Waarom QR codes werken voor marketing

10 mei 2011, 07:30

In het aankomende Marketingfacts Jaarboek heeft één van de sponsoren in de print-uiting slechts het logo én een megagrote qr-code verwerkt. In november vorig jaar stampte vakblad MarketingTribune het magazine helemaal vol met de codes en op menig event worden ze gebruikt; ze duiken steeds, overal hardnekkig op. De techniek bestaat al langer (Nokia N95 had de scanner al) en zelf weet ik eigenlijk nooit precies wat het nu echt “doet”. Eerst een app opstarten om te kunnen scannen, dan scannen en dan… nou ja. Simpyzesty verzamelde 7 van de meest innovatieve voorbeelden. Ze staan hieronder. Erg gaaf.

1 Hyundai

2 Tissot Hot Models

3 Favorite Place on Google

4 AXA makes tv ad you can step into

5 Volkswagen: Print Ad Test Drive

6 KLM Queen’s Day Viral

7 Lupe Fiasco’s LASERS invades Union Square

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

10 Reacties

    janvangestel

    Leuke voorbeelden. Maar de vraag waarom QR-codes werken, wordt niet beantwoord. Ik zou wel eens willen weten wat de resultaten zijn van de verschillende uitingen. En of je dan van een succes kunt spreken.


    10 mei 2011 om 14:38
    mgvandenbroek

    @ janvangestel: Ik zou het ook wel onderbouwd willen zien met cijfers, want zoals ik in de inleiding al schreef: ik vind het allemaal een beetje omslachtig. Je bent niet de eerste die om cijfers en resultaten vraagt naar aanleiding van dit artikel, dus we gaan eens kijken of we ergens een case kunnen lospeuteren!


    11 mei 2011 om 03:57
    ronvanswol

    QR-codes zijn op zich mooi maar het werkt nogal omslachtig omdat je eerst een app moet opstarten en mijn ervaring is dat je dan ook nog maar moet hopen dat de QR-code herkend wordt door de scanner. Waar het bij uitstek voor geschikt is, is om de verbinding te leggen tussen de fysieke wereld en de online wereld en dan vooral op het moment dat je iets uit de fysieke wereld wil delen met anderen.

    Zo zou ik het een slimme zet vinden als bijvoorbeeld de gratis kranten in de trein QR-codes bij hun artikelen zouden gebruiken. Met name in De Pers staan wel eens aardige artikelen die ik zou willen delen, maar om dat voor elkaar te krijgen, moet ik eerst op mijn smartphone het artikel op de website opzoeken, waarna ik hem kan delen. Erg omslachtig en dus laat ik het dan meestal ook maar. Door een QR-code bij een artikel te plaatsen die naar de online versie verwijst, maak je dit veel eenvoudiger. Voordeel voor de krant is, dat er meer traffic naar de site getrokken wordt wat de aantrekkelijkheid voor adverteerders verhoogt. Voordeel voor mij is dat ik makkelijker content kan delen. Natuurlijk is er nog wel het kosten-baten plaatje dat je even moet onderzoeken


    11 mei 2011 om 04:31
    Mike van Hoenselaar

    Ik zie ook nog steeds het echte praktische nut in veel cases die ik ken niet. Grappige is dat in zuid-amerika en midden oosten QR-codes echt razend populair zijn. Hier is dat niet zo. Blijft ook vreemd. Ben het met @ronvanswol eens dat de link offline-online een mooie taak voor QR is.

    Ik zit ook heel erg met het feit dat je dus een speciale app dient te hebben in sommige gevallen. Wellicht zelfs een branded app als er iets speciaals moet gebeuren bij het scannen. De camera moet het fatsoenlijk doen. Vandaag toevallig nog een QR in de Libelle zien staan. Na 5x kreeg ik hem pas te pakken op mijn iPhone 4. Erg frustrerend. Dat wil je niet.

    Ik zou ook altijd een backup URL er onder vermelden. Wel een shorturl natuurlijk (die anders is dan de url van de qr-code) om het weer meetbaar te maken. Dit om wat frustratie weg te nemen als het 3x niet lukt en men gewoon de browser neemt. Effect wel weg in die zin, maar wel exposure van je boodschap.

    Er zijn nog maar heel weinig cases waarvan ik zeg, wauw, wat gaaf dat ze juist daarvoor QR gebruiken. Toevallig wel dat ik laatst iemand sprak die ervoor gaat zorgen dat op alle pizzadozen een QR-code geplakt kan worden. Die uit en bonnenprinter van de kassa is komen rollen. Bij het scannen kun je via die code betalen via je telefoon. Geen contant geld meer bij je pizzakoerier. Dat zijn de leuke dingen. Ik zie QR wel als iets tijdelijks. Als we eenmaal mobiel betalen zover hebben dat we altijd connected zijn, heb je QR ook niet meer nodig.

