13 dingen die je niet wilt horen bij een SEO site clinic

9 mei 2011, 08:36

De meeste online marketing events hebben er wel eentje: de SEO site clinic, of site scan. Een handvol SEO experts neemt zitting achter een tafel op het podium, laptops at the ready en een zacht brommende beamer die beeld op een scherm projecteert. Vanuit de zaal kun je de url van je website roepen die de deskundigen vervolgens in hun browser kloppen. Natuurlijk hoop je als goedbetaalde (want verantwoordelijke) online marketeer dat niets dan lof over de gebruikte technieken je ten deel valt. Maar dat er regelmatig aardige misbaksels tussen zitten zal niet verbazen. Zo af en toe wordt er zelfs een echte spammer tussenuit geplukt. Van welke kreten die vanaf het deskundige podium rollen moet je het Spaans benauwd krijgen? Ter lering ende vermaeck, hieronder 13 heel vervelende boodschappen die je aan je baas kunt rapporteren.

13 keer #fail bij de site clinic

  1. Bestaat die url eigenlijk wel? Ik zie geen resultaten in Google!

    Als je in zoekmachines een site:domein.nl opdracht doet krijg je alle pagina’s van dat domein te zien die geïndexeerd zijn. Dus als je geen zoekresultaten terugkrijgt, dan is er niet één van je pagina’s opgenomen door die zoekmachine. Bad news!

  2. Is dat een noindex meta tag op de homepage?

    De noindex meta tag zorgt ervoor dat zoekmachines je pagina’s wel kunnen lezen, en ook de links op die pagina zullen volgen, maar de pagina niet zullen opslaan in hun database. De pagina’s zullen dus niet vertoond worden in de zoekresultaten. Dat kan niet de bedoeling zijn, toch?

  3. Waarom heb je frames gebruikt?

    Frames zijn vreselijke dingen. Je gooit er je hele sitestructuur mee overhoop, de onderlinge verbanden tussen de pagina’s is voor zoekmachines niet meer duidelijk. Dat het zo mooi staat dat je url niet verandert is geen excuus. Weg met die krengen!

  4. Wist je dat je een volledige disallow in je robots.txt hebt staan?

    Bijna net zo erg als de noindex meta tag. Met een disallow directief in de robots.txt vertel je de zoekmachine dat -ie je pagina’s niet mag crawlen. Best treurig: de crawler weet dat je pagina er is maar hij mag ‘m gewoonweg niet bekijken. Om er iets van te maken gebruikt de zoekmachine de bestandsnaam, de url, de link tekst van eventuele inkomende links en soms wat externe data van bijvoorbeeld DMOZ.org. Verre van optimaal.

  5. Leuk, zo’n Flash intro…

    Hallo, ik heb 2001 aan de lijn, ze willen hun designtechnieken terug! Flash is een prachtige manier om de meest fancy animaties op site te toveren. Als je het dan toch wilt gebruiken, doe het dan ook alleen daarvoor: animaties. Maar gebruik liever dat hippe jquery of html5. En vergeet niet, iPhones en iPads kunnen niet met flash overweg.

  6. De cache versie die Google van je site heeft laat heel wat anders zien dan de site zelf!

    Oh-oh, je hebt zitten cloaken! Op basis van de gebruikte user-agent of een IP range laat je zoekmachines andere content zien dan de gewone sterveling die op je site komt. Daar kun je een heel goede reden voor hebben gehad, maar reken maar dat er allerlei alarmbellen afgaan bij ons panel van experts!

  7. Hee, er staan allemaal linkjes onderaan in de broncode! Die zie ik op de site zelf niet?

    Ook een vorm van cloaking: je plempt een zooi linkjes in je broncode die je met stylesheets vervolgens onzichtbaar maakt. Misschien kun je jezelf voorzichtig verdedigen door te zeggen dat dat het suckerfish dropdown menu is, maar ga er niet vanuit dat je ermee wegkomt.

  8. Witte tekst op een witte achtergrond? Really?

    Nog zo’n gouwe ouwe. De pagina lijkt opgehouden te zijn maar je kunt nog een paar meter doorscrollen, zonder dat er iets lijkt te staan. Vervolgens druk je op Ctrl-A en voilá, er verschijnt een enorme lap tekst met de meest uiteenlopen de steekwoorden. Vintage!

  9. Waarom linken al die duizenden startpaginaklonen naar jouw site met die keywordrijke tekst links?

    Met behulp van tools als MajesticSEO en OpenSiteExplorer komt het panel erachter dat 95% van de links die naar je site verwijzen allemaal hetzelfde, zwaar geoptimaliseerde linktekst bevat, en slechts 5% je merknaam of andere teksten. Daarenboven zijn het allemaal startpagina-achtige sites waarvan je op je klompen aanvoelt dat ze niet veel toegevoegde waarde bieden. Een ongezond linkprofiel.

  10. Is dat dezelfde content als op Wikipedia?

    Tja, zelf content creëren kost tijd. En moeite. En dus kost het geld. Je dacht slim te zijn en pakte alles wat je maar kon vinden over jouw product van Wikipedia of andere content bronnen. Zonder dar zelf iets aan toe te voegen. Geen wonder dat je niet best rankt Je concurreert met Wikipedia, de site die werkelijk op alle onderwerpen een top-5 positie krijgt!

