemand heeft een glazen bol. De toekomst zal het leren.


    1 juni 2011 om 10:58
    Tens

    Twitter’s data reseller Gnip brengt bij lange na niet genoeg geld in het laadje om voor Twitter het verschil te maken. Dat geldt ook voor de verkoop van de databundel die Twitter zelf in handen houdt.

    Twitter Analytics is júist bedoeld voor adverteerders die direct via Twitter adverteren.

    De Twitter adverteerders die direct op de site adverteren blijven hiermee dus nog altijd de belangrijkste inkomstenbron tot Twitter een oplossing ziet voor een verdienmodel dat binnen haar concept past.


    1 juni 2011 om 12:18
    ronvanswol

    @jwalphenaar

    Hmm, even de mogelijkheden voor datamining voor Twitter op een rijtje zetten:

    – Mijn Bio (die door het vrije formaat niet geautomatiseerd te analyseren is, althans niet tot hoogwaardige data)

    – Mijn locatie (inderdaad, men weet wanneer ik misschien verhuisd ben)

    – Mijn www (Zullen ze eerst moeten kijken om te zien dat het een blog is en wat voor blog het dan is)

    – Mijn tweets (zouden geanalyseerd kunnen worden op veel voorkomende woorden, maar de vraag is of je daar hoogwaardige data uit kan destilleren)

    – Oke, en mijn huidige locatie als ik die aan mijn tweets zou toevoegen (Dat is voor LBS-marketing wel handig)

    Ik vind het niet heel erg sterk. Wat dat betreft hebben Facebook, Hyves en LinkedIn het beter voor elkaar doordat ze veel meer relevante informatie in verplichte velden in de profielen opslaan. En doordat een wijziging in het profiel bij LinkedIn bijvoorbeeld veel meer zegt dan een wijziging in mijn Twitterprofiel.

    Realtime markt onderzoek mbv Twitter? Gezien de beperkte hoeveelheid data die Twitter van mij heeft lijkt me dit onmogelijk. Ze weten bijv. niet eens mijn geslacht of mijn leeftijd.

    Trendonderzoeken kan natuurlijk wel, als moet je je blijven afvragen hoe goed de kwaliteit van de informatie is die je uit twitter haalt.

    Waar Facebook, Hyves en LinkedIn dus veel nuttige informatie kunnen verzamelen, is dit voor Twitter niet mogelijk. De profielinfo op Twitter is te summier en de informatie uit de tweets te veel versnipperd om makkelijk te kunnen analyseren. Ik zie dat verdienmodel voor Twitter dus ook niet voor me.


    1 juni 2011 om 12:45
    Tens

    Iets waar veel over gesproken wordt is niet automatisch een positieve meme. De Twitter meme is dan ook niet altijd een trend waar je op in kunt spelen. Zie het merk OBL, die na de dood van Osama Bin Laden ineens trending topic werd.. Ik zie Twitter vooral als een hulpmiddel. Het wachten is dan ook op een bredere inzet van Twitter, in samenwerking met een ander product of merk, of simpelweg op de succesvolle toepassing van Twitter-achtige features op concurrerende producten.


    1 juni 2011 om 13:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!