Online streaming bezwijkt tijdens ontknoping Eredivisie

16 mei 2011, 04:00

Het zal niemand ontgaan zijn, gisteren speelde de ontknoping van de Eredivisie zich af. Net als vele anderen zat ik thuis met een biertje klaar om de wedstrijd te bekijken. Op het moment dat ik de wedstrijd wilde bestellen kwam ik echter bedrogen uit. TotaalTV meldde dat Ziggo de populariteit van de wedstrijd niet aan niet aankon. De website lag eruit, en de telefonische helpdesk was overvol. Zonde, want juist op een moment dat veel nieuwe klanten in contact komen met Video On Demand en het merk Eredivisie Live, komt deze klant bedrogen uit.

Als alternatief kan de stream ook via de PC of laptop worden bekijken. Hoewel mij dit nog gelukt is was via Twitter te zien dat vele anderen dit niet is gelukt. Ook de website van Eredivisie Live was niet goed bereikbaar. Er werd dan ook steen en been geklaagd over zowel Eredivisie Live als Ziggo.

Een woordvoerder van Eredivisie Live liet weten zelf ook not amused te zijn: ‘‘Er zijn nog een aantal vragen die ook wij zelf graag beantwoord zien door de betrokken partijen die de online streaming voor ons verzorgen. Duidelijk is in ieder geval dat de interesse in de zinderende ontknoping massaal was, en zelfs van een dusdanig niveau dat op zeker moment toegang tot de wedstrijden is gesloten om zo de kwaliteit voor de kijkers te kunnen blijven waarborgen.’‘

Erg zonde wat mij betreft. Video on demand via de TV staat nog in zijn kinderschoenen, en had voor velen een positieve eerste ervaring kunnen zijn. Helaas is dit nu voor velen een slechte ervaring geworden.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Dat is erg zuur inderdaad. Die 100.000 mensen op het muesumplein hebben dat wat minder erg gevonden gok ik zo. 28 mei om 20:30 wordt trouwens de Champions League finale in 3D uitgezonden. Ben heel erg benieuwd wat voor ervaring dat gaat zijn.

    Voetbal in 3D kijken. Iemand al ervaring daarmee? Lijkt me een rare gewaarwording. Ik zou het dan voor Ziggo in dit geval aanraden om abonnees een gratis 3D bril te kunnen laten bestellen. Vergroot de kans dat men ook daadwerkelijk gaat kijken.


    16 mei 2011 om 10:27
    DannyOosterveer

    Lijkt mij ook een goed idee @MikevHoenselaar. Heb er zelf geen ervaring mee. Ken wel veel mensen die enthousiast zijn over HD voetbaluitzendingen. Is natuurlijk ook wel voor te stellen dat juist bij voetbalwedstrijden waarbij je de ‘objecten’ klein en ver weg zijn het scherper beeld echt loont.


    16 mei 2011 om 10:42
    ArneGalama

    Het was inderdaad erg jammer dat de stream en de site van eredivisielive het begaf. Ik vraag mij wel af hoe ze dit hebben kunnen laten gebeuren. Enkele weken voor het einde van het seizoen werd er zeer veel reclame gemaakt voor online wedstrijden kijken. Vervolgens blijken de servers niet bestand tegen een piek in verkeer. Misschien voor de volgende keer een goed idee om naar Cloud servers te kijken. Dan zal het in ieder geval live blijven staan.

    Wat betreft Ziggo, eigenlijk het zelfde geval. Een mailing versturen onder alle klanten en dan de boel niet op orde hebben. Erg jammer en niet nodig met de huidige server oplossingen.

    Daarnaast was het misschien een idee voor eredivisielive om bezoekers te waarschuwen dat gekochte codes niet meer gebruikt konden worden. Dit had veel frustratie bij kopers van wedstrijdcodes kunnen voorkomen.


    16 mei 2011 om 13:32
    Huren Rotterdam Stad

    Het was inderdaad erg zuur dat dit op de alles beslissende slotdag gebeurde maar het is niet de eerste keer dat dit bij eredivisie live gebeurt. Ik heb al meerdere malen online een wedstrijd (proberen) te kijken maar ik heb nog geen één keer de gehele wedstrijd kunnen zien.

    Voor mij was dit dus geen verrassing.


    10 juni 2011 om 09:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!