    Kreeg door de filmpjes ook zelf een idee voor een gave toevoeging voor onze WordPress LiveSite pluging. We hebben nu al via sociale media een website live zetten, maar het is ook wel lachen als er alleen een QR-code op de website staat en dat de community door scans te maken de site live krijgt.

    Een leuke techniek om in de gaten te houden in ieder geval.


    12 mei 2011 om 08:46
    Geert

    Dit is inderdaad een oud artikel wat al vaker op internet heeft gecirculeerd. Steeds meer organisaties maken intensief gebruik van QR codes maar vaak kun je je afvragen wat het doel is. Eigenlijk hetzelfde als het artikel over het gebruik van Twitter. Veel ondernemingen starten een Twitter account en laten vervolgens zinloze informatie weten aan hun (meestal zeer beperkt aantal) followers. Hetzelfde geldt voor QR codes, vaak een omslachtige manier om naar een meestal zeer matige website te komen. Neemt niet weg dat de voorbeelden zeer aardig zijn en juist om die reden bijdragen aan branding en marketing doelstellingen. Ik zou dat free publicity willen noemen in plaats van marketing.

    Succes en een fijne avond.

    Geert


    16 mei 2011 om 19:22
    Ralph

    Moet het altijd een doel hebben vraag ik me dan weer af?

    Uiteraard een vorm van ROI zal er altijd in moeten zitten maar waarom niet iets doen omdat het leuk is?

    AXA : Ga je je nu verzekeren tegen Aliens?

    Ze konden ook gewoon een saaie banner op hun site zetten of een mailing sturen voor hun iphone app.

    Doel was het lanceren van de Iphone app. Nu is het alleen leuk gedaan en onthoud je het ook + sta je toch mooi op Marketingfacts 🙂

    KLM – Online inchecken kon je altijd al. Niks vernieuwend.

    Kosten voor dit waren nihil ivm het “amateur” acitige video gedeelte. Laat wel weer mooi zien dat KLM goed bezig is op Social Media gebied.

    Ik begrijp dat ik het huidige klimaat de marketing euro’s wat minder snel worden uitgegeven maar juist door “doelloze” acties kom je wel op een originele manier in het nieuws.

    Wellicht goed voor moraal binnen het bedrijf, is ook wat waard in deze sombere tijden..

    Groeten uit Sydney (niet zo heel somber :))

    Ralph


    17 mei 2011 om 03:01
    Pascal Vleugels

    Ik dach dat ik antwoorden zou krijgen? Maar ik zie alleen maar een opsomming van en aantal cases…

    Ik zie wel een aantal voordelen/kansen:

    • Direct meetbare resultaten van inzet QR codes door middel van koppeling met statistiekenprogramma’s

    • Toepassingen mogelijk in combinatie met print en mobiele website.

    • Locatie gebonden acties / advertenties

    • Tonen innovatieve karakter van organisatie

    Oh…nou geef ik zelf misschien al een aantal antwoorden


    17 mei 2011 om 10:14
    C.J. Winkel

    Waarom niet?

    Ik snap de terughoudendheid, want het is NIEUW.

    Maar het is een ideale tool om de brug te maken tussen de oude media (kranten, flyers, posters, etc) en de nieuwe media (online). Door middel van het scannen van de QR code (ja je moet even de scanner aanzetten, maarja als je wilt bellen moet je ook op een knopje drukken) ga je meteen naar het Youtube filmpje, mobiele website, downloadsite voor de app, wat je maar wilt! Juist als marketingtool is dit ideaal, je consument is met 2 clicks bij de informatie die jij wilt geven.

    Ik zelf heb nooit problemen gehad met het scannen van de QR codes. Ik gebruik de Barcode scanner van Zxing op een Android toestel. Sommige Iphones hebben inderdaad problemen met het scannen van de codes. Ik heb de oplossing; gooi je Iphone uit het raam en koop een fatsoenlijk toestel 😛 Gekheid, ik ben gewoon geen fan van Apple. Maar ik adviseer je wel om een goede barcode scanner te installeren.

    Dus daarom werken QR codes als marketingtool.

    Bij vragen kan je me mailen, bellen, faxen, pingen, whatsappen, skypen, twitteren, brief sturen en zelfs de postduiven komen hier aan.


    26 juli 2011 om 10:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!