  11. Je site is niet bepaald snel he, we wachten nu al twintig seconden tot de homepage geladen is.

    Dat gebruikers afhaken als een site niet snel laadt is een redelijke no-brainer. En sinds kort doen zoekmachines dat ook. De laadtijd van je site is een echte ranking factor geworden. Hoe trager je site, hoe slechter dat is voor je posities in de zoekresultaten. Hoe je dat oplost? Nou, zo bijvoorbeeld.

  12. De revisit-after meta tag? Probeer je Google af te richten?

    Jarenlang ging de mythe rond dat je Google kon vertellen hoe vaak je je site opnieuw wilde laten indexeren. Gewoon de revisit-after metatag toevoegen was voldoende. Dat was natuurlijk prachtig: hoe vaker Google langskwam, hoe beter, toch? Gelukkig kom je tegenwoordig niemand meer tegen die nog in dit sprookje gelooft. En nee, je site gaat er niet slechter door ranken. Maar houd er wel rekening mee dat je hartelijk wordt uitgelachen als jouw site deze kolder in de meta tags heeft staan.

  13. Zo dan! Er staat meer content in je meta keywords tag dan op de pagina zelf!

    Nog zo’n sprookje dat vroeger mooier was dan nu: de meta keywords tag. Daar kan ik kort over zijn: don’t bother.

Nitpicking

Voordat je nu met het schaamrood op de kaken naar je developing team rent om meteen al die aanpassingen te laten doen, vergeet niet dat een SEO site clinic meestal tot het gaatje gaat. Die gasten zitten niet voor niets op het podium, het doel is om alle relevante foutjes uit de sites te vissen. Dus wordt het nogal eens nitpicking. En laten we eerlijk zijn, daar heb je uiteindelijk toch het meeste aan als online marketeer.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Roy Huiskes

    Ik heb ze bijna allemaal al eens genoemd in clinics 😉


    9 mei 2011 om 09:02
    Luc

    Nog een leuke die ik geregeld tegenkom: De homepage Title tag ‘Welkom op de website van…’


    9 mei 2011 om 09:08
    wouterblom

    ook leuk is: ziet er mooi uit, maar wat probeer je eigenlijk te verkopen?


    9 mei 2011 om 09:24
    Richard (webdesigner bij R2H)

    Ken je deze? “Daarom kosten jullie zo duur? Mijn neefje heeft mijn SEO gedaan en ik stond binnen 3 dagen op nr. 1 met de term Slagerij Janeczkosius ïn Dinxperlo.”


    9 mei 2011 om 09:44
    Annelies Verhelst

    “en waar in die broncode is je content? ik zie alleen maar javascript, css en in-html opmaak!”


    9 mei 2011 om 11:44
    Saskia

    haha@ Richard…jaaa die kennen we maar al te goed! Maar on a serious note: Dat waren de Don’ts en waar zijn de Do’s ? Leuk om die oude koeien (witte tekst op witte achtergrond) te noemen, maar waar zijn de latest tips en tricks van de experts in een zelfde format? Ik wil die wel even toetsen met wat ik heb, voordat ik naar de baas ga.


    9 mei 2011 om 12:17
    Rick Maresch

    Leuk, vermakelijk en grappig artikel. Wat ik me afvraag, is of de sites met dat soort ‘SEO Verbeterpunten’, dan zijn gemaakt door evenzovele kundige bureau’s. Die voornamelijk belang hebben wij design en goedbedoelde tips over layout, usibility, etc. etc.


    9 mei 2011 om 13:46
    Patrick

    Haha, leuk artikel. Volgens mij was er op de SMT in januari nog een site die net gelanceerd was, waar ze tegen zeiden: “Misschien moeten jullie overnieuw beginnen. Google gaat jullie in ieder geval niet vinden…”


    11 mei 2011 om 11:14
    Joram

    Goed artikel, op de goede plaats!

    Ik mis alleen de niet-www naar www 301-redirect. Dat zie ik echt nog heeeeeul vaak fout gaan.

    @Rick: je zult er nog verbaast over zijn hoeveel relatief grote, gerenommeerde webbouwers er zijn die dit soort fouten nog maken.


    11 mei 2011 om 17:58
    Keesjan Deelstra

    grappig en leuk artikel Wouter! De ander zijn dood is ons…

    Voor de site eigenaar of marketeer natuurlijk erg zuur als je dar je geld in gestoken hebt.

    Nog eentje dan: de homepage wordt met een 302 geredirect naar een subpagina waardoor de Pagerank 7 niet wordt doorgegeven aan de ‘nieuwe’ homepage. Echt gebeurd.


    11 mei 2011 om 18:29
    Tom

    “vergeet niet dat een SEO site clinic meestal tot het gaatje gaat” excuses maar als dit tot het gaatje gaan is, is er toch echt iets mis met het niveau van de siteclinic.


    14 juni 2011 om 11:49
    visit the site

    Basic Minds For Speedy Designs For Ms Treatment Plan


    19 mei 2014 om 13:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief