Crossmedia marketing! Dit lijkt het nieuwe toverwoord van 2011 naast termen als social marketing, geïntegreerde marketing, content marketing, engagement marketing, mobile marketing en ga zo maar door. En bij de introductie van een “nieuw” toverwoord, laait ook direct de definitiediscussie op; wat wordt er nu precies mee bedoeld en wat is de bandbreedte van de term? Een dergelijke discussie is belangrijk omdat in een branche die toch al zo sterk in beweging is, eenduidigheid onder vakgenoten noodzakelijk is.
Deze gastbijdrage op Marketingfacts is geschreven door Monique Rutten van DDMA. De DM barometer wordt in juni gepubliceerd in TvM.
De DM Barometer (bekijk hier de vorige editie) is de graadmeter voor de dialoogmarketingbranche. Voor bestedingscijfers maar ook voor definitiediscussies. De onderzoekers van de DM Barometer legden de volgende stelling aan de marketeer voor:
“Crossmedia is een combinatie van on- en offline media die is gericht op synergie om de effectiviteit van de communicatie te versterken.”
De preview van de resultaten
93% van de marketeers kan zich vinden in deze stelling. 7% doet dat echter niet en zet vraagtekens bij of crossmedia per definitie een combinatie van on- én offline media moet zijn. Enkele reacties van respondenten:
“Offline is het vliegwiel wat online media in gang gaat zetten.”
“Met offline media kan een groter publiek worden bereikt waar met behulp van online media beter op de behoefte kan worden ingespeeld.”
De marketeers die zich niet kunnen vinden in de stelling, geven juist aan dat crossmedia niet per sé een combinatie van offline en online hoeft te zijn maar ook een combinatie van bijvoorbeeld meerdere online media kan zijn. Het doel van crossmedia is voor de respondenten duidelijk. De marketeers zijn eensgezind over het belang van het tweede deel van de stelling.
- “Je moet altijd op zoek gaan naar een combinatie van middelen die de effectiviteit van de communicatie vergroten/versterken.”
- “Op deze manier kan een boodschap geoptimaliseerd worden.”
- “Dit is het 1 plus 1 is 3 principe.”
Uiteraard is het wel van belang dat iedere campagne en elke doelgroep een eigen samenstelling van media nodig heeft. Een respondent verwoordt dit als volgt: “Eigenlijk is de basis denken vanuit de klant.”
Definitiediscussie is nog niet op haar einde
De DDMA commissie Crossmedia wil de discussie breder trekker dan de DM Barometer. Daarom aan u allen de vraag of de gestelde omschrijving van crossmedia de juiste is. We horen het graag. De input wordt meegenomen in de samenstelling van de ideale definitie van crossmedia. Wil je over meer marketingissues een mening geven? Geef je dan op als panellid voor de DM Barometer en ontvang gratis een uitgebreide rapportage in je inbox!