• Mobile
    wordt gesponsord door

Legt apotheose Momo een fundament voor komend jaar?

Legt apotheose Momo een fundament voor komend jaar?

Vanmiddag is de laatste Mobile Monday. Het wordt een bijzondere editie, niet alleen omdat het de laatste is (de kiem lag vier jaar geleden hier op Marketingfacts). Met het programma van sprekers kan Momo een fundament leggen voor de komende tijd. Het afgelopen jaar heb ik veel van de sprekers gezien, en ze vertegenwoordigen samen een brede visie op de grote trend voor de komende jaren: hoe gaan we om met een digitale omgeving die zich volledig aanpast aan onze individuele behoeftes en die soms zelfs de regie in handen neemt via de achterliggende algoritmes? Ik weet uiteraard niet welke presentaties vandaag worden gegeven, maar het lijkt een mooie apotheose te worden.

De trend van nu is zonder meer het toepassen van sociale principes in de business context en de gamification in marketing. En het (eindelijk) doorbreken van mobiel als touchpoint voor diensten. Maar het komend en volgend jaar zullen we veel meer aandacht gaan krijgen voor de manier waarop algoritmes onze blik op de wereld zullen bepalen. Eli Pariser heeft hierover net het boek The Filterbubble geschreven en een TEDtalk gegeven (aanrader), maar de beste presentatie hierover zag ik dit jaar op LIFT door Kevin Slavin, een van de sprekers op Momo vanmiddag. Hij liet zien hoe er een kloof ontstaat tussen ons model van de werkelijkheid en de nieuwe werkelijkheid die algoritmes maken.

Ook op LIFT stond Ben Hammersley, die vertelde over post-digital geopolitiek, waar de nieuwe verbintenissen niet de landen, maar de interesses zijn, de gelijke waarden. Steden worden belangrijker. Cities as platform. Adam Greenfield is daarin één van de vooruitgeschoven posten. Zijn panel op SxSW en vooral de presentatie op CoCities belooft veel goeds voor vanmiddag. Big Data ontstaat in de stad, maar wat is de nieuwe definitie van een openbare ruimte als al ons gedrag realtime input is voor profielen.

Een van de antwoorden op de nieuwe context is het design van de diensten. We zullen diensten opnieuw moeten ontwerpen met als startpunt de mobiele context. Jyri heeft een prachtig verhaal daarover hoe hij Ditto heeft ontworpen met continue focus op mobiel. Op SxSW vertelde hij dit verhaal uit de losse pols, en ik ben benieuwd naar de slides die hij erbij heeft. Ook ben ik benieuwd naar zijn visie over wat een dienst succesvol maakt, design alleen lijkt niet genoeg als we naar Ditto kijken.

Momo wordt afgesloten door één van de founding fathers; Raimo van der Klein. Het succes dat zijn Layar heeft, is een bewijs van een visie op de toekomst. Benieuwd naar de volgende stappen van Layar, maar hopelijk deelt Raimo vanmiddag vooral zijn visie op de komende jaren en maakt zo de cirkel van Momo echt rond.

Als je er niet bij kunt zijn, check dan zeker de livestream via de app of video’s.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Iskander, je slaat de spijker op z'n kop en had een goed voorgevoel over het programma, met name het laatste deel. Als Kevin niet gisterenochtend op de boot nieuwe inspiratie had opgedaan, was het verhaal dat hij zou vertellen in lijn zijn geweest met zijn verhaal op LIFT. Die talk is dan ook zeker een aanrader voor mensen die hem nog niet gezien hebben. Alleen de blote voeten had niemand zien aankomen;)

    geplaatst op
  • Nee die blote voeten had ik inderdaad gemist ;-)

    Het was een memorabele laatste editie, de verwachtingen zijn helemaal waargemaakt! Mijn 'verslag'.
    Ik was blij dat Kevin Slavin een speciaal verhaal vertelde, knap hoe hij dat in een half uur in elkaar zet. Ik ben benieuwd of het nog veel discussie heeft opgeleverd in de AR-wereld... ;-)

    Ook hier nogmaals dank aan het hele Momo-team voor deze en alle eerdere inspirerende bijeenkomsten!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.