13 dingen die je niet wilt horen bij een SEO site clinic

13 dingen die je niet wilt horen bij een SEO site clinic

De meeste online marketing events hebben er wel eentje: de SEO site clinic, of site scan. Een handvol SEO experts neemt zitting achter een tafel op het podium, laptops at the ready en een zacht brommende beamer die beeld op een scherm projecteert. Vanuit de zaal kun je de url van je website roepen die de deskundigen vervolgens in hun browser kloppen. Natuurlijk hoop je als goedbetaalde (want verantwoordelijke) online marketeer dat niets dan lof over de gebruikte technieken je ten deel valt. Maar dat er regelmatig aardige misbaksels tussen zitten zal niet verbazen. Zo af en toe wordt er zelfs een echte spammer tussenuit geplukt. Van welke kreten die vanaf het deskundige podium rollen moet je het Spaans benauwd krijgen? Ter lering ende vermaeck, hieronder 13 heel vervelende boodschappen die je aan je baas kunt rapporteren.

13 keer #fail bij de site clinic

  1. Bestaat die url eigenlijk wel? Ik zie geen resultaten in Google!
    Als je in zoekmachines een site:domein.nl opdracht doet krijg je alle pagina’s van dat domein te zien die geïndexeerd zijn. Dus als je geen zoekresultaten terugkrijgt, dan is er niet één van je pagina’s opgenomen door die zoekmachine. Bad news!
  2. Is dat een noindex meta tag op de homepage?
    De noindex meta tag zorgt ervoor dat zoekmachines je pagina’s wel kunnen lezen, en ook de links op die pagina zullen volgen, maar de pagina niet zullen opslaan in hun database. De pagina’s zullen dus niet vertoond worden in de zoekresultaten. Dat kan niet de bedoeling zijn, toch?
  3. Waarom heb je frames gebruikt?
    Frames zijn vreselijke dingen. Je gooit er je hele sitestructuur mee overhoop, de onderlinge verbanden tussen de pagina’s is voor zoekmachines niet meer duidelijk. Dat het zo mooi staat dat je url niet verandert is geen excuus. Weg met die krengen!
  4. Wist je dat je een volledige disallow in je robots.txt hebt staan?
    Bijna net zo erg als de noindex meta tag. Met een disallow directief in de robots.txt vertel je de zoekmachine dat -ie je pagina’s niet mag crawlen. Best treurig: de crawler weet dat je pagina er is maar hij mag ‘m gewoonweg niet bekijken. Om er iets van te maken gebruikt de zoekmachine de bestandsnaam, de url, de link tekst van eventuele inkomende links en soms wat externe data van bijvoorbeeld DMOZ.org. Verre van optimaal.
  5. Leuk, zo’n Flash intro…
    Hallo, ik heb 2001 aan de lijn, ze willen hun designtechnieken terug! Flash is een prachtige manier om de meest fancy animaties op site te toveren. Als je het dan toch wilt gebruiken, doe het dan ook alleen daarvoor: animaties. Maar gebruik liever dat hippe jquery of html5. En vergeet niet, iPhones en iPads kunnen niet met flash overweg.
  6. De cache versie die Google van je site heeft laat heel wat anders zien dan de site zelf!
    Oh-oh, je hebt zitten cloaken! Op basis van de gebruikte user-agent of een IP range laat je zoekmachines andere content zien dan de gewone sterveling die op je site komt. Daar kun je een heel goede reden voor hebben gehad, maar reken maar dat er allerlei alarmbellen afgaan bij ons panel van experts!
  7. Hee, er staan allemaal linkjes onderaan in de broncode! Die zie ik op de site zelf niet?
    Ook een vorm van cloaking: je plempt een zooi linkjes in je broncode die je met stylesheets vervolgens onzichtbaar maakt. Misschien kun je jezelf voorzichtig verdedigen door te zeggen dat dat het suckerfish dropdown menu is, maar ga er niet vanuit dat je ermee wegkomt.
  8. Witte tekst op een witte achtergrond? Really?
    Nog zo’n gouwe ouwe. De pagina lijkt opgehouden te zijn maar je kunt nog een paar meter doorscrollen, zonder dat er iets lijkt te staan. Vervolgens druk je op Ctrl-A en voilá, er verschijnt een enorme lap tekst met de meest uiteenlopen de steekwoorden. Vintage!
  9. Waarom linken al die duizenden startpaginaklonen naar jouw site met die keywordrijke tekst links?
    Met behulp van tools als MajesticSEO en OpenSiteExplorer komt het panel erachter dat 95% van de links die naar je site verwijzen allemaal hetzelfde, zwaar geoptimaliseerde linktekst bevat, en slechts 5% je merknaam of andere teksten. Daarenboven zijn het allemaal startpagina-achtige sites waarvan je op je klompen aanvoelt dat ze niet veel toegevoegde waarde bieden. Een ongezond linkprofiel.
  10. Is dat dezelfde content als op Wikipedia?
    Tja, zelf content creëren kost tijd. En moeite. En dus kost het geld. Je dacht slim te zijn en pakte alles wat je maar kon vinden over jouw product van Wikipedia of andere content bronnen. Zonder dar zelf iets aan toe te voegen. Geen wonder dat je niet best rankt Je concurreert met Wikipedia, de site die werkelijk op alle onderwerpen een top-5 positie krijgt!
  11. Je site is niet bepaald snel he, we wachten nu al twintig seconden tot de homepage geladen is.
    Dat gebruikers afhaken als een site niet snel laadt is een redelijke no-brainer. En sinds kort doen zoekmachines dat ook. De laadtijd van je site is een echte ranking factor geworden. Hoe trager je site, hoe slechter dat is voor je posities in de zoekresultaten. Hoe je dat oplost? Nou, zo bijvoorbeeld.
  12. De revisit-after meta tag? Probeer je Google af te richten?
    Jarenlang ging de mythe rond dat je Google kon vertellen hoe vaak je je site opnieuw wilde laten indexeren. Gewoon de revisit-after metatag toevoegen was voldoende. Dat was natuurlijk prachtig: hoe vaker Google langskwam, hoe beter, toch? Gelukkig kom je tegenwoordig niemand meer tegen die nog in dit sprookje gelooft. En nee, je site gaat er niet slechter door ranken. Maar houd er wel rekening mee dat je hartelijk wordt uitgelachen als jouw site deze kolder in de meta tags heeft staan.
  13. Zo dan! Er staat meer content in je meta keywords tag dan op de pagina zelf!
    Nog zo’n sprookje dat vroeger mooier was dan nu: de meta keywords tag. Daar kan ik kort over zijn: don’t bother.

