TV commercials op 4 mei smakeloos

TV commercials op 4 mei smakeloos

Wij Nederlanders staan erom bekend, en we zijn er eigenlijk wel een beetje trots op, dat we niet uitblinken in nationaal chauvinisme zoals o.a. Britten, Duitsers, Fransen en Amerikanen dat veelvuldig ten toon spreiden.  Alleen als onze eigen voetbal “Mannschaft”  in een WK of EK optreedt, schijnt er iets massaals los te komen in ons anders zo nuchtere landje aan de zee. Dat gezegd hebbend,  maakt Koninginnedag daarentegen de laatste jaren wel een forse opmars en ontwikkelt het zich steeds meer tot de nationale “feel-good” dag en in het kielzog van De Oranje-dag lijkt ook 4 mei steeds meer een dag van Ons Allen te worden.

Vanzelfsprekend spelen adverteerders hierop in, omdat relatief gezien de media aandacht groot is en veel Nederlanders, ook al is het soms maar kort, toch voor de buis gaan zitten om alle impressies in zich op te nemen. Voor wat betreft Koninginnedag is dat meer dan begrijpelijk. Maar als vier dagen later, op de Nationale Herdenkingsdag, 4 mei, voor een luttele 2 minuten, wordt gewezen op alle pro’s (lees:  vrijheid) van de maatschappij van nu, die mede tot stand gekomen is door de offers van vele landgenoten, dan vraag ik me af of adverteerders daarop wel zouden moeten inspelen.
Terecht passen de Nederlandse TV zenders hun programmering op 4 mei aan en staat het Nederlandse TV publiek die ene avond in het jaar stil bij alle wel en wee van de huidige samenleving .

Persoonlijk heb ik niet zoveel op heb met WO2, maar ook voor mij, geldt die ene dag in het jaar (zeker na de dodenherdenking om acht uur) als een avond van bezinning. Ondanks het feit, dat op Nederland 3, gisteravond de halve finale Champions League tussen Man Utd en Schalke 04 werd uitgezonden, keken mijn vrouw en ik, op haar aandringen,  naar “The Boy in the Striped Pyjamas” op SBS6. Mijn complimenten aan SBS6 voor het opnemen van deze film in de programmering op 4 mei, want dit is echt een speelfilm die je doet nadenken over de zin en meer nog de onzin van het leven.

Iedereen kent vast wel dat meditatieve gevoel dat je bekruipt wanneer je in echt in een film zit, maar als je dan al na 20 minuten abrupt uit je bezinnende coma wordt ontwaakt, omdat wasmiddelen- en energieleveranciers het noodzakelijk vinden, om plots hun waren te moeten aan te prijzen, die overigens niets met de inhoud van de film van doen hebben, dan is dat een afknapper van jewelste.

De eerste commercial-break accepteer je nog, en zet je twee extra kopjes koffie, maar bij de tweede break, na een verdere 15 minuten, treedt de irritatie in. Niet ikzelf, maar mijn vrouw, een oprechte voetbalhater, zappte vervolgens naar die voetbalwedstrijd op Nederland 3 om tijdens de SBS6-commercial break toch 12 minuten naar voetbal te kijken. Uiteindelijk hebben we geen enkele TV commercial meer gezien en wel de film afgekeken, maar er ook een rotgevoel aan overgehouden, omdat die ene dag van bezinning onnodig is “misbruikt” door adverteerders om feel-good boodschappen te leveren op die ene avond dat heel Nederland daar nou net geen boodschap aan heeft.

Mijn tip aan alle TV zenders en mediabureaus zou zijn om na de 4 mei Dodenherdenking van 8 uur, in ieder geval voor de rest van de avond TV geen commercials uit te zenden. Er is niets mis met het commercialiseren van TV programmering, maar het nalaten daarvan op die ene dag in het jaar, zou getuigen van smaak.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Sowieso heeft SBS wel heel veel reclame. Ben het absoluut eens met het artikel! Ik heb gister Oorlogswinter gekeken op Nederland 1, zonder reclame.

    geplaatst op
  • RTL7 heeft het ook iets beter gedaan. Tijdens Schindlers List (zo'n drie uur) maar twee keer reclame gehad. Geen promotie voor eigen programma's, waar reclame tegenwoordig altijd mee begint en eindigt en het zenderlogo bleef in stijl van de film ook wit.
    Ik ben van mening dat er helemaal geen reclame uitgezonden moet worden, maar ik vond dat zij het wel netjes oplosten.

    geplaatst op
  • Mee eens!
    Ik keek de film ook en ben wel tijdens de reclameblokken blijven hangen op SBS.
    Jammer dat je niet hebt gezien dat SBS het zelfs zo bont maakte om een korte Shownieuws flits te tonen na de reclame met een aankondiging van een mogelijk programma voor Gerard Joling en dat we daar "later meer over zouden horen"..
    Bovendien vond ik het vervelend dat na de reclame de film niet meteen verder ging waar we gebleven waren. Eerst zag je nog ongeveer 5 minuten wat vooraf ging.

    geplaatst op
  • Zeur toch niet zo.. bah!