Nitpicking

Voordat je nu met het schaamrood op de kaken naar je developing team rent om meteen al die aanpassingen te laten doen, vergeet niet dat een SEO site clinic meestal tot het gaatje gaat. Die gasten zitten niet voor niets op het podium, het doel is om alle relevante foutjes uit de sites te vissen. Dus wordt het nogal eens nitpicking. En laten we eerlijk zijn, daar heb je uiteindelijk toch het meeste aan als online marketeer.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Ik heb ze bijna allemaal al eens genoemd in clinics ;)

    geplaatst op
  • Nog een leuke die ik geregeld tegenkom: De homepage Title tag 'Welkom op de website van...'

    geplaatst op
  • ook leuk is: ziet er mooi uit, maar wat probeer je eigenlijk te verkopen?

    geplaatst op
  • Ken je deze? "Daarom kosten jullie zo duur? Mijn neefje heeft mijn SEO gedaan en ik stond binnen 3 dagen op nr. 1 met de term Slagerij Janeczkosius ïn Dinxperlo."

    geplaatst op
  • "en waar in die broncode is je content? ik zie alleen maar javascript, css en in-html opmaak!"

    geplaatst op
  • haha@ Richard...jaaa die kennen we maar al te goed! Maar on a serious note: Dat waren de Don'ts en waar zijn de Do's ? Leuk om die oude koeien (witte tekst op witte achtergrond) te noemen, maar waar zijn de latest tips en tricks van de experts in een zelfde format? Ik wil die wel even toetsen met wat ik heb, voordat ik naar de baas ga.

    geplaatst op
  • Leuk, vermakelijk en grappig artikel. Wat ik me afvraag, is of de sites met dat soort 'SEO Verbeterpunten', dan zijn gemaakt door evenzovele kundige bureau's. Die voornamelijk belang hebben wij design en goedbedoelde tips over layout, usibility, etc. etc.

    geplaatst op
  • Haha, leuk artikel. Volgens mij was er op de SMT in januari nog een site die net gelanceerd was, waar ze tegen zeiden: "Misschien moeten jullie overnieuw beginnen. Google gaat jullie in ieder geval niet vinden..."

    geplaatst op
  • Goed artikel, op de goede plaats!

    Ik mis alleen de niet-www naar www 301-redirect. Dat zie ik echt nog heeeeeul vaak fout gaan.

    @Rick: je zult er nog verbaast over zijn hoeveel relatief grote, gerenommeerde webbouwers er zijn die dit soort fouten nog maken.

    geplaatst op
  • grappig en leuk artikel Wouter! De ander zijn dood is ons...
    Voor de site eigenaar of marketeer natuurlijk erg zuur als je dar je geld in gestoken hebt.
    Nog eentje dan: de homepage wordt met een 302 geredirect naar een subpagina waardoor de Pagerank 7 niet wordt doorgegeven aan de 'nieuwe' homepage. Echt gebeurd.

    geplaatst op
  • "vergeet niet dat een SEO site clinic meestal tot het gaatje gaat" excuses maar als dit tot het gaatje gaan is, is er toch echt iets mis met het niveau van de siteclinic.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.