    Je geeft aan dat je wilt bezinnen, maar gaat SBS kijken met je vrouw? Sorry hoor, maar volgens mij wilde je je niet echt bezinnen, je wilt gewoon een relaxte avond hebben zonder je je te ergeren..

    Volgend jaar lekker gaan mediteren, een boek lezen of sporten om je hoofd leeg te krijgen!

    geplaatst op
  • Je zou ook gewoon de film kunnen kopen/huren. Geen reclame, betere kwaliteit, geen shownieuws.

    geplaatst op
  • Heeft SBS die film laten zien voor de 'bezinning', of heeft SBS de film laten zien, omdat het een steengoede film is, die sowieso al veel kijkers zal krijgen, en op een dag als 4 mei nóg meer kijkers trekt? En dus de reclame extra duur kan verkopen aan de adverteerders, dus meer inkomsten?

    SBS is een commercieel bedrijf, dus die willen winst maken. Ook op een dag als 4 mei heeft SBS kosten die ze eruit willen halen. Ik vind het eerlijk gezegd een nogal overdreven reactie als je bij voorbaat verwacht dat ze minder reclame gaan uitzenden. Als je een film zonder reclame wilt kijken moet je de film downloaden of kopen.

    geplaatst op
  • Het lijkt wel of alle mannen dit een zeurpost vinden en de vrouwen niet..

    geplaatst op
  • @Jos - film is inderdaad meer dan de moeite van het kijken waard, maar daar gaat het me niet om.Bovendien is het aan een ieder zelf hoe ze de 4 mei avond invullen. Maar eerlijk gezegd begrijp ik adverteerders en mediabureaus niet, die op die ene dag in het jaar jolige reclame spots plaatsen tijdens een speelfilm met zo'n serieus onderwerp. Lijkt me niet echt goodwill verhogend. Natuurlijk moet SBS peseta's verdienen, is niets mis mee, maar zoals Marijke al zegt, het is toch de bloody limit als je tijdens de bewuste reclameblokken je eigen hiephoi programma's meent te moeten promoten. Daar zet ik dan m.i. terecht vraagtekens bij

    geplaatst op
  • Zo te zien staat het gemiddelde SBS publiek hier niet echt bij stil.

    geplaatst op
  • Eens met Ronald; Zet dan die TV uit en ga een boek lezen!

    geplaatst op
  • Ik heb dezelfde ervaring als Mandy. Het viel mij positief op dat er zo weinig reclame was tijdens Schindlers List.
    Een goede keus in mijn ogen.

    geplaatst op
  • Klassieke discussie:) Voor zo ver ik me kan herinneren mocht in het begin van producent/regisseur Spielberg helemaal geen reclame worden uitgezonden tijdens Schindler's List en verdween ook het intermezzo op tv. Dus dat hebben de commerciële zenders al gewonnen. In Zweden is er vorig jaar nog een rechtszaak gevoerd, en gewonnen, over tv-commercials in films (http://www.variety.com/index.asp?layout=awardcentral&jump=emmys09&articleid=VR1118015523&cs=1&query=tv4+commercials)

    Je kunt je natuurlijk afvragen of een zender als SBS rekening moet houden met maatschappelijke ideeën in hun programmering. Ik heb ooit een aflevering gedraaid van Twaalf Steden, Dertien Ongelukken (VARA), waarin een ongeluk zat dat veroorzaakt werd door een paparazzi-fotograaf. Een week voor de uitzending kwam Lady Diana om het leven en werd de aflevering niet uitgezonden. Tja, hoe gevoelig lag dat?

    In het algemeen kun je stellen dat commercials een deel uit maken van het uitzendschema van commerciële omroepen en daar hoef je dan ook niet over te klagen. Er zijn ook genoeg mogelijkheden om films en tv-series zonder reclame te zien. Daarnaast kun je als consument aangeven dat je een zender meer waardeert als die op 4 mei na bijvoorbeeld 20.00 uur geen reclame meer uitzendt. Het zijn wel dure minuten die de zender zelf moet dragen.

    Ik heb zelf geen moeite met reclame in welke films dan ook op commerciële zenders. Sterker nog: ik heb veel films thuis op bluray voor de hd-beamer, maar kijk meestal diezelfde films gewoon op tv als ze uitgezonden worden. Voor de ultieme ervaring heb ik dus gewoon betaald (zoals het 'hoort'), de rest neem ik zoals het me aangeboden wordt. Anders gezegd: ik ga niet integer lopen doen over iemand anders zijn portemonnee.

    geplaatst op
  • Helemaal eens met John. ik keek naar dezelfde film waarbij een Joods jongetje honger lijdt en vervolgens wordt allerlei eten aangeprezen in de toch al storende commercials. Inderdaad smakeloos!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.